Dr. P. de Vries

God

10 september 2019 door Jeffrey Schipper

Dr. P. de Vries hekelt postmodern Bijbellezen: "Wie seksualiteit buiten het huwelijk tussen één man en één vrouw legitimeert, is geen christen"

“De Bijbel geeft antwoord op alle vragen. Wie seksualiteit een legitieme plaats geeft buiten het huwelijk tussen één man en één vrouw is geen christen en geen onderdeel van de christelijke kerk.” Dr. P. de Vries stoort zich aan de nieuwe generatie theologen die volgens hem afbreuk doen aan ‘de Bijbelse waarheid.’ Twee weken geleden vond hij het tijd voor een tegengeluid op de Haamstedeconferentie in Elspeet, waar meer dan honderd reformatorische dominees bijeenkwamen om elkaar te ontmoeten en te bemoedigen.

De Vries vindt het noodzakelijk dat we de Bijbel blijven zien als “de stem van God”. “Ook als we niet willen geloven wat er staat. We mogen niet vergeten dat Bijbellezen en Bijbelwetenschap geen neutrale wetenschap is. De Bijbel is geen handboek van wetenschap of beoefening voor beroepen. Als het gaat om vragen over ons geloof en leven tot Gods eer, geeft de Bijbel antwoord op alle vragen. Direct of indirect. Maar dat wordt betwist door hen die de Bijbel postmodern lezen. ‘We worden met vragen geconfronteerd waar de Bijbel geen antwoord op geeft’, zeggen deze mensen. Dat is de lijn van het schriftrapport ‘God met ons’, in de jaren ’70 uitgegeven door de gereformeerde kerken.” Deze studie over de aard van het schriftgezag is een poging om het goede luisteren naar de bijbel te bevorderen.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Haamstedeconferentie 2019
- Ds. P. den Ouden voelt zich een vreemdeling in deze wereld: "Een christen wil deze wereld het liefst zo snel mogelijk verlaten"
- Godsdienstdocent sprak met refojongeren die de kerk verlieten: "Wat ze op catechisatie te horen kregen, had vaak niets met hun leven maken"
- Ds. J. J. ten Brinke wijst op de heiligheid van God: "Juist op dat punt botsen de profeten van God met de valse profeten"
- Ds. J. M. J. Kieviet noemt zichzelf een geseculariseerde christen: “We zijn vreemdelingen op aarde, maar niet wereldvreemd”
- Volgens ds. Goudriaan hoeft een dominee geen preektijger te zijn: "We beheren een schat die niet in de vitrine mag blijven liggen"
Meer over Haamstedeconferentie 2019 »

Reacties

Amen! Goed dat die postmoderne politiek-correctheid aangepakt wordt. Deze leugen dringt langzaam de kerk in. Inderdaad; Jezus zegt: “Wie mij liefheeft, houdt mijn geboden.” Wat is iemand die in zn hele gedrag een afkeer heeft van Gods geboden? Een nep-christen!
Een 'nep-christen' - dat wordt spannend. Want Paulus was 'naar de gerechtigheid der wet onberispelijk' en hij heeft dat als volkomen waardeloos beschouwt. Misschien wordt het dus belangrijk om te kijken welke geboden en vooral hoe je die houdt. En dan is het allemaal niet zo heel simpel als het met een grote mond klinkt. Postmoderne politiek-correctheid moet worden aangepakt, maar ik zou zeggen makkelijk-(in eigen kring)-scorende reformatorische-correctheid moet ook aangepakt worden. Alleen liefde voorkomt nep-christenen!
Toon meer antwoorden (6)
Toon meer reacties (23)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Jeffrey vond Ds. De Heer een ketter...