Behandelen op het station

23 september 2020

"Beste reizigers", hoor ik door de intercom. Marit, een cliënte, staat op het station, en ik krijg alles mee via het beeldbellen. De oefening kan beginnen...

Marit is 20 jaar en studeert Frans in Rotterdam. Ze heeft daar ook een leuke studentenkamer. In de weekenden is ze vaak bij haar ouders, die in een dorpje op de Veluwe wonen. Met het openbaar vervoer heen en weer gaan kost haar bijna 3 uur. Vorig jaar heeft Marit haar studie moeten onderbreken door fysieke klachten. De oorzaak daarvan is gevonden en met medicatie voelt ze zich prima. Toen de klachten net begonnen, moest Marit regelmatig van Rotterdam terug naar haar ouders.

In de trein voelde ze zich nog beroerder dan anders, iedereen zag haar en voor haar gevoel lette iedereen op haar. Marit begon de trein te vermijden en vroeg haar ouders om haar op te komen halen in Rotterdam als ze naar huis wilde. Dit werd een prima oplossing. Maar, haar wereldje wereldje werd wel steeds kleiner.

Marit ging niet meer met de trein, maar ook de auto en de fiets werden steeds spannender. Ze bleef het liefste thuis. Dat was het moment waarop ze zich aanmeldde bij Eleos. Ze wilde haar zelfstandigheid terug en wilde ook graag weer naar Rotterdam, haar eigen plekje. En omdat Rotterdam en de Veluwe een eind uit elkaar liggen, wilde Marit graag online gesprekken voeren. Dan maakt het niet uit of ze in Rotterdam is of bij haar ouders.

Tijdens de gesprekken leert Marit haar angstige gedachten herkennen en uit te dagen. Ze wil graag haar studie oppakken, wat voor haar een goede stimulans is om met exposure aan de slag te gaan. We beginnen met het fietsen en autorijden. Ook in Rotterdam zal ze op de fiets moeten stappen voor bijvoorbeeld boodschappen, dus ook dat hoort bij het terugwinnen van haar zelfstandigheid.

Ook het ’treinen’ pakken we rustig op. Eerst een stukje met een sprinter, naar één station verderop. Daarna twee stukjes, enzovoorts. Bijkomend voordeel: door corona is het rustig in de trein. Gedurende het traject neemt het aantal reizigers weer toe, waardoor ze ook hier mee kan oefenen. Soms hadden we via videobellen contact als Marit op een station stond, soms ook ervoor of erna.

Dan komt Rotterdam weer in beeld. Het is bijzonder om Marit te zien zitten op haar studentenkamer. Ze is zichtbaar trots en blij dat ze weer in Rotterdam is, hoewel ze de treinreis wel heel spannend vond. Maar hoe vaker ze met de trein reist, hoe vaker ze ziet dat haar angstige verwachtingen niet uitkomen.

Videobellen is voor Marit een prachtige oplossing, omdat ze daardoor niet gehinderd wordt in het reizen tussen Rotterdam en haar ouders. Ze kan in de trein stappen wanneer ze wil. Zelfs videobellen op het station kan!

Deze blog is geschreven door Elsemieke Hoevenaren, psycholoog bij Eleos. Ze werkt regelmatig online met cliënten: op afstand kun je geholpen worden met psychische problemen (zoals depressie of een angststoornis). Online therapie kost je geen reistijd en kun je doen op het moment dat het jou uitkomt. Je kunt je aanmelden voor online therapie bij Eleos.

Reacties

Laat een reactie achter

Wil je graag reageren op dit verhaal. Heb jij er iets aan gehad? Of wil je gewoon iets met ons delen? Laat dan een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde blogposts

Meer blogposts
  • Ook online kun je een volledige ggz-behandeling krijgen

    "Beste reizigers", hoor ik door de intercom. Marit, een cliënte, staat op het station, en ik krijg alles mee via het beeldbellen. De oefening kan begi…

  • Hulpverlening vanachter de laptop

    "Beste reizigers", hoor ik door de intercom. Marit, een cliënte, staat op het station, en ik krijg alles mee via het beeldbellen. De oefening kan begi…

  • Nieuwe ervaringen: online groepstherapie

    "Beste reizigers", hoor ik door de intercom. Marit, een cliënte, staat op het station, en ik krijg alles mee via het beeldbellen. De oefening kan begi…