Prosman Murray
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

28 juni 2019 door Geerten van Breugel

Predikant Henk-Jan Prosman vindt dat je de christelijke identiteit niet als museumstuk kunt bewaren: "We hebben een onderstroom van cultuurchristendom nodig"

“Door massa-immigratie heeft de Europese politiek decennialang geprobeerd Europa te veranderen. En dat terwijl immigratie op grote schaal nooit heeft kunnen rekenen op steun van de Europese bevolking“, zo vat dominee Henk-Jan Prosman (rechts op de foto, boven het artikel, red.) het boek 'Het opmerkelijke einde van Europa' samen. Aanstaande zaterdag gaat hij met Thierry Baudet en Bart-Jan Spruyt het gesprek aan over dit boek van Douglas Murray en over de betekenis van het christendom voor Nederland. In gesprek met CIP.nl neemt de predikant daar een voorschot op.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

“In het boek worden veel mythes over immigratie doorgeprikt. Zo beschrijft Murray dat bootvluchtelingen vaak helemaal geen vluchtelingen zijn, wat ons wordt voorgehouden, maar dat het om economische migranten uit Afrika gaat.“ Prosman vertaalde het boek van Douglas Murray en is het op veel punten ook eens met de schrijver. “Eigenlijk wordt in het boek de hele geschiedenis van migratie in Europa beschreven. Arbeidsmigratie in de jaren 60, maar ook de grote schok van de vluchtelingencrisis in 2016. In het Verenigd Koninkrijk is het immigratiebeleid pas rond het jaar 2000 door de ‘New Labour’ kabinetten van Tony Blair helemaal uit de hand gelopen.“

Humanitaire hulp
“Natuurlijk moeten we humanitaire hulp verlenen aan vluchtelingen“, stelt de hervormde dominee. “Vaak wordt gewezen op de hugenoten, die als gevolg van hun geloof moesten vluchten. Dat ging echter over een veel langere periode en was veel kleinschaliger. Toen betroffen het 50.000 mensen en spraken we over een periode van vele jaren, nu komen er elke paar maanden 50.000 mensen het Verenigd Koninkrijk binnen.“ De verborgen agenda van de Europese politiek is dat immigratie normaal zou moeten worden, zegt Prosman. “We hebben gemerkt dat het niet veel uitmaakt of de VVD of het CDA regeert, want uiteindelijk gaat de immigratie gewoon door. En dat zorgt voor onmacht bij de bevolking. Óf de Europese leiders zijn niet tot inperking in staat, óf ze willen dat ook niet. Voor de bühne zeggen ze wat anders dan uit hun daden blijkt.“

"De islam maakt zich sterk, maar kan alleen oprukken omdat we in een tijd leven dat Europeanen onzeker zijn over de rol van het geloof"

De gedachte bij die leiders is dat alles beter is dan het oorspronkelijke Europa, beschrijft Prosman de lijn van het boek. “Het mag niet het christelijke continent blijven wat het was, en er moet een ander type bevolking voor in de plaats komen. Er is een politieke wil om een nieuw soort Europa te vormen.“ Daarbij vindt Prosman het verrassend dat er een heel vijandige houding ten opzichte van Rusland bestaat, terwijl we daarmee een christelijke achtergrond delen, zij het een orthodoxe. “Maar de gemoederen lopen hoog op in Nederland als we het over dat land hebben.“

Loslaten van christelijke identiteit
Doordat we langzaam onze christelijke normen en waarden 'verliezen' en onze christelijke identiteit loslaten, zien Murray en Prosman een geestelijke crisis ontstaan. “De islam maakt zich sterk, maar kan alleen oprukken omdat we in een tijd leven dat Europeanen onzeker zijn over de rol van het geloof. Er zijn geen geestelijke reservoirs waaruit ons land kan putten.“ Op het symposium zaterdag hebben Spruyt, Baudet en Prosman het ook over de rol van de islam. Prosman vertelt dat het alles met het inwisselen van onze cultuur te maken heeft. “Als je die lijn doortrekt, is alles wat in de plaats van de christelijke cultuur komt beter. Ook de islam. Nu zijn politici niet zozeer pro-islam, maar alles wat de bevolking minder homogeen en christelijk maakt lijkt beter te zijn.“

Toch gaan er ook veel anti-islamitische geluiden op in Nederland, als er bijvoorbeeld een aanslag gepleegd wordt. Prosman: “Dat klopt, maar dan wordt er vaak bij gezegd dat het ‘niets met de islam te maken heeft.’ Ik merk zelfs bij Murray dat hij dan altijd of de ‘politieke islam’ spreekt of over het ‘islamisme’. Daarbij vraag ik mij af of hij radicaal genoeg is, kun je dat onderscheid zo scherp maken? Hij is eigenlijk vrij terughoudend in het bekritiseren van de islam.“

Cultureel reveil

“Ik zie bij Baudet een dieper probleembewustzijn, hij wil iets tegenover de geestelijke leegte zetten“

Forum voor Democratie vindt dat er een cultureel reveil moet plaatsvinden. “Thierry Baudet waardeert het klassieke christendom. Toch heeft hij reserves, hij vindt het moeilijk voor moderne Europeanen om te geloven. Daarmee pleit hij voor het cultuurchristendom: je hoeft het geloof niet voor waar aan te nemen, terwijl je het als historische achtergrond waardeert.“ Spruyt heeft een andere visie, net als Prosman. “Hoe kan het christelijke Europa voortbestaan als niemand daar meer in gelooft? Als er geen christelijk onderwijs meer is en kerken leeglopen? Het christendom roept op tot navolging.“

De grote vraag in dit debat is welke rol het christelijke verleden speelt, zegt de dominee. “Mensen vragen zich dan ook af of Baudet en Forum voor Democratie alleen met het christendom flirten of het ook een onmisbaar element vinden in onze samenleving. Van Wilders zijn we gewend dat het volstaat om tegen de islam te zijn. Ik zie bij Baudet een dieper probleembewustzijn, hij wil iets tegenover de geestelijke leegte zetten.“

"We hebben een onderstroom nodig van cultuurchristendom nodig. Kerkgang zie ik als een goede gewoonte."

Toch is dat een heikel punt in de samenleving, ziet Prosman. “De culturele betekenis van het christendom mag dan belangrijk zijn, maar dat is geen erfgoed dat je kunt bewaren. Er een museumstuk van maken is niet voldoende. Het vraagt om keuzes wat betreft relaties, seksualiteit en het huwelijk. Je moet het ook concreet maken en naar de waarden handelen waar je in gelooft. Dat vraagt discipline en een andere levenshouding. Maar dan is het enthousiasme van veel mensen snel verdwenen, ze zijn erg gehecht aan hun vrijheden.“

Niet vrijblijvend
Persoonlijk merkt Prosman ook de gevolgen van het verlies van de christelijke identiteit. “Ik woon in het westen van het land, waar steeds meer scholen hun christelijke identiteit verliezen, kerken verdwijnen of voor een kwart vol zitten. Dat raakt het leven van iedere christen.“ Daarom zijn zaken als kerkgang ook belangrijk. “Van de vanzelfsprekendheid waarmee we vroeger naar de kerk gingen, hebben we ontzettend makkelijk afstand gedaan. Dat is écht een verlies. We hebben een onderstroom nodig van cultuurchristendom nodig. Dat is vroeger vaak afgedaan als ‘gewoontechristendom’, maar er bestaan goede en slechte gewoontes. Kerkgang zie ik als een goede gewoonte.“

Ook in de opvoeding moeten christelijke waarden centraal staan. “Christenen zijn zich te weinig bewust van secularisatie. We moeten er wat mee doen. Ik ben teleurgesteld in de vrijblijvendheid waarmee veel christenen met hun geloof omgaan.“

Bij het symposium zaterdag hoopt Prosman een goed gesprek te hebben en te horen van Baudet waar hij concreet voor staat. “Wat is de betekenis van het christelijk geloof voor de samenleving?" In het boek ‘Het opmerkelijke einde van Europa‘ van Douglas Murray worden de besproken thema‘s uitgebreid uitgewerkt.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand
Bekijk of bestel hier het boek ´Het opmerkelijke einde van Europa´

Reacties

N
Wederom goed stuk van Prosman !

In zijn essay op Syb Wynia’s blog beschrijft Prosman exact de oorzaak van de leegloop bij met name de protestantse kerken sinds de jaren ‘70.

De secularisatie en loslaten van het bijbelse fundament.

De Linkse Kerk afl 1:

https://www.sypwynia.nl/een-betrouwbare-liberale-partij-kan-het/
H
En wat is de oorzaak dáárvan? Dat het geloof voor veel mensen weinig verder gaat dan verstandelijk instemmen met de leer of een (privé gehouden) geloofsgevoel. Er is veel studie, maar amper discipelschap in de kerk. Geen ‘overgeven van de regie’ aan de Geest van God: we houden graag de touwtjes stevig in handen, en kerkdiensten mogen ook niet uitlopen. Verder kom ik weinig aanbidding van God tegen die hart en ziel raakt en mensen ‘verliefd’ laat worden op God. Dit o.a. maakt het geloof tot levensstijl ipv de levende relátie die het kan zijn...
Toon meer antwoorden (2)
Toon meer reacties (7)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand.