Willem Ouweneel

God

02 januari 2018 door Willem J. Ouweneel

Is het bijbels om het jaar op 1 januari te laten beginnen?

Iedereen die het Weihnachtsoratorium van J. S. Bach een beetje kent, weet dat dat werk uit zes cantates bestaat. De eerste drie zijn bestemd voor de eerste tot en met de derde kerstdag, en de vierde cantate is voor nieuwjaarsdag. (De vijfde cantate is voor de zondag na Nieuwjaar, en de zesde voor Driekoningen.) Wat is er voor christelijks aan ‘nieuwjaarsdag’? Reken maar uit: 1 januari is precies de achtste dag na 25 december. Als Christus op 25 december geboren is (wat trouwens nogal onwaarschijnlijk lijkt), dan werd Hij besneden op de achtste dag (de 25e meegeteld; wij zouden daarom zeggen: de zevende dag), dat is op 1 januari. Dat is het Feest van de Besnijdenis (én de Naamgeving) van Christus. Dat is wel heel wat anders dan wat de antieke Romeinen ervan maakten. Voor hen was 1 januari de dag van de god Janus (vandaar de naam januari), de god van het nieuwe begin en het einde, van poorten, door- en overgangen. Hij is de god met de twee gezichten, dat wil zeggen: de god die terugkijkt én vooruitkijkt – wat met nieuwjaar natuurlijk heel toepasselijk is.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher