Wilkin van de Kamp

God

28 augustus 2019 door Jeffrey Schipper

Wilkin van de Kamp: "Categorisch ziekten uitdrijven in Jezus’ naam is gebaseerd op kwalijke theologie"

Ziekten uitdrijven in de naam van Jezus. Wilkin van de Kamp weet uit ervaring dat dit tot brokken kan leiden. “Als de ‘geest van kanker’ categorisch biddend wordt uitgedreven, is dat gebaseerd op kwalijke theologie”, zegt de spreker en schrijver naar aanleiding van zijn nieuwe uitgave ‘Bevrijding en genezing’. Daarin legt Wilkin uit waarom het cruciaal is om onderscheid te maken tussen bidden voor bevrijding en bidden voor genezing. “Als we bevrijding en genezing over één kam scheren, leidt dat tot brokken.”

Laten we even inzoomen op de dienst van bevrijding. Wat houdt dit in en hoe kwam het bijvoorbeeld bij Jezus tot uiting?
“Als Jezus het meer van Galilea oversteekt, komt Hij in aanraking met een bezetene. De man wordt zo heftig getroffen door demonen dat hij is vastgeketend, maar de demonen waren zo sterk dat de ketenen uit elkaar werden getrokken. Op een gegeven moment vraagt Jezus de man naar zijn naam. ‘Mijn naam is legioen, wij zijn met velen’, luidt het antwoord. De demon spreekt door de man heen. De jongeman merkt op de één of andere manier Jezus op en weet dat hij bij Hem moet zijn voor zijn redding. Dán vindt de bevrijding plaats en wordt de man losgemaakt van zijn geestelijke ketenen. Uit het verhaal blijkt dat Jezus de man met een heel specifiek doel heeft bevrijd: ‘Ga naar uw huis, naar de uwen, en bericht hun alles wat de Heere voor u gedaan heeft, en hoe Hij Zich over u ontfermd heeft.’”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen
Klik hier om ‘Bevrijding en genezing’ te bestellen

Reacties

M
Het probleem is, en daar komt je verwarring denk ik vandaan, dat te vaak gebeurtenissen in de Bijbel in een systeem gevat moeten worden. Het is een verhaal, er staat niet dat dit in alle gevallen zo geldt. Jezus heeft het over specifieke (en vrij unieke) situaties en heeft daarnaast ook nog eens kennis die wij niet hebben. Als hij zegt dat er geen geloof was, dan kunnen we er vrij zeker van zijn dat dat feitelijk ook zo is. Behalve dat was Jezus ook uniek: er zijn nu mensen die de gave van genezing hebben, maar dit zijn feilbare mensen.
E
Genuanceerd stuk. Maar het verwart me dat het Marcus evangelie het gebrek aan genezingen in Jezus eigen stad relateert aan gebrek aan geloof. En Jezus zelf ook. Tegen Petrus, bij een ander wonder (golven lopen) zegt Hij "kleingelovige". Hoe zit dat dan?
E
Man, hoeveel nonsens staan in dit artikel. Eén draak: "zolang we in Christus blijven, zijn we helemaal veilig" Mooi en religieus. Maar gewoon een praktische vraag: wanneer blijf je in Christus en wanneer ben je "daar uit?" Praktisch. Amai, dit is een heksenjacht op zich...en dan "zijn we helemaal veilig". Schoenmaker, blijf bij je leest.

Toon meer antwoorden (4)
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify