Arie van der Knijff

God

04 november 2019 door Jeffrey Schipper

"GerGem-predikanten voelen zich verantwoordelijk voor de eeuwige dood van kerkgangers"

“Predikanten in de Gereformeerde Gemeenten (GerGem) gaan er sowieso van uit dat de kerkganger tegenover hen onbekeerd en ongelovig is. Dat is het uitgangspunt”, zegt Arie van der Knijff. Hij deed onderzoek naar preken binnen zijn kerkverband. Waarom ligt in deze preken een sterke nadruk op de zonde van de mens en de noodzaak van bekering? En hoe is die traditie eigenlijk ontstaan? CIP.nl ging met de onderzoeker in gesprek. “GerGem-predikanten voelen zich verantwoordelijk voor de eeuwige dood van kerkgangers.”

Van der Knijff merkt op dat de focus in preken van GerGem-predikanten vaak ligt op de beleving van het geestelijk leven, waarbij kerkgangers de vraag krijgen hoe zij als zondaar tegenover God staan. Het allerbelangrijkste kenmerk daarbij is de oproep tot zelfonderzoek. “Dat heeft te maken met de visie binnen de GerGem op het geloofsleven. Men gelooft dat het grootste gedeelte van de kerkgangers óf niet gelovig is óf aan het begin van zijn of haar geloofsweg zit. Van daaruit wordt er bij mensen aangedrongen op zelfonderzoek, om overtuigd te raken van eigen schuld en zonde.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

D
Ik neem aan dat zijn proefschrift genuanceerder is dan dit verhaal. "De GerGem dominee" bestaat volgens mij niet. Dit verhaal is niet representatief voor de prediking in de Gereformeerde Gemeenten. Gelukkig hoor ik 's zondags wat anders. Ik weet dat er inderdaad gepreekt wordt zoals C.I.P. dat beschrijft, maar dat is niet de "GerGem prediking." Gelukkig worden er ook andere geluiden binnen ons kerkverband gehoord.
K
Ik kom uit de Hervormde Bond en ook daar gaat bovenstaande gewoon op. De nuance zal er best zijn, maar als je kijkt hoe weinig ware gelovigen aan het avondmaal gaan, dan kun je blijkbaar niet anders dan concluderen dat de kerk vol onbekeerde mensen zitten, die overigens wel (voor zover het de volwassenen betreft) belijdenis hebben gedaan van de leer. Het zijn dus geen ongelovige mensen. Gelovig, maar onbekeerd, ik kom het in de bijbel niet tegen.
Toon meer antwoorden (11)
Toon meer reacties (19)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!