Piet de Groot
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

12 april 2018 door Jeffrey Schipper

"Mijn traditionele kijk op de hel heb ik afgeschaft"

“Ik mis in de christelijke wereld een gewoon gesprek over de hel. Durven we er überhaupt wel vragen over te stellen? Ik denk het niet.” Piet de Groot heeft onlangs de dvd ‘Verdoemd?’ uitgegeven. De documentaire laat zien waarom we zo vastzitten aan ons beeld van de hel en hoe het doorwerkt in de manier waarop we kijken naar God, gerechtigheid, de Bijbel en onszelf. CIP.nl sprak met Piet over leven als Jezus, haatchristenen en eeuwige verdoemenis.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

“In mijn jeugd heb ik niets van het christelijk geloof meegekregen,” maakt Piet duidelijk. “Mijn ouders hadden niets met kerk en geloof. Sterker nog, ze waren behoorlijk anti-kerkelijk.” In zijn twintiger jaren kwam hij tot bekering in een Volle evangelie gemeente. Later richtte Piet een eigen Bijbelschool op. Als ‘door de wol geverfde’ christen verdiepte hij zich op een gegeven moment steeds meer in overtuigingen over hemel en hel. “Door een voorganger werd ik gewezen op een boeiend boek daarover. Langzamerhand belandde ik in een oceaan met allerlei verschillende visies.”

Piet ontdekte dat hij vragen stelde die hij in het begin van zijn christenleven ook stelde maar ze jarenlang opzij schoof. “De zwart-wit antwoorden die ik jarenlang kreeg op mijn vragen, werkten voor mij niet meer.” Op een gegeven moment kwam de geboren Stolwijker in aanraking met ‘Hellbound’, een documentaire over verschillende visies op de hel. “De film vond ik enorm gebalanceerd en veelzijdig. Christenen van links tot rechts komen erin aan bod.” Onlangs besloot Piet om de dvd met Nederlandse ondertiteling uit te brengen.

"Het algemene beeld is: ‘Je gaat naar de hemel of naar de hel.’ Volgens mij is het heel goed om ons hardop af te vragen of Jezus het zo heeft bedoeld."

De voormalig directeur Andrew Wommack Ministry Nederland constateert dat er door christenen in Nederland over het algemeen eenzijdig over dit thema wordt gesproken. “Ik mis een gewoon gesprek over de hel. En dat terwijl het binnen de christelijke wereld een essentieel verhaal is. Het algemene beeld is: ‘Je gaat naar de hemel of naar de hel.’ Volgens mij is het heel goed om ons hardop af te vragen of Jezus het zo heeft bedoeld. Vragen hierover durven we ons bijna niet te stellen. ‘Voor ik het weet gaat mijn hele geloofssysteem onderuit en houd ik niets meer over,’ is de gedachte. Volgens mij is die angst niet nodig.”

In de film komen onder andere twee uitersten naar voren: haatchristenen die waarschuwen voor de hel en christenen die geloven dat iedereen naar de hemel gaat. Wat valt je op aan hun houding en de wijze waarop zij over de hel spreken?
“De haatchristenen zijn enorm stellig. Ze weten zeker dat ze het bij het rechte eind hebben en wie er per definitie in de hel terecht zal komen. Bij hen is bovendien geen ruimte voor discussie. Als tegenpartij praat je tegen een muur van indoctrinatie. En dat werkt natuurlijk niet. Mijn reactie zou zijn: ‘ik geef je een knuffel en daarmee is het klaar.’

Universalisten – gelovigen die de alverzoening aanhangen – zijn iets opener, maar hebben ook hun grenzen. In de documentaire komt het iets minder naar voren, maar als je goed luistert kunnen zij ook heel stellig zijn. Vergeet ook niet dat ‘de universalist’ niet bestaat. Ook in die groepering zijn weer talloze splintergroepen te vinden. Wat dat betreft zijn het net protestantse of charismatische christenen.”

Wat heeft de film tot gevolg voor je persoonlijke kijk op de hel?
“Mijn traditionele kijk op de hel heb ik afgeschaft,” antwoordt Piet. “In discussies over de hel komen al snel termen als ‘Adolf Hitler’ en ‘Auschwitz’ voorbij. Zelf ben ik een paar keer in Auschwitz geweest. Daar zag ik de grootsheid van het kwaad. Het bijzondere is: daders en slachtoffers zouden volgens mijn oude geloofssysteem niet in de hemel komen. Want de Jood heeft Christus niet aangenomen en voor de kampbeul geldt hetzelfde. Dus die ene groep slacht de andere groep volledig af en vervolgens verdwijnen ze voor de eeuwigheid op een ellendige plek?

Stel je eens voor: er komt een einde aan ‘Auschwitz’ en vervolgens beland je als Jood in een hel waar even later Adolf nog binnen komt. Er daar zitten ze dan ook nog eens voor eeuwig. Nu zeg ik: dit past niet in mijn beeld van een liefhebbende God. Maar tegen wie zich wil blijven vasthouden aan het traditionele beeld van de hel, zeg ik: voel je vrij,” zegt Piet lachend.

"Ik mis in de christelijke wereld een gewoon gesprek over de hel. Durven we er überhaupt wel vragen over te stellen?"

Wat heeft dit tot gevolg voor je christelijke identiteit?
“Ik heb muren afgebroken. En met muren bedoel ik christelijke leerstellingen. Daar kan ik niet heel veel meer mee. Daarmee zeg ik niet dat ik alle leerstellingen afwijs. Wel probeer ik steeds meer te letten op de combinatie tussen wat iemand beweert en hoe ik Jezus in zijn of haar handelen en theologie herken. In wie zie ik het karakter van Jezus terug? Bij paus Franciscus zie ik vandaag de dag meer terug van Jezus dan bijvoorbeeld een protestantse dominee met wie ik inhoudelijk meer op één lijn zit.

Vroegere traditionele vrienden zeggen dat ik nu ‘van God los ben’, maar dat is niet het geval. Dat komt omdat God mij niet loslaat. De band tussen Jezus en mij is niet verbroken. Sterker nog, in mijn hart heerst een grotere vrede dan voorheen. Snap ik God volledig? Nee! Maar het zit goed. Voorheen wrong het tussen God en mij. Dat is nu niet meer het geval. Ik heb er iets mooiers voor terug gekregen. Ik zit niet meer vast in een vissenkom, maar bevind mij nu in ‘de Noordzee’ die in contact staat met de Atlantische Oceaan en allerlei andere wateren. In die zin is God groter geworden.”

Maar wat is dan je boodschap voor die broeder die enthousiast de zendingsopdracht uitdraagt door flyers met ‘Jezus redt’ uit te delen en voor wie zijn visie op de hel een motivatie is om daarmee door te gaan?
“’Voel je vrij om daar vooral mee door te gaan’, zou ik tegen hem zeggen. Maar dan voeg ik eraan toe dat ze in zijn kerk niet consequent zijn. Op een gemiddelde braderie zie ik nog altijd meer telefoonhoesjesverkopers dan christenen die het Evangelie verkondigen. Als mensen echt zo oprecht zouden geloven in de verloren staat van de mensheid zit niemand meer stil. Dan zouden we allemaal de straat opgaan. Dus misschien moet de conclusie dan zijn dat we als christenen ten diepste niet zo sterk geloven in het zwart-wit verhaal over hemel en hel.”

Piet verwijst naar één van de geïnterviewden in ‘Verdoemd?’. Die man citeert in de documentaire een evangelist: ‘Jezus houdt van je, maar als je Hem niet aanneemt ga je naar de hel. O, en God houdt van je.’ Vervolgens barst hij in lachen uit. “En dat is heel logisch. In die opmerking schuilt een tegenstrijdigheid.”

Wat hoop je met deze film te bereiken?
“Mensen die met vragen over de hel zitten wil ik aanmoedigen om zich in verschillende visies te verdiepen en om zelf na te denken. Wees niet bang en stel gewoon je vragen.”

Benieuwd naar de documentaire ‘Verdoemd’? Klik hier om de dvd te bestellen.

Bekijk ook de trailer:

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

B
Een typisch voorbeeld van het postmoderne denken dat ook de kerk van Christus is binnen gedrongen. Absolute waarheid bestaat, het gaat om mijn subjectieve waarheidsbeleving. Zoals Piet zegt: 'zwart wit antwoorden werken niet meer en de hel past niet bij mijn beeld van een liefhebbend God'. De Here Jezus was heel duidelijk over het bestaan van de hel. Hij heeft als waarschuwing meer over de hel gesproken dan over de hemel. Voor een Bijbels verantwoorde studie over de hel, zie: www.heartcry.nl/artikelen_gebed_603
P
Klopt Bert. Maar misschien bedoelde Hij er iets anders mee dan jij.
Toon meer antwoorden (5)
Toon meer reacties (17)