dromen
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

20 september 2018 door Dick van den Bos

"Iedere christen is geschapen om groot te dromen"

"God heeft grote dromen in ons gelegd. Als we die najagen, dan komen we als mens helemaal tot bloei. Dan leven we het leven dat God voor ons bedoeld heeft." Dat is de boodschap van pastor Arno van der Knaap. Eind september organiseert hij de FMF Young Leaders bijeenkomst, voor mensen die Gods plan met hun leven willen ontdekken.

FMF is een netwerk voor gemeenteleiders & leiders van christelijke organisaties met als doelstelling relatiebouw, vriendschap, erkenning en waardering.
CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid .

Word ook lid

Van der Knaap wijst op een belangrijke basis die je moet hebben om goed te kunnen dromen: God op de eerste plaats zetten. “Belangrijker dan Gods plan met jouw leven, is God zelf. Want zelfs zoiets goeds als dromen, kan een afgod worden. God is het doel in alles.”

Tegenslagen
Dit principe is heel belangrijk, want het beschermt je tegen mogelijke teleurstellingen, zegt Arno. Onderweg – op weg naar je droom – kunnen er namelijk veel tegenslagen plaatsvinden. “Kijk maar naar Jozef. Hij had een prachtige droom, maar mensen werkten hem tegen en uiteindelijk belandde hij zelfs in de gevangenis. Tegenslagen kunnen erbij horen. Je droom kan vaag worden, je partner wil niet, er komen moeilijkheden. Allemaal lastig. Als je dan niet vasthoudt aan de Bron God raak je ontmoedigd en luister je naar andere stemmen.”

"Tegenslagen kunnen erbij horen. Je droom kan vaag worden, je partner wil niet, er komen moeilijkheden. Allemaal lastig. Als je dan niet vasthoudt aan de Bron God – dan raak je ontmoedigd en ga je luisteren naar andere stemmen.”

Critici zullen zeggen: grote dromen heeft men ook in de wereld, komt het altijd van God?
“Dat is een terechte vraag. Het onderstreept waarom een relatie met God zo belangrijk is. Je moet tot geestelijke volwassenheid komen. Zo kun je onderscheiden of het uit je geest komt of uit het vlees. God communiceert altijd via de geest. Het is daarom zo belangrijk dat je geestelijke zintuigen geoefend zijn. Dat je Zijn schaap bent die Zijn stem verstaat. Dan ontdek je of het Gods plan met je leven is of dat het je eigen ambities zijn.”

Hij legt het nog een keer goed uit. “Je kunt hele goede dromen hebben die toch niet van God zijn. Ik zie dat ook in mijn eigen leven. Naast het voorgangerschap maak ik ook veel zendingsreizen. Als ik in Congo ben, zie ik het ene na het andere dat ik wil doen om het land te helpen. Maar soms zijn het impulsen die ik niet kan uitvoeren."

“Ik ben zes keer in Congo geweest en ik heb daar 11.000 voorgangers getraind in leiderschap. Ik voel me heel verantwoordelijk voor het land. Maar er is zó veel te doen. Er zijn veel nood- en hulpvragen. Ik kan niet met iedereen in zee. Ik moet dan goed onderscheiden wat God wel en niet van mij vraagt. Veel Congolezen vragen ook of we daar komen wonen. Dat kunnen plannen van mensen zijn, maar niet van God. Ik zeg altijd zo: het goede is de vijand van het beste! Helaas blijven teveel mensen bij het goede, in plaats van dat ze Gods plan voor het beste gaan onderzoeken.”

Waarom is dromen zo belangrijk?
“Daar ben je voor geschapen! Het is Gods original design. Het geeft je een diepe vervulling. Als je niet wandelt in het grote plan dat God heeft voor je leven, ervaar je leegte in je geest.”

“Voordat ik christen werd, kreeg ik een profetie dat ik een visser van mensen zou worden. Ik wist niet eens wat het was; ik was drugsverslaafd en helemaal niet met God bezig. Maar dit woord had te maken met mijn bestemming. Toen ik de Heer begon te dienen, ging ik getuigen en kreeg ik zoveel vreugde uit het winnen van zielen. Ik vond het veel leuker om op straat te zijn en mensen over Jezus te vertellen dan te werken. Toen wist ik: 'Dit is inderdaad mijn diepere bestemming, die mij écht gelukkig maakt.' Als jij een grote passie hebt om een goede bouwvakker te zijn, maar je zit billen te wassen, dan zul je niet ten volle tot je recht komen.”

"Helaas blijven teveel mensen bij het goede, in plaats van dat ze Gods plan voor het beste gaan onderzoeken."

Tegelijkertijd zijn er ook veel mensen in christelijk Nederland die een beetje uitgeblust lijken te zijn...
“Ja, ze hebben een burn-in nodig! Dat is het vuur van God; een nieuwe passie. Als je niet vanuit je passie hebt geleefd en alleen maar gedaan hebt wat mensen van je verwachten, dan blust dat je uit. Je wordt dan ook een people-pleaser.”

Als je uitgeblust bent, is de kans op een burn-out ook veel groter, zegt Arno. “Een burn-out wordt helemaal verheerlijkt in deze tijd. Maar het is niet de norm van de Bijbel. De norm is dat we in de rust leven. Je kunt door hele moeilijke fases gaan en het kan iedereen overkomen, maar het is niet de norm.”

“De diepere oorzaak van depressie of burn-out is toch vaak dat je je passie kwijt bent, je hebt geen reden om te leven. Je leeft niet in de droom die God je gegeven hebt. Daarom: als jij blij wordt van dieren, ga lekker naar de dierentuin of de kinderboerderij! Als je vanuit je passie leeft die God je gegeven heeft, komt er een burn-in. Het geheim is ook dat daar meestal je gaven en talenten liggen!”

Moet je er ook niet een prijs voor betalen om zo te leven?
“Ja, het kost geloof en vertrouwen! De natuurlijke mens is gefocust op zekerheden. Bijvoorbeeld als het gaat om geld of gewoonten. Maar God beweegt altijd buiten onze zekerheden. 'Het leven begint aan de rand van je comfortzone', is een bekende uitspraak.”

“De discipelen zaten in hun boot lekker te vissen, dat was hun comfortzone. Toen riep Jezus hen en moesten ze dat vaste leven opgeven. Maar ze kregen er veel voor terug. Een reizend leven, vol met hele bijzondere wonderen, dicht bij Jezus, vol met avontuur. En ook met vervolging – dat belooft de Bijbel ook. Maar de vreugde en passie van hun nieuwe leven was vele malen groter dan van het oude leven. Maar ik zeg altijd tegen onze jongeren: Blijf niet vakken vullen bij de Albert Heijn als God je voor hele andere dingen geroepen heeft.”

"Blijf niet vakken vullen bij de Albert Heijn als God je voor hele andere dingen geroepen heeft."

Wat is een hoge prijs die jij er zelf voor betaald hebt?
“Het moeilijkste vind ik als je op reis bent dat je je familie moet achterlaten. Het levert ook twijfels op; leef ik wel in balans? Slaat het allemaal niet te ver door? Dan ging ik huilend van huis weg, vrouw en kinderen achterlatend. Je ervaart dan de prijs die je ervoor moet betalen. Mijn eerste reactie is dan meteen naar mijn binnenkamer gaan. ‘Oké, Heer! Hoe moet ik dit invullen? Ik ervaar obstructie.'" Arno heeft vanuit die plek vaak wijsheid gekregen, vertelt hij.

“Ik heb echt geleerd om goed te overleggen en uit te leggen waarom je soms zo’n besluit neemt. Ook is het goed om te compenseren. Extra tijd met je kinderen doorbrengen als je weer terug bent, bijvoorbeeld. Het leuke is nu dat de kinderen zo enthousiast zijn over de zendingsreizen, dat ze nu mee willen. Je kunt hun droom dan integreren in jouw droom. Als God iets van mij vraagt en er moeilijkheden ontstaan mag ik die moeilijkheden bij God brengen. Hij zorgt voor de oplossingen.”

Wat voor adviezen ga je de jonge leiders nog meer geven om je droom werkelijkheid te zien worden?
“Het is goed om geestelijke leiders mee te nemen in je droom. Door hen te vertellen, 'Ik ervaar dit; hoe zien jullie het?' In de Bijbel staat dat door gebrek aan raadgevers, plannen mislukken. Zoek goede raadgevers. Niet grote sprekers uit het buitenland, maar mensen die in het natuurlijke dichtbij staan. Mensen met wie je een vader-zoon relatie kunt ontwikkelen.” 

“Ook is het belangrijk om de timing te weten. Veel mensen stappen op verkeerde momenten in. Ze willen niet wachten, terwijl ze er nog niet klaar voor zijn. Als je het verlangen hebt voor een eigen zaak, maar je kan het nog niet dragen, dan kan het verkeerd aflopen. En dan kun je boos worden op God. Maar aan God zal het nooit liggen. Je moet dan kijken: waar heb ik U gemist? Waar vertrouw ik U niet ten volle?"

De FMF-bijeenkomst is voor alle jonge leiders uit Nederland. Welke kerkelijke achtergrond je hebt is niet relevant. Deze meeting vindt plaats op zaterdag 29 september. 

Foto: Hour of Power

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Reacties

God heeft 'christenen' niet geschapen om te dromen, maar om te geloven.

Een droom is gericht op dat wat jij zelf wilt, terwijl geloof gericht is op wat God wil.

Een droom is gericht op wat jij voor God zou willen doen, terwijl geloof is gericht op wat God gaat doen.

Iemand die gelooft, is tot het inzicht gekomen, dat God zowel het willen (de droom) als het werken (de uitkomst) realiseert.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events