Piet van Midden
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

16 augustus 2019 door Patrick Simons

Dominee Piet van Midden is 'veroordeeld' tot geloven: "Ik heb serieus geprobeerd ermee te stoppen"

Dr. Piet van Midden merkte onder jongeren dat de Bijbel, in welke vertaling dan ook, totaal onbekende taal bevat. Daarom besloot de predikant en docent Hebreeuws om de Groeibijbel te schrijven, een bijzondere verhalende Bijbel waarin de mooiste en belangrijkste verhalen uit de Bijbel opnieuw worden verteld. Daarbij vindt hij de Joodse context ontzettend belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat zelfs tal van bekende verhalen uit de Bijbel een heel andere betekenis krijgen. CIP.nl sprak met hem over de Bijbel, de grondtalen en verschillende Bijbelverhalen die vaak verkeerd worden uitgelegd. Vandaag deel 1. 

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid .

Word ook lid

Het idee om de Groeibijbel te schrijven, kwam volgens de predikant doordat hij catechisatie gaf. "Dat is overigens het leukste dat er is in de kerk. Maar als je bij die jongeren met de Bijbel aankomt, in welke vertaling dan ook, is dat een volslagen onbekende taal voor ze. Dat komt ook omdat het voor hen over een onbekende wereld gaat. Je kunt nog zo populair vertellen, als het gaat over dingen waar ze niets van snappen, komt het simpelweg niet over. Je moet het verhaal zo vertellen dat de informatie die je nodig hebt om het verhaal te snappen er in mee komt."

"Ik schrijf geen boek voor mijn collega's, die zoeken het zelf wel uit."

Dat is volgens Van Midden echter niet het enige. "Het moet pakkend zijn, leuk en aansprekend. Het moet namelijk wel overkomen. Ik schrijf geen boeken voor mijn collega's, die zoeken het zelf wel uit. Er zijn maar heel weinig Bijbels voor tieners en daar heb ik deze Bijbel echt voor geschreven. Overigens wordt hij tot mijn grote verbazing ook heel goed gelezen door senioren."

"Het leven komt in de Groeibijbel aan de orde", vervolgt de predikant. "De Bijbel is een boek om met eerbied te worden behandeld, maar het gaat wel over jouw leven. Het gaat pas leven als je er zelf in leeft. Ik had een keer een catechisant op bezoek die zei: de Bijbel van mijn opa is veel leuker dan die van mijn vader. Ik kende die opa, die maakt daar mooie verhalen van en liep als het ware zelf in de Bijbel rond. Als je luisterde was het net alsof je zelf in Bethlehem liep of aan het meer van Galilea stond. De Bijbel was voor die opa een levend boek omdat hij zelf levende adem aan de Bijbel gaf. Dat is het werk van de Heilige Geest. De vader van die catechisant deed dat niet, hij las het voor als een notariële akte. Dan ben je heel gauw klaar bij jongeren. Alles begint en eindigt met het feit dat je zelf in die Bijbel moet leven. Als je dat niet hebt, is het niet meer dan een boek met wat losse verhalen."

Dat kan volgens Van Midden alsnog zinvol en cultuurrijk zijn, maar het is niet wat hij persoonlijk voor ogen heeft. "Ik ben een gelovig mens, heb zelfs geprobeerd om niet meer te geloven. Eigenlijk ben ik veroordeeld tot geloven. Ik heb serieus geprobeerd om ermee te stoppen. Ik dacht heel vaak dat mijn geloof eigenlijk een soort diepe wens was. Dat ik geloofde omdat ik van mijn ouders heb gehouden en zij het voor mij hadden gespeld. Ze waren ontzettend betrokken op geloof in de Schrift. Was ik nog steeds bezig met aan hun wensen te voldoen? Of zat het echt in mijzelf?" God liet de predikant echter niet los en andersom evenmin. Daarna besloot hij om theologie te gaan studeren. "In eerste instantie gewoon om uit de militaire dienst te blijven. Dat was mijn eerste motief. Later was het me vooral om de Bijbel te doen."

"Je moet het de mensen wel uitleggen anders ontgaat ze het grootste gedeelte van de Bijbel"

Want die Bijbel is voor de docent Hebreeuws een geweldige schat waar je steeds maar uit kunt blijven leren. "De Bijbel zet je eigenlijk voortdurend op het verkeerde been. Als je denkt dat je het snapt, vergis je je. Daarom moet je ook altijd controleren wat er staat in de Bijbel. Kijk bijvoorbeeld naar Mattheüs. Dit Bijbelboek begint met drie keer veertien geslachten. Maar die staan er helemaal niet. Ik heb echt tig keer geteld. Het zijn er twee keer veertien en één keer dertien. De verklaring is nogal wiedes: die veertiende is de Messias zelf. Als je er eentje mist in de Joodse traditie is dat altijd de Messias. Dat moet je de mensen echter wel uitleggen anders ontgaat ze het grootste gedeelte van de Bijbel."

De onwetendheid is volgens de predikant behoorlijk groot, ook onder uitleggers en dominees. "Ik zal je nog een voorbeeld geven. Wist je dat er in het hele Nieuwe Testament bij alle verhalen over een bruiloft nooit een bruid voorkomt? Ik weet niet hoe je dan wil trouwen, maar een bruiloft zonder bruid in de Bijbel wordt heel lastig. Neem bijvoorbeeld het verhaal van de bruiloft in Kana. Iedereen wordt genoemd, zelfs degene die water moet scheppen. Iedereen, behalve de bruid. Kijk naar de gelijkenis van de bruidsmeisjes, precies hetzelfde. Jezus vertelt een verhaal over een koning die een bruiloft voor zijn zoon aanricht, maar de bruid wordt ook daar niet genoemd. Dan zeggen de commentaren: de bruid was niet zo belangrijk in die tijd, het ging alleen maar over de man. Nou, daar zakt mijn gebit van uit. Als je iets van het jodendom weet, weet je dat juist alles loopt via de lijn van de vrouw en niet die van de man. Als de moeder Joods is, dan is het kind ook Joods."

"Jaloersheid is de keerzijde van liefde. Bij echte liefde hoort altijd jaloezie. Je blijft van mijn liefste af."

"Waarom de bruid dan wel ontbreekt? Dat is een didactisch principe. Wie mis je hier nu eigenlijk? In het oosten is de bruid een soort kerstboom, de vooruitgeschoven post van de familie waarmee ze laten zien wat ze in huis hebben en wat ze kunnen. Ik heb persoonlijk bruiden meegemaakt die zoveel ringen om hadden dat ze hun vingers niet meer konden bewegen. De bedoeling van de verhalen in het Nieuwe Testament is dat er een jongetje opstaat en zegt: rabbi, waar is de bruid? Nou? Wie zou nu toch de bruid zijn in de Bijbel? Israël! Israël is altijd de bruid in de Bijbel. Daarom staat er ook in de tien geboden dat God een jaloers God is. Jaloersheid is de keerzijde van liefde. Bij echte liefde hoort altijd jaloezie. Je blijft van mijn liefste af."

"De bruid is pas weer terug te vinden in Openbaring 21, het laatste stukje van de Bijbel. Het nieuwe Jeruzalem daalt neer als een bruid die voor haar man is versierd. Maar dan hoor je de bruidegom ineens weer niet. Daardoor word je in de Bijbel eigenlijk steeds op het verkeerde been gezet. Wanneer je denkt dat je iets snapt, zit je er net naast of zit er weer een dubbele bodem in."

Dit is deel 1 in een serie van 5. Volgende week vertelt dominee Piet van Midden over verkeerd uitgelegde Bijbelverhalen en verklaart hij zijn favoriete verhaal uit het Oude Testament.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Piet van Midden en de Bijbel
- Volgens ds. Piet van Midden wordt de gelijkenis van de verloren zoon vaak verkeerd uitgelegd: “Het is een vreselijke boef en hij blijft ook een boef”
- Dominee Piet van Midden hekelt gemakzucht predikanten: “Ik krijg soms maagzuur als ik hoor hoe sommigen met Bijbelteksten omgaan”
- Dominee Piet van Midden ziet Bijbelteksten die elkaar tegenspreken: "Bijbel is niet bedoeld om alles exact te laten kloppen"
- Dominee Piet van Midden vindt Openbaring één van de meest toegankelijke Bijbelboeken: "De Bijbel eindigt zoals het ook begon"
Meer over Piet van Midden en de Bijbel »

Klik hier om de Groeibijbel te bestellen

Reacties

H
Laten we allen deze groeibijbel gebruiken. Ik denk dat 90% van de kerkgangers hier baat bij hebben. Theologische uitleggen op academisch niveau - dat kunnen de dominees wel goed, hoewel het soms alle kanten opgaat - is namelijk wat anders dan iets vertellen afgestemd op je publiek. Gemiddeld komt dat publiek uit routine, zonder hoge opleiding en kennis van allerlei goeroes die vaak worden aangehaald....sluit je aan bij de doelgroep, dan pas komt de verbinding tot stand. Daarmee vertrouwen en de basis om te ontvangen. Te leren!
Wat kan deze ds het mooi zeggen! Ik ben nu al om en ga deze groeibijbel aanschaffen.
H
Ik moet onwillekeurig aan de opmerking denken van prof. Van Midden wat hij zei tegen de student die een onvoldoende bij hem halen: "Ga heen en zondig niet meer". Prachtig zijn lessen te volgen op internet!
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events