Dr. Wim Dekker

God

23 juli 2019 door Jeffrey Schipper

Dr. Wim Dekker vindt homoseksualiteit in de kerk geen breekpunt: "Wie hierover strijdt, is wereldgelijkvormig"

Zodra het woord ‘homo’ valt, buitelen christenen over elkaar heen, merkt ook dr. Wim Dekker op. “De waarheid lijkt op het spel te staan, maar dat betwijfel ik. Wie hierover strijdt, is wereldgelijkvormig”, aldus de hervormde emeritus-predikant. Ook hij leverde onlangs een bijdrage aan de bundel ‘Homoseksualiteit en de kerk’, een handreiking aan kerken in het gepolariseerde homodebat.

Het verschil in denken over homoseksualiteit komt in de PKN sterk tot uiting rondom de kerkelijke inzegening of zegening van een homostel. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘zegenen’ en ‘inzegenen’. Wat is het verschil en waarom is dit zo belangrijk?
“Het huwelijk tussen man en vrouw kan in een kerkdienst ingezegend worden, over relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht kan een zegen worden uitgesproken. Ik zou ‘inzegenen’ uitdrukkelijk willen voorbehouden aan het huwelijk tussen man en vrouw, omdat het bij het huwelijk gaat om een instelling die naar de bedoeling van de Schepper het samenleven van mensen op heilzame wijze ordent. Zeker ook met het oog op de vorming van gezinnen.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Homoseksualiteit
- 5 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten accepteren
- John was een gewilde spreker in christelijk Nederland; totdat hij homo bleek te zijn
- Voormalig homo Keesjan is nu gelukkig getrouwd met een vrouw: “God heeft mijn identiteit vernieuwd”
- 7 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten afwijzen
- Christen en homo: het leidde bij Johan tot een posttraumatische stressstoornis
Meer over Homoseksualiteit »

Klik hier om de bundel ‘Homoseksualiteit en de kerk’ te bestellen

Reacties

D
Eerlijk gezegd zie ik het verschil tussen inzegenen en zegenen niet zo. Ze vragen allebei om de zegen van God. En hoe kun je God nu vragen om een zondige verbintenis te zegenen? Of Dekker moet ervan overtuigd zijn dat een verbintenis van mensen van hetzelfde geslacht geen zonde is. Handelingen 15 mag dan niet duidelijk zijn. Romeinen 1: 26 en 27 liegen er niet om.
Ik ben het met je eens, met de aantekening dat m.i. God wel degelijk zondige situaties en dingen kan zegenen. Niet om ze te laten voortbestaan maar om ze ten goede te laten werken. In de Bijbel zou je als voorbeeld van zegening van zonde kunnen wijzen op gevallen van veelwijverij, in het geval van David zelfs gepaard gaande met moord, waar God toch een draai ten goede aan geeft. Zo kun je ook inzien dat homo's in zonde leven, maar toch om Gods zegen bidden, zodat er hopelijk iets goeds van komt.
Toon meer antwoorden (9)
Toon meer reacties (23)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify