wierd

Dagelijks leven

19 november 2019 door Patrick Simons

'Cultuurchristen' Wierd Duk vindt dat christenen naïef zijn: "Zeker in de omgang met culturen en religies die veel harder zijn"

Wierd Duk is misschien wel de meest bekende journalist van Nederland. Wat een stuk minder mensen weten is dat hij opgroeide in een domineesgezin en het christelijk geloof van heel dichtbij kent. Toch gelooft hij inmiddels niet meer in een God. Hij noemt zichzelf echter nog steeds cultuurchristen en verdedigt het christendom steeds vaker. In Adieu God? heeft hij een bijzonder en open gesprek met Tijs van den Brink.

"De kerk is vrij lang mijn natuurlijke habitat geweest", vertelt de journalist van De Telegraaf aan het begin van het gesprek. Dat is ook niet zo gek wanneer je opgroeit met een vader als dominee. Maar eigenlijk kwam Wierd al vrij snel voor zichzelf tot de conclusie dat God niet bestond. Zo rond zijn tiende levensjaar, vertelt hij. "Je moet jezelf eerst afvragen of je ooit wel echt gelovig bent geweest. Dat vraag ik me af. Of ik ooit echt in het verhaal van die God heb geloofd. Al heel vroeg als kind dacht ik: dit is een sprookje. Toen was ik een jaar of tien."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

H
Dit signaal van Wierd Duk zouden de christelijke partijen zich ter harte moeten nemen! Want we verkwanselen de zegeningen die God ons door de eeuwen heen gegeven heeft. We onderscheiden nl. niet dat als de samenleving de Bron van onze Chr. principes al buitenspel gezet heeft, het principe zelf zijn ‘substantie’ verliest. Dan blijft niets anders over dan een lege huls, waarin de ruimte ontstaat dat het principe een andere betekenis krijgt, en zo onze vreedzame samenleving te grave draagt. “Mijn volk gaat te gronde door gebrek aan kennis.”
REAGEER
P
Er is moeilijk te praten met iemand die geloofd uit wetenschap. Ik weet niet of Wierd Duk van wat in de bijbel geloofd . Er zijn er veel die wel christelijk zijn opgevoed maar later dit teniet hebben gedaan. In Lukas 15 lees men het verhaal van de verloren zoon. Het was goed vertoeven eerst bij zijn vader , maar hij wilde zijn eigen weg gaan. Terug naar de Vader . Terug naar Jezus. Hij is en blijft onze redder. Staat ook te wachten op Wierd Duk , ja met open armen. Dat was voor de verloren zoon de enigste weg. Prachtige gelijkenis van Jezus.P
H
Maar het bijzondere is dat tegenwoordig veel van die ‘cultuurchristenen’ scherper in beeld lijken te hebben dat onze ‘christelijke’ samenleving iets is dat tegen tegenkrachten verdedigd moet worden, dan de kerkgaande christenen.... Daardoor rijst dan gelijk ook de vraag of de kerk niet, net als de farizeeën in de tijd van Jezus, nog de ‘vorm’ van onze samenleving aan het verdedigen is terwijl het echte Leven daar al lang uit is... En dat we eerst dat Leven weer moeten gaan zoeken om een juist perspectief te krijgen op de ‘vorm’!
Toon meer reacties (3)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!