Prof. dr. W. Van Vlastuin

God

07 februari 2018 door Jeffrey Schipper

Prof. dr. Van Vlastuin: "We hebben geen nieuwe Maarten Luther nodig"

“Een nieuwe Reformatie is ook in onze tijd nodig. Maar er hoeft geen nieuwe Maarten Luther op te staan. God werkt niet in modellen.” Ruim 500 jaar geleden vond een bijzondere revolutie plaats: de Reformatie. In de online videocursus ‘Reformatie Nu’ laat prof. dr. W. van Vlastuin in drie videolessen zien welke blijvende betekenis de Reformatie heeft gehad voor het persoonlijk geloof van christenen en voor hun bijbelgebruik en gebedsleven. CIP.nl sprak de hersteld hervormde theoloog over Maarten Luther, goedkope genade en de noodzaak van een nieuwe Reformatie.

In uw college gaat u onder meer in op de geloofscrisis van Maarten Luther. Wat houdt die crisis in?
“De geloofscrisis van Luther hing samen met de manier van denken in zijn tijd. De mens stond centraal en niet de Heere God. Eén vraag drong zich vanuit de Schrift aan Luther voortdurend op: hoe krijg ik een genadig God?” In het college gaat Van Vlastuin dieper in op de crisisperiode van de reformator. “Luther was bang voor God en kon Christus zich alleen maar voorstellen als een Rechter die hem zou oordelen. In die ernst voltrok zich het leven van Luther.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

D
Tegenwoordig hoor je nogal eens dat de vraag naar een genadig God niet meer van onze tijd is. Nu vraagt men : is er wel een God?

Ik denk dat men God nooit zal leren kennen dan alleen als een genadig God. Het is maar geen intellectuele zaak alsof je afstandelijk het bestaan van God zou kunnen leren.

Dus op een intellectualistische manier.

God doet Zich alleen kennen in Zijn genade in Jezus Christus. Dan overweldgit Zijn genade ons en beleven we Gods tegenwoordigheid. Dan bidden we met de tollenaar: O, God wees mij zondaar genadig. Mooi artikel van prof.Vlastuin
REAGEER
B
Verdiepte reformatie is essentieel ! De genade, die ons in Yeshua ha Mashiach (Jezus Christus) wordt aangeboden, mag ieder in grote dank aanvaarden, van uit de overtuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel door JHWH, die Geest is.

Hem volgen op de wijze, zoals een rank aan de wijnstok is verbonden, is dan alleen maar logisch en ook noodzakelijk.

De leer van "afwachten tot je bekeerd wordt door JHWH" is dan ook zeer verwerpelijk, Hij roept ons op tot bekering en die oproep mag elk mens beantwoorden.

Om dan vervolgens maar te leven op je eigen wijze, is een verachten van de genade, die je in je bekering ontvangt.

Dus leef volgens de leefstijl van Yeshua, dwz. de Torapraktijk , dus vier de Feesten van JHWH (shabbath, maanfeest, Pesach, Shawoeoth, Feest van de bazuinen, Yom Kippur en Sukkoth)

ipv door de RK-kerk bedacht heidendom, gerelateerd aan de zonnegodsdienst, zoals zon-dag en zonnewende (kerst) e.d.

Shalom,

Ben Kok (joods-chr. pastor)

www.tora-yeshua.nl

REAGEER
G
We zijn nog lang niet uitgereformeerd. Het is belangrijk om altijd terug te keren naar het Woord. Dat dat de enige toetssteen is, ook al beweerd iedereen dat het anders zit. Menselijke inzettingen zijn in de kerken belangrijker geworden dan wat er in de Bijbel staat. Kom niet aan formulieren en tradities. Maar ik zeg: toets alles, ook formulieren en tradities. Dan komen feesten, zondag, doop en gewoontes echt in een ander daglicht te staan. En misschien moeten we dan ook heel wat afwijzen en veranderen.
REAGEER
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher