matthijs vlaardingerbroek

God

14 juni 2018 door Matthijs Vlaardingerbroek

Waarom God slechts een heel klein percentage zieke christenen in Nederland geneest

CIP.nl start met een serie lange artikelen over gebedsgenezing. De artikelen zullen worden geschreven door Matthijs Vlaardingerbroek en hierna worden aangevuld worden met interviews en artikelen van andere christenen in Nederland.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Paul de Willigen.

Word ook lid
“Waarom konden Jezus en zijn discipelen veel meer mensen met Gods kracht genezen dan wij vandaag de dag?”

In deze serie over gebedsgenezing denk ik dat het goed is om te beginnen met het feit dat ik geloof dat God ook vandaag de dag nog steeds kan genezen en dat dit, hoewel niet in de mate van de tijd van Jezus, soms nog steeds gebeurt. God grijpt nog steeds bovennatuurlijk in het leven van mensen, die hierdoor op een wonderbaarlijke manier bevrijding, genezing en herstel vinden. Echter niet iedereen geneest. Eerlijker zou zijn om te zeggen dat slechts een heel klein percentage van christelijke (en niet-christelijke) zieken genezen. Op de vraag: “Waarom konden Jezus en zijn discipelen veel meer mensen met Gods kracht genezen dan wij vandaag de dag?” heb ik geen kant-en-klaar antwoord. Ik denk er wel veel over na en blijf op zoek naar mogelijke verklaringen.

Een van de dingen die mij tot nu toe opgevallen is, is dat we in de Bijbelverhalen te maken hebben met seizoenen. Er zijn tijden dat de schaduw van Petrus mensen al geneest en er zijn tijden dat dit niet meer lijkt te gebeuren. Er zijn tijden dat een zweetdoek van Paulus genezing brengt en dan lezen we later dat Paulus aan Timotheüs schrijft dat hij een beetje wijn moet drinken voor zijn buikpijn. Paulus schrijft dan niet dat hij een zweetdoek op zijn buik moet leggen…

"God lijkt krachtiger door wonderen te werken in ontwikkelingslanden dan in ons land"

God werkt blijkbaar in seizoenen. Seizoenen van krachtige genezingen, waarop dan helaas een seizoen volgt waarin nog maar heel weinig mensen lichamelijk lijken te genezen. Zo werkt het ook in de wereld. God lijkt krachtiger door wonderen te werken in ontwikkelingslanden dan in ons land. Christenen hebben hier allerlei antwoorden voor, maar persoonlijk denk ik dat wij hier ten diepste God niet in kunnen doorgronden. 

Je zou het kunnen vergelijken met de site Google. Google heeft een geheim algoritme dat bepaalt of je laag of hoog op de resultaten van de zoekmachine komt. Er zijn internetmarketeers die beweren dat alleen zij het geheim van dit algoritme doorgronden en met dit verhaal hun brood verdienen. Want als je weet hoe het algoritme van Google werkt, sta je altijd bovenaan.

Op dezelfde manier zijn er christenen die precies lijken te snappen hoe het ‘genezingsalgoritme’ van God werkt en die weten waarom God iemand wel of niet geneest. Het ligt aan onbeleden zondes, een vloek in het nageslacht, te weinig geloof, gebrek aan toewijding, een zondige leefstijl en ga zo maar door. Hoewel je wellicht voor al deze zaken een theologische punt kunt maken, lopen wij het risico om met deze argumenten kwetsbare mensen verder te beschadigen.

Wat mij raakt, is dat wij hiermee onbewust vaak de verantwoording en de schuld bij de zieke en de kwetsbare christen neerleggen. Zonder dat wij dit misschien hardop willen zeggen, zeggen we tegen hen: “Het is niet alleen heel erg en verdrietig voor je dat je ziek bent. De reden dat God je niet geneest, leggen we ook nog eens bij jou neer. Maar als je nu dit en dit doet, dan kom je bovenaan Gods genezingslijstje te staan en zal je zeker je genezing gaan ervaren.”

Vrienden van Job
Voordat we het door hebben, gaan we lijken op de vrienden van Job, die precies dachten te weten hoe God werkt en die haarfijn konden uitleggen waarom het de schuld van Job was dat hij zo leed. Het antwoord van God was echter: “Ik ben God en niemand kan Mij doorgronden.” Waarom kan dit niet ons antwoord zijn, als wij geconfronteerd worden met iemand die niet geneest?

Op de vraag “waarom geneest God slechts een heel klein percentage zieke christenen in Nederland?”’ is volgens mij geen écht goed antwoord. Met elk menselijk antwoord lopen wij het risico om net als Jobs vrienden God kleiner te maken dan Hij is en de ander verder te beschadigen. 

Gods genezende kracht komt en gaat
God is als een wervelwind, die komt en die gaat. Zijn genezende kracht komt en die gaat. Het liefst zouden we willen dat we God kunnen vasthouden in een doosje. Een doosje dat we bij ons kunnen houden en waarbij, als we genoeg geloof hebben en de juiste dingen doen, de kracht van God vrijkomt in ons leven. Maar zo werkt het niet. Want God is God. Er is geen heilige graal waardoor we God kunnen stimuleren om ons toch te genezen. Onbewust blijft dat wel vaak de vraag als we geconfronteerd worden met ziekte en lijden:

Hoe kan ik God in de houtgreep nemen? Hoe kan ik Hem grijpen? Hoe kan ik hem kussen? Hoe kan ik Hem behagen? Hoe kan ik Hem verleiden? Wat kan ik doen zodat God zegt: “Ik geef jou deze genezing.” In mijn eigen leven heb ik hierin ook van alles geprobeerd, maar helaas of gelukkig is er geen enkele manier waarop wij dit kunnen afdwingen, hoe graag we dit ook zouden willen.Je kunt jezelf niet bovenaan Gods genezingslijstje zetten. Er is geen geheime code of sleutel, geen verborgen formule. God is God en Die handelt ver boven ons denken uit!

"We hebben geen antwoord op jouw lijden. Maar we huilen met je mee"

“Ja, maar als ik naar een genezingsdienst ga, geneest God wel mensen! Daar is in ieder geval de kans groter dat ik genees, dan als ik thuis blijf!” Maar is dat wel zo? Ik vraag mij af waarom wij niet vasthouden aan wat Jakobus over het bidden voor genezing schrijft dat je vraagt of je oudsten of ouderlingen komen, die je zalven met olie en voor genezing voor je bidden.

Waarom gaan we niet voor het principe “Laat je oudsten komen”? Je oudsten kennen je. Je hebt een geschiedenis met elkaar. Je bent deel van een gemeenschap. Ze zalven je. Ze bidden voor je en als het wonder gebeurt, vier je dit met elkaar. Als er niks gebeurt, dan is daar die pastorale zorg. Dan zijn daar hopelijk die woorden: “Wij begrijpen niet waarom God je niet geneest. We hebben geen antwoord op jouw lijden. Maar we huilen met je mee. We willen naast jou staan en stil zijn. We zijn ervoor je. Daar zijn we immers familie voor.” Dan is daar die liefde en weet je je gedragen door je familie in Christus.

Dat gun ik je.

Lees ook:
SERIE: Gebedsgenezing in Nederland

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Gebedsgenezing
- Simon Ekkelboom gelooft niet meer in zijn eigen wonderbaarlijke genezing
- Martin Koornstra baalt na halve genezing op Urk: "Ik bied mijn excuses aan"
- Was de genezing van Albert uit Urk echt een "onvoorstelbaar wonder"?
- VICE maakt kritische documentaire over Pinksterbeweging - kijk hier
- Atheïstische illusionist ziet mensen genezen tijdens theatershow
Meer over Gebedsgenezing »

Gebedsgenezing in Nederland
- Waarom je voorzichtig moet zijn om je door onbekende christenen de handen op te laten leggen tijdens een genezingsdienst
- Waarom een genezingsdienst bezoeken je bijna altijd een 'hoop' kost
- Waarom ik deze serie over gebedsgenezing geschreven heb
- Een vergeten groep: christenen met een beperking
- Marc Joshua bidt op straat voor zieken: "God heeft mij deze gave gegeven"
Meer over Gebedsgenezing in Nederland »

Reacties

C
Oh lieve zuster Dieleman,

Is dit nu niet juist wat de schrijver bedoeld en gaan wij dan vertellen wie wel en wie niet vol geloof bidt. Ik zou hier erg voorzichtig mee zijn. Er is heel veel in geloof gebeden voor mensen die uiteindelijk niet zijn genezen. We weten het niet waarom God niet geneest en het is veel beter om naast hen te staan dan hen te veroordelen, want dat doet u hier indirect.
Jammer dat u blijkbaar niet verder leest dan uw neus lang is, Cees de Jong. Want na mijn eerste zin schrijf ik over hen die gelovig bidden en God vrij laten. Dus ze accepteren het, als ze niet genezen, omdat ze geloven dat God beter weet wat zij nodig hebben dan zijzelf.
Toon meer antwoorden (8)
Toon meer reacties (15)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher