Gyang Adamu Dagyang

Nieuws

06 december 2018 door Jeffrey Schipper

Hoe het leven van Gyang in één nacht veranderde in een hel

Een Facebookbericht zet het leven van Gyang Adamu Dagyang op z’n kop. Het dorpje van zijn ouders en broers is getroffen door een terreuraanval. Als hij contact zoekt met een vriend om het bericht te verifiëren, bevindt Gyang zich plotseling in een nachtmerrie die werkelijkheid wordt. In samenwerking met SDOK (Stichting De Ondergrondse Kerk) bezocht CIP.nl in Nigeria met Gyang de plek die zijn leven in een hel veranderde.

SDOK staat wereldwijd naast vervolgde christenen en roept christenen in Nederland op tot verbondenheid met hen.
CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Het is 28 augustus in het jaar 2018. Het lijkt een dag zoals alle andere dagen. De vader en broers van Gyang liggen alvast op bed. Zijn moeder bereidt zich in de badkamer voor op de komende nacht. Plotseling klinkt er geschreeuw en geknal. Fulani-herders bestormen het dorpje van de familie Adamu. Het zwartste scenario wordt werkelijkheid. De vader en broers van Gyang worden levend verbrand. Zijn moeder wordt doodgeschoten. Een ander broertje wilde ontsnappen, maar werd neergestoken. Hij overleed aan zijn verwondingen.

Het lijkt bijna onmenselijk om twee maanden na de aanslag hierover te vertellen. De tijd is te kort om dit trauma verwerkt te hebben. En toch is Gyang bereid om zijn verhaal te delen. We treffen een gebroken jongeman van nog maar 27 jaar oud. Het leed is duidelijk in zijn ogen te zien. Voortdurend kijkt hij naar beneden en in het voorgesprek geeft hij ultrakorte antwoorden. Bij nader inzien besluiten we om het gesprek niet op de plaats van de tragedie te doen maar in de Bijbelschool van één SDOK’s lokale partners, de plek waar we hebben afgesproken.

"In de badkamer vond ik het stoffelijk overschot van mijn moeder. In een andere kamer zijn mijn vader en twee broers verbrand."

Namens SDOK geeft Richard Groenenboom een aantal foto’s van Nederlanders met bemoedigende tekst. Langzaam ontdooit Gyang. “Die avond keek ik rond 20.00 uur op Facebook,” vertelt de zoon van de omgekomen pastor Adamu Gyang Murim. “In mijn timeline las ik dat mijn dorp is aangevallen. Meteen pakte ik mijn telefoon om met mijn ouders en broers te bellen om te vragen of ze veilig zijn en wat er is gebeurd. Mijn vader nam zijn telefoon niet op. Ook mijn moeder was niet bereikbaar. Dorpsbewoners uit hun buurt gaven ook niet thuis. Vervolgens kreeg ik contact met een vriend. Hij bevestigde dat het dorp onder vuur is genomen en dat mijn hele familie is omgekomen.”

Een dag na de gruwelijke aanval gaat Gyang niet naar school en vertrekt hij naar zijn voormalige woonplaats om met eigen ogen te zien wat er is gebeurd. “Overal zag ik verbrande resten en zwartgeblakerde muren. In de badkamer vond ik het stoffelijk overschot van mijn moeder. In een andere kamer zijn mijn vader en twee broers verbrand.” Twee zusjes van Gyang hebben de aanval overleefd omdat ze op dat moment niet thuis waren.

Na het gesprek brengt Gyang met ons voor de tweede keer een bezoek aan het dorp dat zijn leven in een hel veranderde. De auto stopt vlakbij het graf waar zijn ouders en broers zijn begraven, naast zijn ouderlijk huis. Stil en vol verdriet kijkt Gyang naar beneden. Daarna neemt hij ons mee naar de plek des onheils. In de badkamer wijst hij naar beneden. Daar trof hij het dode lichaam van zijn moeder aan. Gyang loopt door naar de slaapkamer, die nog altijd is bezaaid met asresten. Tussen de resten vinden we ook half verbrande bladzijden van een christelijk magazine.

"Aan het einde van het verhaal zegent God hem met meer dan wat hij ooit heeft gekregen. Job geeft mij houvast."

Tijdens het gesprek komt ook Gyangs geloof ter sprake. “Ik weet niet waarom God dit heeft toegelaten, maar ik geloof dat alles een doel heeft. Mijn geloof is de enige zekerheid die niet kan worden afgenomen. Dit stelt mij in staat om op Hem te blijven vertrouwen. God betekent alles voor mij.” Het verhaal van Job geeft hem kracht. “Deze man raakte alles kwijt. Aan het einde van het verhaal zegent God hem met meer dan wat hij ooit heeft gekregen. Job geeft mij houvast en moedigt mij aan om door te gaan.”

Bij de aanval op het dorp Abonong kwamen in totaal acht mensen om het leven en raakten twee personen gewond. In totaal zijn 95 huizen vernietigd. Ook het kerkgebouw van Gyangs vader is zwaar beschadigd. Terwijl we met Gyang door het dorp lopen, laten dorpsbewoners merken dat ze blij zijn met de aandacht voor hun situatie. Omdat nog veel huizen in puin liggen slapen veel dorpsbewoners bij familie en vrienden verderop.

In Jos heeft Gyang een eigen appartement. Voor de terreurdaad ging Gyang in de vakanties en soms in de weekenden naar huis. Aan de universiteit in Jos studeert hij bouwkunde. Vertegenwoordigers van een christelijke hulporganisatie en andere vrijwilligers hebben Gyang na de aanval geholpen op pastoraal en praktisch gebied. “Ik woon alleen, maar ik ben niet eenzaam. Veel mensen bidden voor mij en daar ben ik dankbaar voor.” 

Bovenstaand verhaal is tot stand gekomen in samenwerking met SDOK (Stichting De Ondergrondse Kerk). CIP.nl sprak tijdens een recente reis naar Nigeria met diverse vervolgde christenen. Lees hier meer over het werk van SDOK.

Foto's: Richard Groenenboom | SDOK

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

CIP in Nigeria
- Abdul vermoordde tientallen christenen: "In een droom zag ik het kruis van Jezus"
- Bijbelleraar ziet wonderen in Nigeria: "Boko Haram is een zegen voor ons land"
- Bijpraten met Habila: "Christenen wilden mijn auto in de fik steken"
- Abu Bakr haatte christenen en wil nu het Evangelie verspreiden onder moslims
- John ging stiekem naar de kerk: "In de moskee werd haat gepredikt en in de kerk liefde"
Meer over CIP in Nigeria »

Reacties

J
Lieve Gyang,

Wat jij hebt moeten mee maken en nog mee maakt is niet onder woorden te brengen. Onze woorden schieten is alle toonaarden te kort maar wat een genade en liefde van onze God en Vader in de hemel dat Hij je bind op Zijn eeuwig blijvend woord. Daarom staat ook de geschiedenis van Job in de Bijbel opdat jij nooit zou bezwijken maar boven al heen wijzend naar Jezus Christus die al het leed dat op de wereld is op het kruishout van Golgotha heeft genageld. Hij door God verlaten opdat jij nimmermeer van God verlaten zal worden.

REAGEER
J
Psalm 27 vers 7 berijmd: 'Zo ik niet had geloofd dat in dit leven mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou, mijn God waar was mijn hoop en moed gebleven , ik was vergaan in al mijn smart en rouw. Wacht op den HEER, Godvruchte schaar, houd moed:

Hij is getrouw, de bron van alle goed;

Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer;

Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER.



Gods onmisbare zegen en nabijheid voor jou, je zusjes en verdere familie



REAGEER
B
Het woord "islam" valt weer niet, terwijl we allemaal weten dat in Nigeria moslims m.n. de christenen willen verdrijven.

Deze Fulani -herders worden gebruikt door de islam en/of zijn moslims.

Walgelijk, wat er al 1400 jaar in de naam van de koranallah en zijn "profeet" wordt gedaan , zie de schokkende cijfers van 300 miljoedoden in al die eeuwen.

https://www.thereligionofpeace.com

Wie de islam niet ontmaskert, heeft het bloed van de slachtoffers aan diens handen", ook dat van de familie van Gyang.

Ben Kok (j-chr.pastor)
REAGEER
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify