Laurens Snoek

Dagelijks leven

04 september 2019 door Jeffrey Schipper

Godsdienstdocent sprak met refojongeren die de kerk verlieten: "Wat ze op catechisatie te horen kregen, had vaak niets met hun leven maken"

“Laten we het eerlijk zeggen: veel catechisatie-uren zijn voor veel catechisanten zinloos geweest. Wat ze te horen kregen, had vaak niets met hun leven te maken.” Laurens Snoek sprak vorige week duidelijke taal op de Haamstedeconferentie in Elspeet. Tegenover meer dan 150 reformatorische dominees en andere ambtsdragers luidde de godsdienstdocent de noodklok over catechisatielessen die refojongeren ontvangen.

“Catechisatie is geen lessenserie dogmatiek, geen praatgroep over theologische onderwerpen, geen opvoedingsgezelschap en geen jeugdclub”, maakt Snoek duidelijk. “Op die plek worden jongeren aan de hand van Gods Woord ingeleid in wat Gods kerk altijd heeft geloofd. Dit lijkt me ons gedeelde verlangen.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Haamstedeconferentie 2019
- Dr. P. de Vries hekelt postmodern Bijbellezen: "Wie seksualiteit buiten het huwelijk tussen één man en één vrouw legitimeert, is geen christen"
- Ds. P. den Ouden voelt zich een vreemdeling in deze wereld: "Een christen wil deze wereld het liefst zo snel mogelijk verlaten"
- Ds. J. J. ten Brinke wijst op de heiligheid van God: "Juist op dat punt botsen de profeten van God met de valse profeten"
- Ds. J. M. J. Kieviet noemt zichzelf een geseculariseerde christen: “We zijn vreemdelingen op aarde, maar niet wereldvreemd”
- Volgens ds. Goudriaan hoeft een dominee geen preektijger te zijn: "We beheren een schat die niet in de vitrine mag blijven liggen"
Meer over Haamstedeconferentie 2019 »

Reacties

J
Helemaal eens met Laurens Snoek!!

Ik wil me zelfs sterker uitdrukken:

Ik ben nu 72 en vond de catechisatie 52 jaar geleden al saai en niet om door te komen! Het gaat in het geloof immers om een levende relatie met God te hebben!

Vertel de jeugd hoe je een levende relatie krijgt, daar kunnen ze de rest van hun leven en over de dood mee door.

Joke Bekker
Goed punt Joke. Maar hoe krijg je een levende relatie met God? En het geloof, waardoor wij een relatie hebben, hoe "brengen we" dat bij? Sluit dat aan, bij de leefwereld van de jongeren?

Ik ben bang dat veel catechisatie oppervlakkig blijft als niet het broodnodige wordt bijgebracht, wat soms inderdaad niet aansluit bij de leefwereld.
Toon meer antwoorden (3)
Toon meer reacties (7)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify