Burger King
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

21 april 2022 door Redactie

Burger King maakt excuses: campagne met Jezus' woorden was 'niet zo bedoeld'

De Amerikaanse fastfoodketen Burger King heeft excuses gemaakt voor een campagne in Spanje waarin ze in de lijdensweek met woorden van Jezus reclame maakten voor hun vegetarische burgers. 'Neem en eet' was een van de slogans waar Rooms-Katholieke inwoners van het Zuid-Europese land over vielen.

In de week voor Pasen waren bushokjes in Spanje behangen met posters van de Burger King, waarop ze hun vegetarische burgers aanprezen. Niets bijzonders, ware het niet dat ze juist in die week adverteerden met 'Neem en eet' en 'het vlees van mijn vlees'. Rooms-Katholieke Spanjaarden, met bijna 26 miljoen de grootste geloofsgemeenschap in Spanje, reageerden verontwaardigd op de campagne. Zo schreef bisschop Jose Munilla dat "het gebrek aan smaak en aan respect hand in hand gaan". 60 procent van de inwoners van Spanje is Rooms-Katholiek.

'We bieden onze excuses aan voor iedereen die beledigd is door onze campagne om vegetarische producten tijdens Pasen te promoten", schrijft Burger King Spanje op haar Twitter. "Onze intentie is nooit geweest om iemand te beledigen en de stopzetting van deze campagne is aangevraagd."

Inmiddels was er al een petitie opgestart waarin de bestuurder van de fastfoodketen werd opgeroepen de manager van de Spaanse Burger King, Jorge Carvalho, te ontslaan. De 28.000 ondertekenaars karakteriseerden de campagne als een "belediging van christenen": "Het is erger dan onacceptabel om de woorden van Jezus Christus als marketing in te zetten rondom de herdenking van zijn dood en opstanding."

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

Enkel correct wanneer de gehele marketing ZELF uit den boze is en het kwaad vertegenwoordigt. Tijd voor een nieuw beleid?