Willem Ouweneel

God

08 juni 2018 door Willem J. Ouweneel

‘Stof en as’: We voelen ons helemaal niet zo zondig

Deze week hadden we een mooie bijeenkomst van geestelijke leiders in Nederland onder de vlag van het Nederlands Christelijk Forum. Ik mocht de ochtendwijding verzorgen over het thema ‘verootmoediging’, en dat heb ik met vreugde gedaan naar die rooms-katholieke, oud-katholieke, gereformeerde, evangelische en SKIN-broeders en zusters toe (SKIN = ‘Samen Kerk in Nederland’; dat zijn de migrantenkerken). Wat ik hier schrijf, is geen precies verslag van wat ik heb gezegd, maar dat doet er niet toe.

In de rooms-katholieke traditie is men heel vertrouwd met de zeven zogenaamde boetepsalmen. Maar blijkens de opschriften in de hedendaagse (oude en Herziene) Statenvertaling is ook de gereformeerde traditie ermee vertrouwd; die boetepsalmen passen dan ook goed bij het ‘ik, ellendig mens’ van Romeinen 7:24, dat we vooral in de bevindelijk-gereformeerde denkwereld zo vaak tegenkomen. Het zijn de psalmen 6, 32, 38, 51, 102, 130 en 143.

CIP+ logo

Wil je gratis verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Lees nog 3 artikelen gratis.

Lees dit artikel gratis Inloggen

Reacties

Mooie overdenking. Zondebesef lijkt mij een werking van Gods Geest. Als we dat zelf gaan cultiveren, dan dienen we m.i. eerder ons vlees dan de Geest.
REAGEER
T
Bedankt heer Ouweneel voor Uw mooie bijdrage!
REAGEER
D
Beste Jan Ga zelf niet een tekst uit zijn verband rukken,want achter 'ik ellendig mens'staat : Wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? ik dank God door Jezus Christus onze Heere". We kunnen gemakkelijk de satan overal de schuld van geven,maar de ware ontdekking is zondekennis. Ik ben zo, maar God is genadig.Het stuk van Ouweneel is mij uit het hart gegrepen.
REAGEER
Toon meer reacties (4)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher