vrouw leest Bijbel
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

19 juni 2019 door Geerten van Breugel

Vrouw in het ambt: waarom de discussie ontploft in de CGK - CIP Podcast

In Nieuwegein en Arnhem wilden de plaatselijke CGK-gemeenten een vrouwelijke ambtsdrager inzegenen, terwijl dat niet gebruikelijk is in dit kerkverband. Maar afgelopen zondag is in IJmuiden de eerste vrouwelijke ouderlingen bevestigd. Patrick en Jeffrey praten over het rumoer in CGK-kringen in de CIP Podcast.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via iTunes.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Stitcher.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Spotify.

Luister het fragment vanaf 1.20.

Herman Selderhuis gaf een aantal maanden geleden een speech, waarin hij betoogde dat de gemeenten met dergelijke besluiten moeten wachten op de synode, reconstrueert Jeffrey. “Maar daarmee sloeg de brand over naar andere kerken. Selderhuis vond het tijd om op de pauzeknop te drukken. De kerken gaan nu veel te snel met het inzegenen van de vrouwelijke ambtsdragers.” Zijn toespraak viel verkeerd in verschillende CGK-kringen. “Omdat hij zei dat als je vrouwelijke ambtsdragers bevestigd, je als gemeente jezelf buiten het kerkverband plaatst. Voor veel christelijke gereformeerden koos hij partij, terwijl hij zich als hoogleraar boven de partijen moet stellen.”

Jeffrey sprak ook met hoogleraar Selderhuis. “Hij vond dat het allemaal heel snel gaat. Dat er heel weinig begrip is voor de positie van de conservatieve, behoudende CGK-broeders, die er anders in staan. Voor zijn idee wordt er niet naar die kant van het kerkverband geluisterd en worden besluiten doorgedrukt.”

"de gemeenten in Arnhem en Nieuwegein besloten de druk op te voeren"

De zusterkerk van de CGK, de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt, heeft een paar jaar geleden besloten dat vrouwelijke ambtsdragers bevestigd mogen worden. Jeffrey ziet een verband. “Bij de GKv ging dat heel snel en CGK’ers willen nu ook niet wachten: die vragen zich af waar hun kerkverband blijft op dit gebied. Waarom moeten wij al 20, 30 jaar wachten op uitspraken van de synode en worden we weer teleurgesteld?” Daarom besloten de gemeenten in Arnhem en Nieuwegein de druk op te voeren. “Zij besloten dat het zover was om vrouwelijke ambtsdragers in te kunnen zegenen. Daar kwam heel veel kritiek op uit behoudende CGK-gemeenten, waarna ze hun besluit terugdraaiden. Een paar weken geleden hebben ze echter besloten de eerste lijn door te zetten en te komen met vrouwelijke ambtsdragers, zonder de synode af te wachten.”

Wim Groeneweg, ouderling in Nieuwegein in de CGK, leidt een samenwerkingsverband. Hij ziet een verschil tussen Bijbelse principes en interpretaties op basis van de Bijbel. Hij betoogt dan ook dat er in 1998 op de CGK-synode niet is gezegd dat het inzegenen van vrouwelijke ambtsdragers tegen de Bijbelse principes ingaat. “Net als dominee Buijs stelt hij dat  je als individu hierover van mening kunt verschillen. Voor hem is de grens het inzegenen van vrouwelijke ouderlingen, dat is niet de afspraak. Dat is de lijn van de synode in 1998.” Toch is het een bijzondere positie waarin deze gemeenten zich bevinden. “Zij werken samen met gemeenten waarin vrouwelijke ambtsdragers wel zijn toegestaan. De gemeenten hebben afgesproken dat de CGK-lijn leidend is, om gedoe te voorkomen.”

"Groeneweg zit dat dwars: die ziet veel vrouwen hard werken en niet gewaardeerd worden door de landelijke kerk"

In de soort kerken waar Groeneweg ouderling is, is een tekort aan ambtsdragers, zegt Jeffrey. “Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ze bij vrouwen uit komen. Vrouwen staan vaak te springen. Ze doen ook steeds meer taken omdat de mannen druk zijn met andere dingen. Ook taken die overlappen met die van ambtsdragers. Nu moet je er heel gekunsteld mee omgaan: om te voorkomen dat ze ook als ouderlingen worden gezien, maar wel dezelfde taken kunnen doen. Groeneweg zit dat dwars: die ziet veel vrouwen hard werken en niet gewaardeerd worden door de landelijke kerk.”

Ook professor Baars ging er met gestrekt been in, constateerde Patrick. “Hij zei dat kerken die vrouwelijke ambtsdragers bevestigen zich eigenlijk buiten het kerkverband plaatsen. Omdat ze niet afwachten wat de synode ervan vindt.” Hij vindt dat heftige uitspraken. “Je laat bijna geen ruimte voor verzoening en manieren om samen verder te gaan. Je zet er al een streep onder.”

"De gkv en Ngk zijn inmiddels verloofd en gaan over een paar jaar trouwen"

Afgelopen zaterdag kwamen er 150 CGK-ambtsdragers bijeen die klaagden over de gang van zaken, vernam Jeffrey. “Maar dat heeft weinig geholpen: daarna verscheen er een bericht over iemand die het een ‘zwarte dag’ noemden, de dag dat er voor het eerst vrouwelijke ambtsdragers bevestigd werden.” Toch ziet Jeffrey ook lichtpunten. “De Gereformeerde Kerk vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerk die met knallende ruzie uit elkaar gingen, zijn inmiddels verloofd en gaan over een paar jaar trouwen.” Daar ziet Patrick ook perspectief voor de genoemde CGK-gemeenten. “Daar hebben ze ook vrouwen in het ambt. Die kunnen zich daar wellicht bij aansluiten, als ze zich niet thuis voelen bij de CGK. Het is trouwens ook nog een optie dat de behoudende tak zich aansluit bij de Hersteld Hervormde Gemeenten.” Dat ziet Jeffrey niet gebeuren. “De stilzwijgende meerderheid zal toch de landelijke lijn volgen, het is geen 50/50-kwestie.”

- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via iTunes.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Stitcher.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Spotify.

Beluister het fragment vanaf 1.20.

In de Bijbel is één en ander geschreven over de vrouw in het ambt. Patrick: “De meest gebruikte tekst staat in 1 Timothëus 2:11 en 12: ‘Een vrouw dient zich getrouw en gehoorzaam te laten onderwijzen, ik sta haar niet toe zelf te onderwijzen of gezag te hebben over mannen. Ze moeten bescheiden zijn’. Dat is wel duidelijk. Maar de vraag is of een diaken onderwijst. Terwijl een vrouw die zondagsschool geeft wel onderwijst, zou je kunnen zeggen. Je kan er dan ook alle kanten mee op.” Er zijn ook vrouwelijke rechters en profetessen in de Bijbel. “Het is dan ook niet zo zwart-wit als veel mensen, voor- en tegenstanders, denken. “De overkoepelende discussie is of je de Bijbel cultuur- en tijdgebonden moet lezen. En dat is ook logisch: je moet de Bijbel lezen in zijn context.”

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

CIP Podcast
- Hebben kerken in coronatijd gebogen voor maatschappelijke druk? - CIP Podcast
- Hoe verschillend christenen denken over dopen in coronatijd - CIP Podcast
- Waarom een nieuwe Bijbelvertaling in Denemarken voor ophef zorgt - CIP Podcast
- Arts Jelmer mist zijn kerk in coronatijd: "We kunnen thuis ‘oefenen’ met huiskringen"
- Hebben IKEA-bezoekers meer vrijheid dan kerkgangers? - CIP Podcast
Meer over CIP Podcast »

CGK-crisis vrouw in het ambt
- Eerste CGK-vrouw bevestigd als ambtsdrager; CGK-predikant spreekt van "zwarte dag"
- CGK-predikant P. Roos zwijgt niet langer over spanningen 'vrouw in het ambt': "Theologisch kan er veel te veel door de beugel"
- Herman Selderhuis over de crisis in de CGK: "We bidden om eenheid en danken dat die er niet komt"
- Ds. A. A. Egas over spanningen binnen de CGK: "Vrouwelijke ambtsdragers zullen gedoogd worden" - CIP Podcast
- Ds. C. P. de Boer vindt 'vrouw in het ambt' geen bijzaak: "Kerkenraden in Nieuwegein en Arnhem plaatsen zichzelf buiten de CGK"
Meer over CGK-crisis vrouw in het ambt »

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand.