ds.  de Heer

Dagelijks leven

08 juli 2019 door Patrick Simons

Ds. De Heer staat open voor nieuwe psalmberijming: "Probleem is om alle neuzen dezelfde richting op te krijgen"

Ds. J. M. D de Heer uitte recent flinke kritiek op opwekkingsmuziek tijdens een avond van Bewust Gezin. Er volgde een stroom aan reacties. Op CIP.nl reageerden Arjan Baan en ds. J. L. de Jong op de uitspraken. CIP.nl zocht hem op voor een uitgebreid gesprek over opwekkingsmuziek, psalmen en menselijke emoties. Vandaag reageert de predikant op de reactie van ds. J. L. de Jong die stelde dat het tijd wordt voor een nieuwe psalmberijming.

In een reactie op de uitspraken van ds. De Heer liet ds. De Jong op CIP.nl weten dat hij zich voor een groot gedeelte in de kritiek kon vinden. Hij was echter wel nieuwsgierig naar de alternatieven. Volgens De Heer zijn ze er. "Als ik antwoord ga geven, hoor ik ds. De Jong wellicht denken, 'ja, maar is dat wel eigentijds?' En daar heeft hij wel een punt. De reformatorische traditie heeft best een rijke liedcultuur. Denk bijvoorbeeld aan Lodenstein en Groenewegen. In de tijd van de Nadere Reformatie en daarna waren er veel gezelschappen waar ook veel werd gezongen. Daarnaast kun je ook denken aan liederen van Isaac Da Costa en dominee Ledeboer. Dit zijn wel liederen van een paar eeuwen geleden. Toch denk ik dat ze te makkelijk worden overgeslagen. Ze zijn onbekend bij veel mensen. Dat is jammer."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Christelijke muziek
- Bekijk hier de indrukwekkende livevideo van het eerste opwekkingsnummer dat los wordt uitgebracht!
- Begin je week met deze prachtige a capella uitvoering van 'Hallelujah'
- Ongelooflijke cover 'In Christ Alone', het Living Stones Kwartet zingt 'm
- Als je God niet meer ziet door je zonden: dit liedje vertelt dat God je weer overeind trekt
- Ds. De Heer kijkt "nuchter" naar wijze van muziek maken: "Het is niet zo dat het orgel een heilig instrument is"
Meer over christelijke muziek »

Reacties

G
Laat de Bijbel en een Bijbelse geloofsbeleving daarbij norm zijn. Laat ze dan gezongen worden.

In deze zin wordt eigenlijk de kern (probleem) verwoord van het lied. Naast de psalmen zij er in alle eeuwen liederen gemaakt door mensen. Ik ken de liederen van Groenewegen enz , het zijn ook liederen die door mensen zijn gemaakt met eigen

beleving, karakter, inborst, en dogma. Bij die liederen krijg je ook soms kromme tenen zijn vaak bespiegelend.
G
Psalmen zijn door God via mensen aan ons gegeven om er mee tot God te spreken. Ze zijn voor-0beeldig om woorden te gebruiken aan de beleving van de gelovige van toen en nu. Het bezwaar bij andere liederen geld net zo goed voor het psalmen zingen. Als je geen vreemdeling bent in kerkelijk NL dan kan je weten dat het maar een beperkt aantal ps zijn die gezongen worden met de daarbij beperkte versjes, wat eenzijdigheid of dwaling kan brengen.
Toon meer antwoorden (3)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify