ds. W. Silfhout
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

13 juni 2022 door Jeffrey Schipper

GerGem-predikant vraagt zich af of de Bijbel een bron van antisemitisme kan zijn

'Volgens sommigen is het Nieuwe Testament de bron van antisemitisme. Zijn er mogelijkheden om de gedachten aan antisemitisme uit het Nieuwe Testament weg te nemen?' vraagt ds. W. Silfhout zich af in De Saambinder, het weekblad van het Nederlandse kerkgenootschap de Gereformeerde Gemeenten.

'Niet ontkend kan worden dat het woordgebruik in met name het evangelie van Johannes misbruikt kan worden om antisemitische gedachten te voeden. In de geschiedenis hebben veel mensen de Joden als volk verantwoordelijk gehouden voor de dood van Christus. Zij hebben toch geroepen: 'Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen?' (Matt. 27:25). 

De Noorse geleerde dr. Gunnar Haaland, docent godsdienstwetenschappen aan de Oslo Metropolitan University, wijst erop dat er in het evangelie van Johannes het woord 'Joden' vaak is gebruikt voor de overpriesters en andere godsdienstige leiders. Als we dan lezen dat de Joden Jezus voor Pilatus hebben gebracht en Zijn dood geëist, moeten we wel in gedachten houden dat het ging om de geestelijke leidslieden van het Joodse volk. Door in die gevallen te vertalen met 'Joden' zou het misverstand kunnen worden weggenomen dat het hele Joodse volk verantwoordelijk zou zijn voor de dood van Jezus.

Dit misverstand wordt door een alternatieve vertaling echter niet opgelost. Wie moet er dan als Judeeërs worden beschouwd? De godsdienstige leidslieden of alle Joden van Jeruzalem en Judea? Kiezen we voor het eerste, dan blijft het Joodse volk in Jeruzalem aangeduid worden met 'Joden'. Kiezen we voor het tweede en noemen we alle Joden in Jeruzalem, inclusief de geestelijke leidslieden, 'Judeeërs', dan doen we tekort aan de Schrift.'

Volgens de emerituspredikant uit Veenendaal zullen 'pogingen om de scherpe kantjes ervan af te halen niet bijdragen tot meer begrip bij de Joden voor het christelijk geloof. De Noorse geleerde wijst er zelf op, dat er vooraanstaande Joodse geleerden zijn die sterk pleiten tegen de pogingen om problematische taal binnen de christelijke traditie te verbeteren. Zij zijn van mening dat christelijke antisemieten zich door de eeuwen heen hebben beroepen op deze teksten en in plaats van deze teksten te herschrijven, is het beter hen daarmee te confronteren.'

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen