Jan Jaap van Peperstraten
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

20 februari 2018 door Jeffrey Schipper

Waarom pastoor Jan-Jaap fel tegen de nieuwe donorwet is

“Het overgaan tot donatie zonder expliciete instemming van de persoon zelf is een vorm van dehumanisering. Het dode menselijke lichaam wordt dan opeens ‘een zak reserveonderdelen’,” stelt Jan Jaap van Peperstraten. De katholieke pastoor uit Heemstede legt uit waarom hij een fel tegenstander is van de kersverse donorwet.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid .

Word ook lid

Vorige week werd de donorwet van Pia Dijkstra (D66) aangenomen door de Eerste Kamer. Dat betekent dat we te maken krijgen met actieve donorregistratie. Vanaf de zomer van 2020 wordt iedereen vanaf achttien jaar geregistreerd in het Donorregister. Het grote verschil met de huidige situatie is dat iemand die geen donor wil worden en ook niet reageert op de oproep van de overheid, toch terechtkomt in het Donorregister.

Wat is het grootste onderliggende probleem onder de donorwet?
“Voorstanders van de donorwet denken dat dat iedere Nederlander even goed opgeleid, intelligent, wilskrachtig, geestelijk vrij en assertief is als zij zelf zijn. Maar dat is niet het geval! Zo moet je allereerst achter een computer plaatsnemen om de donorregistratie ongedaan te maken. Omdat ik als pastoor regelmatig ouderen spreek en bezoek, weet ik dat niet iedereen over digitale vaardigheden beschikt.

"Het overgaan tot donatie zonder expliciete instemming van de persoon zelf is een vorm van dehumanisering. Het dode menselijke lichaam wordt dan opeens ‘een zak reserveonderdelen’."

Ook merk ik dat niet iedereen in staat is om na te denken over de dood. Als pastoor zou ik het fijn vinden als mensen alles voor hun uitvaart vastleggen, maar dat is niet het geval. De dood is voor veel mensen nu eenmaal een ver-van-hun-bed-show en dat zal in veel gevallen zo blijven. Formulieren over orgaandonoren boezemen sommigen angst in. En laten we eerlijk zijn. Nadenken over de dood doe je niet tussen het maken van je boodschappenlijst en het uitkiezen van je vakantiebestemming door. Ook met deze groep zouden Kamerleden rekening moeten houden.

Vergeet niet dat we het hier niet hebben over een zak reserve-onderdelen. Het gaat hier over ons lichaam. We hebben geen lichaam; we zijn ons lichaam. Mijn organen zijn wezenlijk verbonden met mijzelf. Het is te gemakkelijk om te stellen dat na de dood het menselijk lichaam geen betekenis meer heeft.”

Waarom?
“Als christenen geloven we in de opstanding van het lichaam. Daarin is Christus Zelf ons voorgegaan. Dat wil zeggen dat ieder orgaan met ons verbonden blijft. Een orgaan kunnen we dan ook niet zien als een anoniem onderdeel dat erbij hangt.”

Op Twitter spreek je over “prooien voor een anonieme macht”. Wat bedoel je daarmee?
“De Duitse socioloog Ulrich Beck (1944-2015) legde ooit een verband tussen de geseculariseerde samenleving en niet kunnen omgaan met tragiek en oneffenheden. Door de complexiteit van het leven is er nu eenmaal niet overal een oplossing voor te bedenken. Datzelfde geldt voor het probleem waar we het nu over hebben: een tekort aan donororganen. De oplossing wordt dan vaak gezocht in processen en protocollen. Ondertussen wordt vergeten dat daarmee de menselijke vrijheid wordt ondermijnd. Nu is de keuze niet aan ons. Het systeem sorteert ons voor. Als ik het even onaardig zeg kun je stellen dat er sprake is van een manipulatief systeem. Dat verklaart de vele en felle tegenreacties.”

Toch kunnen we niet stellen dat de mensen niet goed worden geïnformeerd hierover. De overheid gaat burgers benaderen die zich niet hebben geregistreerd als donor.
“De overheid gaat de komende jaren inderdaad allerlei campagnes voeren. De vraag is of ze daarmee mensen bereiken die ze willen bereiken. Ik ben ervan overtuigd dat deze nieuwe wet gepaard gaat met goede intenties, maar ik vrees dat systeemrationaliteit een rol gaat spelen. De overheid heeft nu een belang bij een passieve houding. Hoe hard gaan mensen lopen om anderen te informeren als men daar geen belang bij heeft?”

"In zekere zin doe je dat ook wanneer je besluit om met een ander te trouwen. Dan stellen we toch ook niet dat trouwen een morele plicht zou moeten zijn?"

Je reacties op sociale media laten zien dat je verontwaardigd bent over de donorwet. Waar komt die verontwaardiging vandaan?
“Dit gaat dieper dan alleen een administratieve zaak. Juist in de medische wereld is informed consent fundamenteel.” Een arts moet de patiënt eerst informatie geven over het voorgenomen onderzoek of de voorgestelde behandeling. De informatieplicht van de arts en het toestemmingsvereiste vormen een twee-eenheid. Dit wordt ook wel 'informed consent' genoemd.

“En nu wordt daarvan afgeweken,” vervolgt Van Peperstraten. “En dat ook nog door een partij (D66, red.) die het idee van autonomie promoot. Kennelijk hoeft dat nu even niet.” Hij wijst ook op een andere principiële en ethische discussie over het wetsvoorstel ‘voltooid leven’. “In eerste instantie gaven initiatiefnemers van het wetsvoorstel aan dat het hen alleen ging om een groep ouderen. Inmiddels zou ook een jongedame die lijdt aan borderline moeten kunnen besluiten dat haar leven voltooid is. Zo worden doelpalen iedere keer opnieuw verzet.”

Wat je vindt van het argument van voorstanders van de donorwet die stellen dat organen afstaan een christenplicht is?
“Niet alles wat goed is, is verplicht. Het is goed om donor te zijn. Ooit heb ik besloten om donor te worden en dat blijf ik, ook als deze nieuwe wet in werking is getreden. Maar je kunt niet stellen dat het moreel verkeerd is om je organen niet af te staan. Ik word zenuwachtig van het idee van verplichte zelfovergave. Dan ga je voorbij aan veel morele nuances. Is er dan nog ruimte voor een vrije gave?

Waar het om gaat is dat we als christenen een gevende levenshouding aannemen. Johannes Paulus II maakte in 2000 in een toespraak voor artsen duidelijk dat orgaandonatie een van de vele vormen is waarmee die gevende liefde gepraktiseerd kan worden. Maar het blijft een zelfgave: iets van jezelf verder geven. In zekere zin doe je dat ook wanneer je besluit om met een ander te trouwen. Dan stellen we toch ook niet dat trouwen een morele plicht zou moeten zijn?”

Ondanks je bezwaren blijf je donor. Waarom?
“Op die manier kan ik op relatief eenvoudige wijze mogelijk iets voor een ander betekenen. De kans is klein of dat ook echt het geval zal zijn, want slechts een klein percentage van beschikbare organen is ook echt bruikbaar. Maar mogelijk kan ik desondanks verschil maken.”

Deze week legt ds. Ernst Leeftink op CIP.nl uit waarom hij voorstander is van de nieuwe donorwet.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Orgaandonatie
- Is orgaandonatie Bijbels?
- Donor worden of niet? Als christen kun je het er maar moeilijk mee hebben!
- Moeten we nou vóór of tegen de mogelijk nieuwe Donorwet zijn?
- Waarom dominee Ernst Leeftink de donorwet toejuicht
- Terugluisteren: Hoe bespreek je bezwaren over orgaandonatie met anderen?
Meer over Orgaandonatie »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

citeer>pastoor Jan-Jaap . We hebben geen lichaam; we zijn ons lichaam.



Een mens heeft een lichaam.

Een mens heeft een ziel.

De mens is geest.



God is geest. De mens is naar Gods beeld geschapen. De mens is een geestelijk / mediamieke begaafdheid.

Jezus leert dat wanneer wij bidden, dat te doen in geest en waarheid..



Een ander aspect van orgaantransplantatie is de beinvloeding van de persoonlijkheid bij hart / long transplantalies zie>.The Heart's Code: Tapping the Wisdom and Power of Our Heart Energy [Paul Pearsall]







A
Hypocrisie ten TOP in de Nederlandse politiek!

Manipulatief en discriminerend vanuit legaliteit van de volgende praktijken:

1. De huidige opeisende "donor"-wet.

2. De stimulerende opeisende "levenseinde" ofwel doodscultuur.

3. De discriminerende abortuswet naar tenminste 3 personen.

4. De veilig vrijen- en SOA politiek.

5. De gezin ontwrichtende politiek via legale prostitutie.

6. De gedoogde drugspolitiek, met stimulans voor drugs-productie.

7. Vrijbrief voor criminelen om het politiewerk te ontwrichten.
B
Zie ook https://tora-yeshua.nl/2018/05/donorcodicil-vitale-onderdelen-levende-patient-zonder-verdoving/

Schokkend, genoeg reden om jezelf niet in stukken te laten hakken na je overlijden.

Shalom

Ben Kok (j-chr. pastor)