Willem Ouweneel

God

09 mei 2018 door Willem J. Ouweneel

Alle bijbelse hemelvaarten op een rij

Donderdag is het weer de dag waarop wij de hemelvaart van Christus gedenken. Het is boeiend te zien dat er meer van zulke hemelvaarten overgeleverd zijn:

(1) Henoch? Genesis 5:24 zegt: ‘Henoch wandelde met God, en hij was niet [meer], want God nam hem weg.’ Van een hemelvaart is eigenlijk geen sprake; de NBG-vertaling zegt ten onrechte ‘opgenomen’. Het is al heel wat dat we kunnen zeggen dat Henoch werd weggenomen zonder te sterven, want Hebreeën 11:5 zegt: ‘Door het geloof werd Henoch weggenomen opdat hij de dood niet zag’. Als we dit vers niet hadden, zouden we hebben kunnen vermoeden dat God Henoch gewoon wegnam door de dood – en dit is ook precies wat de oude rabbijnen altijd beweerd hebben. Maar door Hebreeën 11 weten we dat Henoch werd weggenomen zonder te sterven –van een hemelvaart echter is geen sprake.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

Zou het zo kunnen zijn dat de lichamen van Henoch, Mozes en Elia a.h.w. verschrompeld zijn tot een menselijk zaad, dat door God ergens in de hemel bewaard wordt? In 1 Cor. 15:36-44 wordt deze vergelijking ook gemaakt. Bij de laatste bazuin zullen zij dan hun eigen lichaam weer krijgen, net als alle gestorven mensen. En zij die nog leven op dat ogenblik zullen opeens onsterfelijk zijn! Samen met de opgestane gelovigen zullen zij de HERE tegemoet gaan in de lucht en zo zullen we altijd, zonder zonde, bij Hem zijn! Kom Here Jezus! Kom snel terug!
E
Mozes en Elia waren (tussendoor?) herkenbaar bij Jezus op de berg der verheerlijking. Petrus wilde 3 tenten opzetten, voor drie personen.
Toon meer antwoorden (3)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher