Theoloog zet vraagtekens bij het christelijke wereldbeeld van Gert-Jan Segers
'Kritiek op islam is van een andere orde dan antisemitisme. Voor haat om wie je bent - ras, geaardheid, sexe - mag er nul ruimte zijn', stelde ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers onlangs via Twitter. In haar column op de website van Volzin, een online-platform voor nieuws en verdieping op het gebied van religie, zingeving en samenleving, zet theoloog Janneke Stegeman vraagtekens bij het christelijke wereldbeeld van de christenpoliticus.
De voormalig Theoloog des Vaderlands schrijft: 'Inmiddels zijn Joden en moslims in onze verbeelding van elkaar los gemaakt en, zeker bij Gert-Jan Segers, tegenover elkaar geplaatst als aartsvijanden. (...) De focus op ‘islamkritiek’ verhult de overeenkomsten met antisemitisme. Moslims zijn namelijk nooit een individu, altijd een groep. Ze zijn bovendien altijd verdacht – hoewel er ook ‘goede moslims’ zijn.'
'Segers christelijke wereldbeeld drijft op de fictie van een joods-christelijke beschaving en de fictie van een veralgemeniseerde, vijandige islam', schrijft zij. Volgens Stegeman doen christenen er verstandig aan om op zoek te gaan 'naar de overeenkomsten in ervaringen van Joden en moslims met het (post-)christelijke Nederland'. De theoloog wijst op een onderzoek waaruit blijkt dat moslimhaat steeds vaker voorkomt.
Stegeman merkt op dat Segers het moeilijk vindt om te erkennen dat moslimhaat bestaat. 'Het is deels aan de blindheid voor de christelijke erfenissen van het ‘seculiere’ Nederland te wijten dat moslimhaat zo slecht wordt herkend.'
Praatmee