God

God

20 mei 2019 door Dick van den Bos

Ben Kroeske gelooft dat God je beloont als je op Hem vertrouwt: "God wil je overspoelen met Zijn zegen"

Ben Kroeske ging met een klein beetje spaargeld op zak een Bijbelschool doen in Amerika. Een enorme uitdaging, waarbij hij God blind moest leren vertrouwen. “Ik heb in die periode ontdekt dat je God blindelings kunt vertrouwen. Als je de principes die Hij in de Bijbel geeft toepast, dan zal je Hem gaan leren kennen als je herder, waardoor het je aan niets ontbreekt. Hij geeft zelfs meer dan genoeg.”

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Ben Kroeske, nu voorganger van River Amsterdam, heeft hierover dit nieuwe boek geschreven. Daarin vertelt Ben aan de hand van persoonlijke verhalen over Gods hart van vrijgevigheid voor Zijn kinderen.

Ben vertelt. “Ik had altijd het idee dat als je God dient, dan moet je arm zijn en heb je altijd tekort. Dat was mijn beeld, mede door wat je in de praktijk ziet, misschien. Maar dat blijkt juist helemaal niet zo te zijn als je de Bijbel leest.”

"Als God je roept om iets te doen, dan zal Hij voor de middelen zorgen."

Bijbelschool
Ben was universiteitsstudent met een plan om het bedrijfsleven in te gaan. Na zijn bekering kreeg hij het verlangen om in Amerika een tussenjaar te nemen om een Bijbelschool te gaan volgen. “Toen kwam ik als vreemdeling binnen met een studievisum, waardoor ik niet legaal mocht werken. Als je niet een dikke spaarrekening hebt, dan sta je voor de volgende vraag: gaat God echt voorzien of ga ik sterven van de honger?”

“Op de Bijbelschool waar ik ging studeren werd onderwijs gegeven over voorziening. De voorgangers waren zelf ook met 300 dollar van Zuid-Afrika naar Amerika gegaan en leefden vanuit de voorziening van God. Ik kwam zelf als 21-jarig ventje daarheen en ik had ook flinke voorziening nodig. Je hebt je maandelijkse kosten en geen inkomen. Ik had ook geen volle rekening waar ik van kon leven. Het was die eerste maanden echt spannend hoe ik de huur ging betalen en eten op tafel zou krijgen.”

Hoe reageerden mensen in jouw omgeving op deze ‘geloofsstap’?
“Onze ouders stonden honderd procent achter ons en steunden ons. Maar er waren ook mensen die zeiden: ‘Hoe ga je dat redden, dan? Wat een waanzin!’ Maar, om het met een Engels gezegde te zeggen: ‘Where He leads, He feeds, where He guides He provides’. Als God je roept om iets te doen, dan zal Hij voor de middelen zorgen.”

In het boek vertel je veel persoonlijke getuigenissen van Gods voorziening en soms was het kantje boord. Was dat spannend om God te leren vertrouwen?
“Het waren uitdagende tijden, maar tegelijkertijd is het één van de mooiste seizoenen van ons leven geweest. Vanaf dag één merkte ik Gods voorziening. Gods goedheid en gunst zaten in de kleine dingen. Als God al de bloemen in het veld en de vogels in de lucht kleedt, hoeveel te meer zal Hij dan voorzien voor zijn kinderen? We hebben wel momenten gehad dat we uren aan het bidden waren om een doorbraak te zien. Keer op keer voorzag God.”

"We hebben wel momenten gehad dat we uren aan het bidden waren om een doorbraak te zien. Keer op keer kwam Gods voorziening weer.”

“Bijvoorbeeld toen we in Amerika aankwamen. We boekten eerst vier nachten in een goedkoop motel. In die week gingen we naar een conferentie in de kerk. Het leek in dezelfde straat te liggen, maar hemelsbreed lag dat nog kilometers uit elkaar. Vanwege de enorme hitte in Florida was het onmogelijk om dat stuk te lopen. Toen bleek dat er ook een voorganger uit Australië had ingecheckt die ook naar de conferentie ging. Met hem konden we meerijden. Vanaf de volgende dag hebben we die man niet meer gezien. Alsof hij er speciaal voor onze rit was. Op andere dagen was er een man van de kerk die ons aanbood om ons rond te rijden. Het was wonderbaarlijk.”

Gods voorziening is dus meer dan alleen geld op je rekening?
“Ja, het is net zoals de Bijbel het zegt. Het volk van Israël was veertig jaar in de woestijn, maar er werd over hen gezegd dat hun schoenen niet versleten en hun kleding niet oud werd. God voedde hen tegelijkertijd met manna. Het was geen vetpot, maar God liet hen niet in de steek. Zelfs in de woestijn was God daar als hun voorziener. Hetzelfde gebeurde met Elia, in de hongersnood. God zei tegen hem: ‘Ga naar de beek krith.’ Zelfs daar was voorziening, Elia had brood in de ochtend en vlees in de avond. Hetzelfde gebeurde bij ons in Amerika. Zonder God zouden we het nooit redden.”

Overigens lijkt je stelling hiermee wel bevestigd, namelijk dat je arm wordt als je God gaat dienen…
“Niemand begint aan de bergtop. De Bijbel zegt: ‘veracht de kleine beginselen niet’. Dat was een trainingsmoment. In Deuteronomium 8 staat dat Israël door de woestijn trok en beproefd werd door God, zodat Hij kon ziet wat er in hun hart omging. God zegt daar dat als het goud en zilver komt en de kuddes vermenigvuldigen, dan mag het volk niet in haar hart zeggen dat zij dat vanuit hun eigen kracht voor elkaar hebben gekregen. De Heer geeft welvaart en Hij wil ons hart klaarmaken hiervoor. In de beginfase leerde ik om dagelijks te vertrouwen voor dagelijkse voorziening en me geen zorgen te maken voor de dag van morgen. Juist die simpele manier van leven maakte me dankbaar en maakte me vrij van materialisme. Vervolgens zijn we Gods rijke vermenigvuldiging ook gaan zien."

Waarom is het belangrijk om los te komen van materialisme?
“Je bent in Nederland opgegroeid in de top tien procent van de rijkste mensen in de wereld. Je leeft in een hele materiële maatschappij. Het is makkelijk om de mentaliteit te adopteren waarbij je pas blij bent als je dit of dat hebt. Daardoor word je gedreven door bezittingen. Veel mensen leven het hele jaar als een hamstertje in een wieltje. Ze zoeken verzadiging in bezit, maar ze krijgen nooit echte verzadiging. Maar wat je niet voedt, daar sterf je aan. Als je God op nummer één zet, dan sterft dat jagen naar vervulling in materiële dingen af en komt bezit op de juiste plek te staan. Omdat je geen waarde meer hecht aan bezit, kan God het je juist toevertrouwen, want het betekent niets meer voor je. Als het je hart er vol van is, is het heel gevaarlijk.”

"God wil dat we ruimhartig zijn en gaan denken als Jezus. Hij dacht niet in ‘tekort’, Hij dacht in ‘meer dan genoeg’."

Je zegt dat je ook moest sterven aan armoede-denken, wat is dat?
“Vaak is armoede-denken de oorzaak van jagen naar het materiële. Dat zit bij iedereen ingebakken. Zelfs al bij kinderen. Het ene kind wil alle vijf de stukken speelgoed hebben en de ander krijgt niks. Je gaat voor jezelf kiezen. Het armoede-denken gaat samen met materialisme. Het is wees-denken: we moeten jagen om voor onszelf te zorgen, want niemand zorgt voor ons. Daarom moet je zoveel mogelijk verzamelen. Je ziet de wereld altijd als ‘tekort’. Maar God wil ons van slaaf brengen naar zoon. Zo kunnen we als koningen en zonen leven. ‘Al het zilver en het goud is van God’, zegt de Bijbel. Het is allemaal van Hem. Hij maakte het overvloedig voor iedereen, zodat we geen weeskinderen meer zijn.”

“Mensen zeggen daarentegen: ik moet voor mezelf knokken, ik moet ‘ellebogen’, zodat ik genoeg heb voor mezelf. God wil dat we ruimhartig zijn en gaan denken als Jezus. Hij dacht niet in ‘tekort’, Hij dacht in ‘meer dan genoeg’. Hij stuurde z’n discipelen uit om te vissen toen ze geld voor de belasting nodig hadden. Of Hij ontving vijf broden en twee vissen, zodat Hij het kon vermenigvuldigen. Hij zei: ‘Ik ben een kind van de Vader’. Dat is de zegen van God, zodat je tot zegen kan zijn. Je denkt altijd in overleving, terwijl God je juist wil overspoelen met Zijn zegen!”

Heb je tot slot hier een mooi voorbeeld van?
“We hadden een grotere auto nodig omdat we een tweede kind kregen. Toen hebben we onze (nog hele goede) auto aan een man in de gemeente gegeven en via andere mensen kregen we een bedrag waar we een nieuwere en betere auto van konden kopen. Juist als je loslaat en uitdeelt voor de mensen om je heen, dan zal God ook bij jou weer voorzien. Jezus zei: Het is beter om te geven dan om te ontvangen. Wanneer je proeft dat je niet meer hoeft te jagen om voor jezelf te zorgen, dan verandert je perspectief. Dan ga je meer denken in termen van: ‘Wie kan ik vandaag zegenen?’ Dat geeft zo’n vervulling, daar kan maar weinig tegenop.”

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand
Klik hier om het boek van Ben Kroeske te bestellen

Reacties

G
Heel de Thora is er op gericht inclusief de feesten om dit te leren aan Israel en de volken. Het maakt niet uit of je dan arm of rijk bent. Arm zijn is per definitie niet beter, als wat rijker zijn dan arm. Het gaat erom hoe je je hart richt op God. Tegelijk zit er wel een spanningsveld in de ruwe werkelijkheid van het leven.

REAGEER
Mooi, broeder Kroeske. Mooie aanzet om af te rekenen met gierigheid en materialisme
REAGEER
Jezus zei: “Want wie van u, die een toren wil bouwen, zet zich niet eerst neder om de kosten te berekenen, of hij het werk zal kunnen volbrengen? Anders zouden, als hij de fundering gemaakt had, en het werk niet kon voltooien, allen, die het zagen, beginnen hem te bespotten, zeggende: Die man begon te bouwen, maar hij kon het niet voltooien.” Lukas 14:28-30. Dat is toch wat anders dan bidden en afwachten........ of begrijp ik het verkeerd? Moeten we onze financiën niet nauwgezet beheren en sparen ?
Toon meer antwoorden (2)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify