Menno Hanse

God

16 juli 2019 door Jeffrey Schipper

Evangelische golf treft de BibleBelt: "Traditionele kerken gaan klap op klap krijgen"

Steeds meer vrienden ziet hij uit zijn kerk vertrekken. “Tientallen mensen zijn in de afgelopen jaren vanuit onze kerk naar een evangelische kerk overgestapt”, vertelt Menno Hanse. Hij noemt zichzelf een ‘lastig gemeentelid’. “Enthousiast, gelovig en overtuigd van mijn eigen visie die afwijkt van de gevestigde hervormde gemeente waar ik lid van ben.” CIP.nl spreekt Menno over de evangelische golf die nu en de komende jaren de BibleBelt treft volgens zijn onderzoek ‘Het verlangen van mijn hart’.

Je ziet er dat in de BibleBelt een evangelicalisering gaande is. Hoe is jouw geloof daardoor beïnvloed?
“In mijn tienerjaren bezocht ik steeds vaker evangelische conferenties zoals Soul Survivor. Daar kwam ik in aanraking met een evangelicale geloofsbeleving. Ik verlangde steeds meer naar het ervaren en beleven van God. Een rationele geloofsbeleving kwam steeds meer op de achtergrond en emotie op de voorgrond. Ik merkte dat ik steeds minder waarde ging hechten aan instituten en dogmatische waarheden. Het gaat om wat God doet en hoe Hij werkt.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Evangelische beweging
- Waarom christenen de evangelische beweging verlaten
- Waarom christenen overstappen van traditionele naar evangelische kerken
- Hoe de evangelische beweging aan het veranderen is
- "Refo mag God danken voor de evangelische beweging"
- Matthijn Doekes maakt zich zorgen over evangelische kerken: oppervlakkigheid neemt toe, kritische gelovige vertrekt
Meer over evangelische beweging »

Reacties

Kritiek geven op andermans beleving in welke denominatie dan ook, getuigt mogelijk van elitair denken. Vrijwel overal waar ik mocht komen in de kerken in deze wereld, trof ik mensen aan die God van harte lief hadden. De liturgie was echter wel eens anders dan ik zou wensen. We hebben echter genade en openbaringslicht van Zijn Geest nodig om te kunnen onderscheiden waar het op aan komt. En gelukkig is de mens die een kerk bezoekt waar hij dat vindt en ervaart.
M
goede visie van deze jonge man. klagen dat mensen weggaan heeft geen waarde. Zien waar het om gaat in het Evangelie. Dat is zó belangrijk. Niet de jurk van de dominee of de handen in de lucht bij aanbidden. Maar de gesteldheid van het hart.
REAGEER
S
Wat zou het een zegen zijn voor het Nederlandse lichaam van Jezus Christus, wanneer er meer geluisterd zou worden, en minder gepraat. Wanneer je luistert naar 'anders' gelovigen en zoekt naar de gemene deler, zul je verrijkt worden met nieuwe inzichten. De ware kerk is hier niet. Niet links, niet rechts. Niet zwaar, niet licht, niet reformatorisch, noch evangelisch.



Respecteer elkaar en zoek het goede voor de ander. De Heilige Geest wil jou en u daarbij helpen.

REAGEER
Toon meer reacties (20)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify