John
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

17 mei 2019 door Patrick Simons

Hoe anderen jaloers kunnen worden op het geloof van christenen: "Laat in de kerk ruimte zijn voor verschil van mening"

Het gaat allesbehalve goed in de Nederlandse kerk. De secularisatie viert hoogtij en steeds minder mensen voelen zich thuis in de kerk. Hoewel dat zeker niet betekent dat er ook steeds minder mensen geloven, roept het wel vragen op. CIP.nl besprak een aantal van deze lastige vragen met John Lapré naar aanleiding van zijn nieuwe boek 'Een kerk die knielt'.

Uitgeverij Ark Media is een uitgeverij van christelijke boeken, kaarten en kalenders. Kleurrijk, verrassend en vernieuwend!
CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Patrick Simons.

Word ook lid

Een welkome, open en inclusieve gemeente, dat is hoe John de kerk van de toekomst beschrijft. Maar hoe ziet hij dat dan precies voor zich? "Ik blijf hierin dicht bij mezelf. Ik werk bij de marine in Den Helder en mensen daar vinden het interessant hoe ik mijzelf uitspreek over het geloof. Ik probeer altijd weer te geven wat het geloof met mij doet. Ik merk dat ik mensen daarin nieuwsgierig maak naar het geloof. Daarin zit al iets waarin ik kan laten zien dat het ook voor de mensen om mij heen bereikbaar is. Het is voor mij een hele sterke kracht en een onderlaag waardoor ik mij gedragen weet. Mensen kunnen daar jaloers door worden of op zijn minst geïnteresseerd raken."

Dat jaloersmakende is volgens de auteur dan ook een belangrijke eigenschap van de kerk in de toekomst. "De Bijbel zegt zo mooi dat we op die manier de geur van Christus mogen verspreiden. Ik vind trouwens ook dat het mysterie van het geloven er niet altijd meer is. Vooral in de protestantse kringen ligt de nadruk toch wel heel sterk op het verklaren van dingen en om alles in dogma's te gieten. Dat kan heel goed zijn, maar het kan ook iets van het mysterie wegnemen. Ik heb van katholieke broeders en zusters geleerd dat het mysterie van het geloven erg belangrijk is. Je loopt dan namelijk als een soort bewonderaar rondom het kunstwerk Christus heen en je maakt een omtrekkende beweging rondom dat mysterie. Dan doe je een stap achteruit, leg je de hand op je mond en geniet stilzwijgend van het offer van Christus en ontvangt het, zonder dat je eigenlijk begrijpt hoe dat nu precies allemaal zit. Het is niet de bedoeling dat we alles gaan dicht timmeren. Wanneer we dat niet doen, worden we een brede kerk waarin ruimte is voor iedereen."

Zelf heeft John ook gemerkt dat die ruimte belangrijk is. "Als ik die ruimte krijg, ga ik steeds meer het hart van Jezus ontdekken. Ik word dan niet meer belemmerd door wat mensen zeggen over wat Jezus zou zeggen. Ik kijk rechtstreeks naar de stem van God, in mijn eigen hart."

Overigens is het volgens Lapré erg belangrijk om kerkverlating niet per definitie te zien als het verlaten van God of het geloof. "We zien de laatste tijd een tendens van kerkverlating. Dat zegt misschien nog wel meer over de kerk dan over de verlating. En meer over de stal dan over het schaapje dat de kerk verlaat. Aan de andere kant binden jongeren zich nu eenmaal niet meer zo snel aan een instituut als een kerk. Kerk zijn wordt op een heel andere manier beleefd. Dat is een nieuwe beweging in deze tijd. Die kerkverlating wil niet zeggen dat het geloof ook tanende is. Kerkverlating wordt vaak gekoppeld aan geloofsafbreuk. Ik zie dat niet zo sterk. Jongeren beleven hun geloof op een alternatieve manier en dat zal ook de toekomst zijn."

De auteur gaat ook nog in op de rol van Jezus in de kerk. "Het is fundamenteel dat we Jezus centraal stellen. Ik denk dat daarin het allerbelangrijkste is dat we proberen uit te spreken dat we persoonlijk met Jezus het pad willen volgen. Dat we in de kerk niet bij de ingang een lijst hebben waarop staat hoe wij het kerk zijn inrichten, maar dat voor de poort al Jezus staat en dat we, voor we de kerk ingaan, hem een hand geven en zeggen: 'Met u wil ik kerk zijn'. Dat we hem in de ogen kijken, ons vertrouwen in hem uitspreken en dan pas doorlopen en bezig zijn met hoe we kerk willen zijn. We moeten niet te bang zijn om de naam van Jezus voor op de lippen te hebben. De kern en het fundament van het geloof ligt in Jezus, zeker als het gaat om de voeten wassen en kwetsbaarheid tonen."

"Ik vind dat er in de kerk van de toekomst ruimte moet zijn voor verschil in mening wat betreft dingen die niet het hart van het evangelie raken", besluit Lapré. "Denk daarbij aan het geven van tienden, invulling van de rustdag, homoseksualiteit en heel veel andere thema's. Als het echter gaat over de kern van het evangelie, over Jezus als zoon van God, dan vind ik dat we elkaar daarin scherp mogen houden. Als iemand dat ontkent, moet je diegene natuurlijk met heel je hart liefhebben, maar is geloofsverbinding in dezelfde gemeenschap een grote uitdaging, zo niet onmogelijk. Dat raakt de kern van het evangelie. Daarin zie ik wel degelijk onderscheid."

Lees ook het eerste deel van dit interview: "De kerk vlak na Jezus stond in de gunst van het volk, dat mis ik in Nederland".

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand
Klik hier om het boek van John Lapré te bestellen

Reacties

Het is uiteraard mogelijk (de praktijk laat dat zien) dat er onder christenen soms verschil van mening bestaat over bepaalde thema’s, en zelfs ook wel nuttig omdat het aan het nadenken zet. Maar wanneer “er moet in de kerk van de toekomst ruimte zijn voor verschil” een dekmantel wordt om zaken die niet goed zijn

maar zo te laten of zelfs goed te praten, dan wordt het

bedenkelijk.
Goed verwoord Piet, ik ben het helemaal met je eens!
De gemeente is het fundament van de waarheid [1 Tim. 3:15] en onderscheidt zich door haar boodschap van het evangelie en vooral door haar liefde tot God, en door de liefde van de leden voor elkaar en voor de wereld, maar ook door de interne tucht. “Wat wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij u, opdat ook u gemeenschap met ons hebt; en deze gemeenschap van ons is er ook met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus” (1Joh.1:3). Wanneer John Lapré zegt, dat wanneer Jezus als Zoon van God ontkent wordt, geloofsverbinding een (2)
Toon meer antwoorden (5)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen