cultuurchristendom

God

20 december 2018 door Dick van den Bos

Is het cultuurchristendom van Thierry Baudet wel levensvatbaar? - CIP Kerstpodcast

Thierry Baudet en Kees van der Staaij gingen afgelopen week in debat in Gouda, en volgens Jeffrey kun je het typeren als puber Thierry tegenover de wijze, volwassen Kees. Dat vertelen Jeffrey en Dick in de nieuwe CIP Podcast.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via iTunes.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Stitcher.



Beluister het fragment vanaf minuut 4:15

Jeffrey: “Het was een mooi debat! Van der Staaij was zelfverzekerd, en maakte goede punten met een kop en een staart. Baudet was aan het rebelleren. Hij speelde de brutale, arrogante kwast en dat heeft hij de hele avond vol gehouden.” Jefferey vond dat niet storend. “Nee, het was eigenlijk heel leuk, het zijn twee tegenpolen.”

Dick: “Van der Staaij deed zijn best om het goed over te brengen, maar ik was wel onder de indruk van het charisma van Baudet. Hij zei gewoon: ‘Nee, dat is onzin’, en dat kwam zo krachtig over dat hij niets hoefde toe te lichten.” Jeffrey: “Maar dat is ook wel het gevaar van deze tijd. Maandag werd Dijkhoff politicus van het jaar, maar waarom? Om zijn mooie pakken en zijn praatjes? Het gaat niet om de inhoud. Daarom waardeer ik Van der Staaij zo erg.”

Cultuurchristendom
Het debat ging over de redenen waarom Van der Staaij en Baudet bezorgd zijn over Nederland, en waarom de christelijke wortels van Nederland zo relevant zijn. Jeffrey: “Veel christenen schuiven steeds meer op richting Forum voor Democratie. De SGP en FvD zijn allebei conservatief en komen op voor de christelijke achtergrond van Nederland. Bij Baudet en Van der Staaij gaan de wegen uiteen, en ze wijzen op het eigen ik. Terwijl de SGP zegt: ‘het probleem is wijzelf – we hebben allemaal de neiging om onszelf hoger te achten dan de ander.’”

“Baudet beroept zich ook steeds op het volk – en hij wil ook referenda om het volk te raadplegen. Terwijl Van der Staaij daar veel genuanceerder over denkt. Hij zegt dat hij weet hoe zwak het volk is. Iedereen wil namelijk minder belastingen, terwijl we ook onze verantwoordelijkheid moeten nemen. We moeten meer naar God luisteren dan naar vadertje staat.”

Conservatief
Dick heeft hier een observatie bij. “Baudet wordt vaak gezien als een conservatief persoon, maar het is de vraag of dat zo is. Van oudsher geloven conservatieven dat de mens van nature slecht is – tegenover de progressieven die geloven dat de mens goed is. Conservatieven zeggen: ‘Het probleem zit hem niet in de staat of in het systeem, maar in de mens zelf. En wil je dit kwaad beteugelen? Dan moet je goed onderwijs geven, sterke gezinnen hebben, een sterk verenigingsleven, een impactvolle kerk. Dan komt het goed.’”

“Progressieven zeggen: ‘De mens is goed, maar ze leven in een verkeerd systeem.’ Dus hoe los je het dan op? Door het systeem zo te veranderen, dat alle problemen opgelost worden. Socialisme is bijvoorbeeld progressief. Als je dit als uitgangspunt neemt, dan is Baudet eigenlijk progressief. Want hij gelooft in de goedheid van de mens, en de slechtheid van het systeem. Van der Staaij is conservatief, en Baudet progressief te noemen.”

Jeffrey noemt nog een belangrijk verschil tussen beide. “De rol van het christendom is ook erg verschillend. Bij de SGP is de rol van het christendom echt met een hoofdletter C – ofwel, met een echte kerstletter C. Maar bij Baudet is dit toch anders. Wat mij opvalt is dat ze christelijk Nederland willen paaien, maar als er wordt doorgevraagd, blijkt het cultuurchristendom te zijn. Van der Staaij vergeleek het met een mooie bos bloemen die er prachtig uit zien, maar het is losgehaald van de wortel. Het is een lege huls, de bloemen zijn losgesneden. De bos bloemen gaat verwelken en je hebt niets meer aan deze praatjes.”

Linkse kerk
Dat bleek ook sterk in het debat, geeft Jeffrey aan. Want Baudet heeft daar het achterste van zijn tong laten zien. “Toen Van der Staaij vroeg wat het christendom nou persoonlijk betekent – toen deed Baudet keihard de deur dicht. Hij noemde de kerk een bolwerk van linkse zwetsverhalen, GroenLinks-activisme – en daar zit hij totaal niet op te wachten. Hij wijst de kern van het christendom af, want daar gaat het voortdurend om je eog opzij zetten en de ander in het middelpunt zetten. Ik denk dat Baudet hier de plank misslaat.”

Dick vond het grappig dat Van der Staaij hier gevat op in ging. “Hij zei: ‘Juist als je los komt van de christelijke wortels, dan krijg je links cultuurchristendom.’ Daar ben ik het wel met hem eens. Want juist omdat mensen meer gefocust zijn op cultuur in plaats van op God – gaan ze het christendom versmallen tot ‘je buren helpen’, of je koopt je christelijke geweten af met andere goede daden. Maar dat is ook cultuurchristendom.”

“Het valt me juist op dat orthodoxe christenen – zoals onze achterban – vaak eerder rechts en conservatief zijn. In die zin heeft Baudet geen volledig beeld van de kerk.”

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Reacties

T
Wat heet 'cultuurchristendom.’ ? Zodra de paden van traditie als vanzelfsprekend en niet meer gekend worden van hun oorsprong, en stoffig geworden door sleur dan is er dan sprake van 'cultuurchristendom'.

In het openbare leven lijkt veelal dat geloof in Jezus Christus, de Emanuel terug gedrongen tot het strikte prive domein.



https://www.youtube.com/watch?v=PqB2H9vCPKA

CREATE IN ME A CLEAN HEART AND RENEW A RIGHT SPIRIT WITHIN ME
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify