Podcastcover
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

13 november 2019 door Geerten van Breugel

Waarom de NGK en GKv 50 jaar na pijnlijke echtscheiding weer bij elkaar komen - CIP Podcast

De kerkverbanden NGK (Nederlands Gereformeerde Kerken) en GKv (Gereformeerde Kerken vrijgemaakt) trekken na vijftig jaar scheiding steeds meer met elkaar op. De vrijgemaakten betuigen zelfs spijt voor de rol die ze hebben gespeeld bij de kerkscheuring. Jeffrey en Patrick bespreken de achtergrond van deze scheuring en reconstrueren hoe de kerkverbanden toch weer bij elkaar komen in de CIP Podcast.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via iTunes.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Stitcher.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Spotify.

"In de Tweede Wereldoorlog, in 1944, is de vrijgemaakte kerk ontstaan", zegt Jeffrey. "Uit die vrijgemaakte kerk kwam in 1967 de Nederlands Gereformeerde Kerk, een kleine afsplitsing. Ze vonden dat de vrijgemaakten te veel van de regels waren, te weinig vrijgemaakt eigenlijk. Onder leiding van dominee Berend Schoep stelde een groep predikanten een open brief op in 1966, die niet serieus werd genomen. Schoep werd afgezet en samen met andere ambtsdragers geschorst. De NGK ontstond, een kerkverband van 30.000 á 40.000 mensen. Toch is de scheuring na al die jaren nog een flinke open wond."

"We moesten de opstellers niet met pek en veren naar huis sturen"

In het Nederlands Dagblad verscheen afgelopen week een interview, waarin vanuit de vrijgemaakte hoek wordt gesteld dat het niet zo had moeten gemoeten. "We moesten de mensen die de open brief opstelden serieus nemen, en niet met pek en veren naar huis moeten sturen, zegt men nu."

Jezus centraal
In een filmpje van de kerken wordt Jezus centraal gesteld. 'Hij laat zien hoe we weer één en heel kunnen zijn. We draaien naar elkaar toe, omdat we de ander mogen zien met de ogen van Jezus en willen luisteren naar Zijn woord. Zo willen we samen weer kerk zijn.' "Dat Jezus in het midden staat, hebben de kerken blijkbaar ontdekt in de afgelopen decennia. Maar er is meer over te zeggen. Want de kerken komen ook om andere maatschappelijke ontwikkelingen bij elkaar", ziet Jeffrey. "Zo worden ambtsdragers in de vrijgemaakte kerk toegelaten, en dat heeft ook invloed op de toenadering."

"Het is bijzonder, maar wel begrijpelijk dat de kerken weer dichter bij elkaar komen." Jeffrey: "Want de mensen die bij de scheuring betrokken waren, zijn inmiddels gestorven of zitten in het bejaardentehuis. De kinderen van de hoofdrolspelers, zeker de dertigers, vinden dat de muren er minder toe doen. Die leven in een wereld na de ontzuiling, want vroeger had je de vrijgemaakte krant, het Nederlands Dagblad, de vrijgemaakte school en de vrijgemaakte kinderclub.

"De vrouw als ambtsdrager was een van de hete hangijzers die de twee kerken nog uit elkaar hielden"

Op die manier groei je naar elkaar, zeker als standpunten ook op gelijke voet komen te staan. Zo kan je in de NGK ambtsdrager worden als vrouw en tot drie jaar geleden kon dat in de vrijgemaakte kerk niet. Dat was een van de hete hangijzers die de twee nog uit elkaar hielden. En dat zie je ook aan de andere kant: omdat het in de Christelijke Gereformeerde Kerk nog niet kan, liggen die verhoudingen weer moeilijk."

Op verschillende conferenties vallen de kerkmuren weg, en dat speelt volgens Jeffrey ook een rol in dit debat. "Zoals de New Wine-conferentie, die vooral bekend is binnen de drie 'G-kerken'. Men is daar zo lovend over mensen uit andere kerken die ze ontmoeten, over de Heilige Geest die werkt. En dat heeft invloed op het dagelijks leven, en op hoe je in de kerk staat." Dat staat ook voor Patrick vast. "We leven in een tijd waarin kerken sowieso minder belangrijk worden. Mensen richten zich veel meer op gemeenschappen en zoeken hun onderwijs op het internet."

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Reacties

K
Vrijzinnigheid is vooral een scheldwoord vanuit orthodoxe hoek. Natuurlijk kent de PKN uitwassen als Kuitert en Hendrikse, en wat mij betreft wordt er een streep getrokken bij de apostolische geloofsbelijdenis. Maar dat neemt niet weg dat het overgrote gedeelte van de PKN die apostolische geloofsbelijdenis wel onderschrijft. Het verschil is dat de dogmatiek en leefregels in de orthodoxe hoek veel belangrijker zijn, en de minder orthodoxen leven vanuit het gebod van Jezus: heb God lief boven alles en je naaste als je zelf.
Wanneer de 3 kerken nog meer toegroeien naar een vorm van vrijzinnigheid, zal dat voor de toekomst minder moeilijk worden elkaar te vinden, maar dan uit de nood geboren. Ook de PKN komt al in beeld, alwaar gelukkig nog een behoudende rechterkant is (HGB), die zich meer onderscheid in standvastigheid dan de GKV en NGK.

Zolang het evangelie van Jezus Christus centraal staat en de liefde mensen bindt blijft er hoop. In de tijd van Josia was er ook bekering mogelijk naar God en Zijn geboden.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand.