Jarno van Dijk

Dagelijks leven

03 april 2018 door Marina de Haan

Hoe je medechristenen blijft eren (ook als een profetie niet klopt)

Profetie binnen de kerk. Het gebeurt lang niet altijd. Een cultuur van eer is volgens spreker Jarno van Dijk essentieel. In deze CIP-video bespreekt Rik alle ins & outs omtrent profeteren met Van Dijk. “Een cultuur van eer creëert veiligheid en een vangnet voor mensen die Gods stem proberen te verstaan. Die cultuur zegt: ik blijf iemand eren en respecteren. Ook als hij er soms naast zit.”

Heel mooi die cultuur van eer, maar hoe ontvang je eigenlijk een profetie voor je gemeente of voor een vriend? Van Dijk schetst een beeld uit de Bijbel. “Mijn schapen horen Mijn stem, zegt Jezus. Als de herder een keer fluit, rennen de volwassen schapen gelijk achter hem aan, die weten dat het goed is. Maar een lammetje huppelt eerst de ene kant op en dan een andere kant op. Die moet nog wat beter leren luisteren.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

Je hoort Gods stem of je hoort hem niet. De Bijbel is nogal duidelijk over valse of onterechte profetieën en profeten. Volgens mij hebben wij niet het recht om het Woord van God af te zwakken, dus ook niet dat wat Hij in Zijn woord over profetie zegt. Profetie is niet iets 'om te oefenen', wel om te beoordelen. Er waren wel 'profetenscholen' die leerden van een ervaren profeet. Als je niet zeker bent of iets dat je 'inkrijgt' een woord van God is, moet je het niet uitspreken. God kan je echt wel duidelijk maken wanneer je 'moet' spreken.
REAGEER
Ik heb dat "uitstappen" nooit zo goed begrepen. Het doet me meer denken aan TM of een andere Oosterse meditatie-techniek.

Als het om de Geest van God gaat, is het altijd een samenwerking in vol bewustzijn: 1 Corinthians 14:32-33 (NBG1951) "En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen, want God is geen God van wanorde, maar van vrede".

Om over 'ruis op de lijn' maar helemaal niet te spreken.
REAGEER
In de Bijbel wordt niet geprofeteerd door mensen van heidense oorsprong!

Ook de valse profeten waren joden! De laatste O.T. profeet was Johannes de Doper.

Direct na de verzoeking in de woestijn vernam de Here Jezus de arrestatie van deze laatste profeet. Toen verliet Deze Nazareth en betrok een woning in Kafarnaum, zoals Jesaja het had voorzegt. Dit met het oog op Galilea der heidenen. Hij wandelde in vervulling van de joodse profeten en was Zelf een groot profeet.
Toon meer antwoorden (4)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher