gertruud bakker

God

06 juni 2019 door Patrick Simons

Gertruud ziet hoogmoed als één van de grootste zondes steeds weer de kop opsteken: "God waarschuwt ons keer op keer"

Met het geloof lijken soms voortdurend twijfels mee te komen. Dat ljikt vooral bij jongeren veelvuldig het geval te zijn. Zo merkt auteur Gertruud Bakker dat er onder andere getwijfeld wordt over de goddelijkheid van Jezus. Maar hoe komt dat dan eigenlijk? Waar komt die twijfel vandaan? En hoe kijkt Bakker als Jood én christen naar de wet? Wat is volgens haar de grootste valkuil voor christenen? In dit derde deel van een drieluik naar aanleiding van haar boek 'De Joodse Jezus' bespreekt CIP.nl het met haar.

Bakker denkt dat de twijfel aan de goddelijkheid van Jezus vooral te maken heeft met een gebrek aan goed Bijbelonderwijs. “Ik geef catechesatie en kom ook regelmatig bij jongeren met lezingen en steeds weer lijkt naar boven te komen dat ze twijfelen over de Godheid van Jezus. Dat snap ik ook wel, want je moet het wel elke keer goed heel goed laten zien aan jongeren door middel van goed onderwijs. Vroeger werd alles gemakkelijker geloofd en geaccepteerd heb ik het idee. De geloofsbelijdenis werd opgesomd en dat geloofde men simpelweg. Nu zijn er heel veel mensen die zelf gaan studeren, op internet zoeken en daardoor vragen en twijfels krijgen. Door gebrek aan kennis ontbreekt onderscheidingsvermogen en dan komt de aloude ketterij boven van het in twijfel trekken van de goddelijkheid van Jezus. Je ziet mensen daardoor ook echt van hun geloof afvallen en dat vind ik hele erg. Ik denk echt dat dit voor een gedeelte te maken heeft met het feit dat het niet goed wordt uitgelegd. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat Jezus voor onze zonden gestorven is, maar waarom dan precies? Weinig mensen kunnen dat goed beargumenteren. We hebben er een mantra van gemaakt die iedereen maar moet begrijpen. Maar vanuit het Eerste Testament is daar veel meer over te zeggen bijvoorbeeld dat Jezus is als bruidegom gestorven. Ik heb daar een heel hoofdstuk over in het boek geschreven.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Bijbel lezen
- Een prachtig advies voor iedereen die Bijbel lezen moeilijk vindt
Meer over Bijbel lezen »

Jodendom
- Lody van de Kamp vindt verhouding met islam minder ingewikkeld: "Jezus staat tussen het jodendom en het christendom in"
Meer over jodendom »

Zonde
Meer over Zonde »

Klik hier om 'De Joodse Jezus' te bestellen

Reacties

T
God zou de mensheid klein houden? Juist het christendom heeft een platform gegeven voor ontwikkeling. Dat de vrijheid vaak bevochten moest worden kwam mede door dat kerk en staat vervlochten waren. Een voorbeeld daarvan is Blaise Pascal. Hij stelde: God kennen, en niet je eigen ellende, maakt trots. Je eigen ellende kennen en Jezus Christus niet, leidt tot wanhoop. Maar de kennis van Jezus Christus stelt ons vrij van trots en wanhoop; omdat we God vinden, onze ellende, en de enige manier om het te herstellen.
H
Goed artikel, altijd goed om te waarschuwen. Laten we ter harte nemen dat God de hoogmoedigen wederstaat, daarin is Hij actief!
REAGEER
W
Wow! Amen! Duidelijk. Ik herken veel dingen. Bekering is een voortdurende aaneenschakeling van keuzes om me iedere keer om te draaien en naar God te wandelen. Het is niet in 1 keer gedaan. Dat is met hoogmoed zeker zo. Is zonde eigenlijk niet altijd geworteld in de hoogmoed?
REAGEER
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify