Duitse commercial gebruikt Laatse Avondmaal voor het promoten van drank
Een Duitse reclamevideo heeft voor opschudding gezorgd. De commercial moet het Laatste Avondmaal van de Heere Jezus en Zijn discipelen uitbeelden. In de alternatieve afloop van het Bijbelverhaal wordt een likeur gepromoot, zo meldt CNE news.
In de video van het merk Raki wordt de Heere Jezus met Zijn discipelen aan een tafel getoond. Als soldaten Hem komen arresteren, drinken ze in plaats van dat Hij wordt meegenomen door hen samen alcohol. Aan het einde van de video zingen de Heer en de soldaten samen dronken "Hallelujah" van Leonard Cohen.
De videoclip veroorzaakte veel opschudding in Duitsland en daarbuiten. Zo diende de raad voor de bevordering en bescherming van de orthodox christelijke cultuur in Antiochië een klacht in. De Duitse Reclameraad nam deze klacht over. Als reactie plaatste Raki, het bedrijf achter de advertentie, een disclaimer onder de video waarin staat dat het niet de bedoeling is om de religieuze gevoelens van christenen te beledigen. Als gevolg hiervan heeft de Reclameraad het bedrijf niet publiekelijk berispt.
Veel mensen reageren op YouTube door te zeggen dat de video erg respectloos is. "Jammer dat er een heilige religie nodig is om aandacht te trekken voor een wereldse drank", schrijft een zekere Paddy. "Ik wil je erop wijzen dat de man met wie je de spot drijft, ook voor je zonden is gestorven. Laten we elkaar respecteren en liefhebben, dus haal deze video alsjeblieft offline."
"Er zijn zoveel manieren om een product te presenteren", schrijft iemand anders. "Waarom kiezen ze de meest respectloze manier uit om dat te doen?"
De Raki-ondernemer, Deniz Tugcu, zegt dat hij half christelijk is en 'de profeet Jezus' nooit zou beledigen. Hij zegt de clip te zien als een lofzang op Jezus en alcohol.
Praatmee