Miriam Schwaffield

God

28 mei 2018 door Redactie

"Jezus redt jou niet ván de storm, maar ín de storm"

De spreekster van de 44e EO-Jongerendag was voor het eerst een vrouw; Miriam Schwaffield. In haar preek moedigt ze tieners aan om moedige volgers van Jezus te zijn – ondanks dat het moeilijk kan zijn. “Onthoud goed, Jezus redt je nooit ván de storm, maar wel ín de storm,” zegt ze.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

De Britse Miriam Schwaffield begint met een getuigenis, waarin zij op veertienjarige leeftijd heel moedig moest zijn. “Ik was op mijn school gekozen als de ‘meest blije persoon’ van de school. En ze vroegen mij op school: kun je een blog schrijven waarom je zo blij bent? De blog zou op de hele school gelezen worden en ook op de scholen in onze stad. Maar het probleem is; je wilt niet teveel opvallen op die leeftijd. Dus ik vroeg mij af: moet ik het echte antwoord geven of niet?”

Uit de boot
“Ik volg Jezus elke dag van mijn leven en ik houd van Hem, en Hij is de absolute reden dat ik zo blij ben. In plaats van er een ‘funny verhaal’ van te maken zonder Jezus, haalde ik diep adem en schreef ik dat ik dankzij Jezus zo blij ben, want God is met mij. Zelfs als de omstandigheden heel moeilijk zijn! Ik stuurde de blog en ik wist bijna zeker: dit is het einde van mijn sociale leven.”

"De storm was er zeker, maar Jezus stapte met me uit de boot. Ik leerde dat Hij trouw is."

“Toen ik op school kwam, was er een jongen en die liep naar me toe en zei: ‘Je probeerde zeker een wit voetje te halen bij de leraren?’ Dat was de eerste reactie en ik verwachtte dat er nog veel zou komen. Dus ik ben naar de wc gerend en daar heb ik gehuild. Ik ‘wist’: dit gaat een storm veroorzaken. En eerlijk: dat gebeurde ook wel een beetje. Mensen maakten soms gemene opmerkingen, het was niet makkelijk. Maar terwijl ik door de school liep, bedankten veel leerlingen me voor het eerlijk vertellen van de waarheid. Leerlingen zeiden me: 'Ik ben ook een gelovige.' Zelfs mensen van andere scholen stuurden me een briefje: 'Dankjewel voor je eerlijke en moedige verhaal!' De storm was er zeker, maar Jezus stapte met me uit de boot. Ik leerde dat Hij trouw is.”

Stormen
“Er kwamen nog meer stormen. Mijn ouders gingen uit elkaar, een goede vriendin kreeg kanker, maar ik ontdekte dat Jezus trouw is. En ik wil je vertellen: dat is voor jou ook de waarheid. Hij wil trouw zijn voor jou en de persoon naast je!”

"De trouw van Jezus kwam ook erg duidelijk naar voren in het verhaal van Petrus die op het water liep. Het was donker en het stormde hard! De boot ging alle kanten op. Toen kwam Jezus over het water en de discipelen dachten dat Hij een geest was. Toen zei Petrus: als U Jezus bent, laat me u dan tegemoet komen op het water! Toen zei Jezus: kom! En hij liep op het water naar Jezus toe. Toen zag Petrus de wind en de harde golven en hij riep het uit. Jezus zei: 'Wees niet bang!' Hij ging terug in de boot, waarna de storm ging liggen.”

Kom!
“Ik weet dat het niet altijd makkelijk is om tiener te zijn. Soms gebeuren er moeilijke dingen. Juist omdat iedereen geraakt wordt door stormen, zijn we kwetsbaar. Misschien valt je familie uit elkaar of lijkt het of niets de storm kan stoppen.”

“Toch zegt Jezus: kom! Als jij bang bent, zegt Jezus tegen jou: kom! Als je mensen wilt helpen en niet weet waar je moet beginnen, zegt Jezus: kom! Als je gepest wordt, zegt Jezus: kom!"

Niet verdrinken
"Op het moment dat Petrus uit de boot het water op loopt, wordt het onmogelijke mogelijk! Jezus heeft meer geloof in jou, dan dat jij hebt. Jezus heeft meer geloof in mij dan ik zelf had. En desondanks loopt het verhaal niet perfect af, want mensen zijn niet perfect. Petrus wordt overmand door angst. Hij zakt weg in het water. Hoe vaak zijn we niet zoals Petrus? Dat we vol moed en geloof beginnen, maar de omstandigheden worden zo zwaar en je begint te zinken!"

“De Bijbel zegt: meteen reikte Jezus hem zijn hand! Jezus was daar, naast Petrus. Zelfs als je lijkt te verdrinken, laat Jezus dat niet toe. Vervolgens lopen ze samen naar de boot toe. De clou is: Jezus redde Petrus niet ván de storm, maar ín de storm!”

Ze eindigt met een oproep aan de aanwezige tieners om ook de boot uit te stappen en Jezus te gaan volgen!

Bekijk de volledige boodschap van Miriam Schwaffield:

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Reacties

Heel fijn dat de jongelui deze positieve, Bijbelse boodschap meekregen! Jezus redt ons elke keer weer, als we, uit liefde tot Hem, naar Hem toegaan. En op het moment dat je toch weer begint te zinken, hoef je alleen maar te roepen: "Here, red mij!" en dan grijpt Hij je onmiddellijk weer vast.
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify