omslagdoek
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

20 januari 2022 door Jeffrey Schipper

'Ik denk dat we als christelijke vrouwen een hoofddoek dienen te dragen'

"Wat ik lees in de Bijbel is dat wij als vrouwen ons hoofd dienen te bedekken als we bidden of profeteren. Ik denk dat dit dan betekent dat we gewoon een hoofddoek dienen te dragen tijdens de diensten zondag, maar ook als we thuis bidden of Bijbellezen. Wij gaan naar een Hervormde kerk (Gereformeerde Bond), maar ik snap niet waarom er in een paar jaar tijd van 60 procent vrouwen met een hoofdbedekking (hoed) nu nog maar 5 procent van de vrouwen het hoofd bedekt heeft. God en de Bijbel veranderen toch niet?", aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl.

"De hoofdbedekking is inderdaad de laatste decennia een twistappel geweest in Hervormde gemeenten van Gereformeerde Bondssignatuur", maakt ds. A. van Vuuren duidelijk. "Die kant moeten we zeker niet op. De duivel spint er garen bij, want het leidt af van de belangrijker geestelijke dingen. Paulus schrijft in dit zelfde gedeelte er niet voor niets bij: 'Doch als sommigen twistgierig zijn wij hebben zulke gewoonten niet.'

Je hebt gelijk dat zulke uiterlijkheden/vormen wel degelijk een betekenis hebben. De apostel heeft het over de symboolfunctie van de vrouw. De erkenning van de man als het hoofd, met daarin de erkenning aan het Hoofd van de gemeente, Christus zelf. En om die geesteshouding gaat het de apostel. Als uiterlijk teken daarvan moeten ze weer hoofdbedekking gaan dragen, want die hadden ze uit oogpunt van emancipatie afgeworpen.

Nu kan het zijn dat een vrouw zonder hoofdbedekking wel die goede geesteshouding heeft en omgekeerd dat een vrouw met hoofdbedekking zich mentaal gedraagt zoals die vrouwen die Paulus berispt in 1 Korinthe 11. Die geesteshouding is de hoofdzaak waar het Paulus om gaat. De Statenvertalers hebben dat goed begrepen, zie kanttekening 11 op 1 Korinthe 11. Lees maar hoe het symbool van de hoofdbedekking daarin wordt gerelativeerd.

Je hebt ook gelijk dat het dragen van een hoofddoek dichter bij de letterlijke opdracht van 1. Korinthe 11 komt. De palla, de omslagdoek is daar bedoeld. Wat zich niet beperkt tot de kerkdiensten, maar telkens als een vrouw bidt of profeteert. (...) Als jij in je geweten er van overtuigd bent dat je daarin moet gehoorzamen en dat doet vanuit de gelovige erkenning van de man als het hoofd en vooral vanuit de erkenning van Christus als het hoofd, ben je helemaal in de lijn van de Gods Woord. Dus doe dat gerust", aldus de hervormde emerituspredikant.

Lees ook: Is het dragen van een hoed als vrouw een hoofdzaak? Sara-Maria antwoordt en Volgens Sara-Maria is een kerkhoed niet bedoeld om te pronken: "Het gaat om de eenvoud".

In onderstaande video legt ds. C. P. de Boer uit waarom veel reformatorische vrouwen met een hoed naar de kerk gaan:

Lees zijn volledige antwoord in de vragenrubriek van Refoweb.nl

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

G
Ik kom zelf niet uit de reformatorische kring en ben dus niet van huis uit gewend geweest om met bedekt hoofd naar de dienst te gaan.

Toch heb ik door de woorden van Paulus de diepe intimiteit mogen ontdekken van Bijbel lezen en bidden met bedekt hoofd.

Elke keer als ik mijn doek gebruik spreek ik hardop uit dat ik deze doek over mijn hoofd leg als teken dat ik erken dat Jezus boven mij is gesteld en dat ik mag schuilen in Zijn tent. De doek is hier een afbeelding van.

Niet wettisch maar uit verlangen naar intimiteit met mijn Schepper.
Vakanties
Hier adverteren?