Jack Esselink
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

08 april 2022 door Redactie

Theoloog Jack Esselink: “Hoe ben ik christen in een wereld die steeds technologischer wordt?”

Dat technologie ons leven enorm beïnvloedt, zal haast niemand ontkennen. Een goed voorbeeld is onze smartphone die vrijwel 24 uur per dag aanstaat. De Canadese filosoof Marschall McLuhan stelt dat de technologie ons vormt, nadat wij eerst de technologie vormden. Maar wat als de technologie nog autonomer wordt dan hij al is? Volgens theoloog Jack Esselink zet dat christenen voor ethische vragen rondom thema`s als verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

Dat schrijft hij in een opiniërend stuk voor het platform OnderWeg. "De laatste tien jaar ontwikkelt de technologie zich razendsnel. Voor een groot deel speelt zich dat af in het digitale domein waarbij kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) een technologie is waarover je steeds meer hoort. Het is lastig om precies uit te leggen wat AI nu eigenlijk is, omdat het niet gekoppeld is aan een specifiek product of een dienst, maar overal in zit.'

Aan de hand van een rapport dat gepubliceerd werd door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, geeft Esselink de definitie van Al weer. AI-systemen zijn systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en met enige graad van autonomie actie te ondernemen om specifieke doelen te bereiken.'

'Je spreekt van slimme en zelflerende systemen die zelfstandig kunnen handelen. Wij hebben hiermee dagelijks te maken in ons werk en privéleven. Goede voorbeelden van AI zijn je navigatiesysteem in je auto of op je telefoon, de slimme aanbevelingen die je krijgt van muziek- en videodiensten en de camera in je telefoon die deze voor jou ontgrendelt op basis van gezichtsherkenning.'

Maar wat is dan die schaduwzijde van Al? 'Hoe autonomer AI wordt, hoe spannender de ethische vragen rondom verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Als je dit zou doortrekken naar een wereld waarin autonome AI slimmer is dan de mens, gaan ethische vragen over in existentiële vragen. Veel wetenschappers zullen zich dan afvragen hoe we AI zo kunnen blijven controleren dat het ten dienste staat van de mens en niet andersom.'

'Vanuit theologisch oogpunt roept dit steeds meer antropologische vragen op: wie mag ik zijn als mens in deze wereld waarin AI een steeds prominentere rol speelt? Deze vraag wordt des te verontrustender in tijden waarin de mens steeds minder als kroon van de schepping wordt gezien en waar niet-menselijke schepselen als dieren, rivieren en bergen steeds meer morele en juridische rechten krijgen. AI spiegelt ons wie wij zijn als mens en confronteert ons niet alleen met antropologische vragen maar ook met diepe, existentiële vragen over de zin van het leven. De christelijke theologie heeft goede papieren om juist aan deze discussie een zinvolle bijdrage te leveren.'

Wil je het hele artikel lezen? Zijn bijdrage is hier volledig te lezen.

Bron foto: vegelburg

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

AI bevat geen geestelijke component, zij betekent niets in de onzichtbare wereld, met name niet in het koninkrijk van God.

AI kan geen vrede, blijdschap en gerechtigheid geven, die God aan ons geeft als wij in zijn koninkrijk leven.

We hoeven wat betreft ons leven met God niets van AI te duchten of te verwachten. Gods plan is dat er mensen komen die helemaal op Hem gelijken, die zijn evenbeeld zijn.

Geen enkel wetenschappelijk fenomeen kan hier iets aan- of afdoen; christenen zoeken de dingen die 'boven' zijn, waar God en Christus zijn!