Prof. dr. Wim Verboom

Levensverhaal

09 april 2018 door Jeffrey Schipper

Geloven zonder schokkende bekeringservaring: "Ik geloof vanaf de wieg"

Een vrouw werd na haar val van de fiets geholpen door een kerklid van prof. dr. Wim Verboom. “Na die val kwam ik met haar in contact. Ik deed haar een Psalmboekje cadeau. Met de God van de Psalmen is ze uiteindelijk gestorven.” De emeritus-hoogleraar uit Harderwijk is alweer vijftig jaar werkzaam als theoloog. Verboom deelt zijn levensverhaal, ervaringen en lessen in zijn boek ‘Gouden oogst’.

U groeide op in een gezin ‘waarin het niet vanzelfsprekend was dat je deel had aan de zaligheid in Christus’. Wat bedoelt u daarmee?
“Ons gezin was bevindelijk-gereformeerd. Dat wil zeggen dat er veel nadruk werd gelegd op elementen als bekering en wedergeboorte. Dat dit niet als vanzelfsprekend wordt ervaren heeft alles te maken met onze visie op de mens. Als iemand wil delen in het heil van Christus is dat in mijn ogen het werk van God. Het staat buiten kijf dat Christus aan het kruis een volmaakt offer heeft gebracht. Dat offer is uiteraard voldoende. De vraag is: wanneer mag ik er zeker van zijn dat ik er zelf ook deel aan heb? Dat mag ik geloven wanneer ik merk dat de Heilige Geest in mij aan het werk is - bijvoorbeeld door bepaalde gebeurtenissen of een Bijbeltekst.

CIP+ logo

Wil je gratis verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Lees nog 3 artikelen gratis.

Lees dit artikel gratis Inloggen

Reacties

Mooi.in het verleden deed dr, Verboom zaterdags morgens in het radio programma van de E. O. Een meditatie ik bleef er voor thuis,leerzaam en waardevol.
W
O, God! Gij hebt mij geleerd van mijn jeugd aan, en tot nog toe verkondig ik Uw wonderen. (Psalm 71: 17)

Met dankbaar heid denk ik ook terug dat deze voorganger

na wijlen ds. J. Velema via de EO zo duidelijk en leerzaam

Gods Woord uitlegde! Soli Deo Gloria !
H
Van de wieg af geloven, lijkt mij iets te sterk uitgedrukt. Waarschijnlijk zal er worden bedoeld dat er een 'christelijke' cultuur was in de determinanten waarin desbetreffene is opgegroeid. Gezin, opleiding, kerk, peergroup etc.
REAGEER
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher