In Ezechiël klinkt vele eeuwen voor de geboorte van Jezus het evangeliewoord

God24 december 2021 Dr. W. H. Th. Moehn, De Waarheidsvriend
Dr. W. H. Th. Moehn

In Ezechiël 34 belooft God Zijn volk te verlossen: Zijn Knecht David zal een ‎Herder voor Zijn schapen zijn én een Vorst in hun midden. Maar hoe kunnen ‎die twee taken, hoeden en regeren, samengaan? David bijvoorbeeld deed ze ‎na elkaar, niet beide tegelijkertijd.‎

Ezechiël 34 bevat een profetie gericht tegen de slechte herders van Gods volk. God belooft dat Hij ‎Zelf Zijn schapen zal opzoeken, redden en weiden. (…) Hiertoe zal Hij zenden de opperste Herder en ‎Vorst van Zijn kerk, Jezus Christus, onder Wie Zijn schapen gezegend en gelukzalig zullen zijn. Zo ‎brengen de statenvertalers in hun samenvatting boven het hoofdstuk trefzeker de kern van heel het ‎Evangelie onder woorden. De Schepper van hemel en aarde Zelf bezoekt Zijn volk. ‎

Het zijn de eerste woorden die de oude Zacharias eeuwen later jubelend zal uitroepen, wanneer hij ‎merkt dat hij zijn stem heeft teruggekregen: ‘Geprezen zij de Heere, want Hij heeft naar Zijn volk ‎omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.’ (Luk.1:68) God zendt Zijn eigen Zoon en vervult ‎daarmee Zijn belofte: ‘Ik zal over hen één Herder doen opstaan en Die zal ze weiden: Mijn Knecht ‎David. Híj zal ze weiden en Híj zal een Herder voor ze zijn. En Ik, de HEERE, zal een God voor ze ‎zijn, en Mijn Knecht David zal Vorst zijn in hun midden. Ík, de HEERE, heb gesproken.’ (Ez.34:22,23)‎

God belooft dat Hij ‎Zelf Zijn schapen zal opzoeken, redden en weiden. De Schepper van hemel en aarde Zelf bezoekt Zijn volk. ‎

Iets raadselachtigs
Deze zinnen vormen de kern van het Evangelie, ze komen heel vertrouwd over. Toch klinkt er ook ‎iets raadselachtigs in door. Het zijn woorden die niet direct hun geheim prijsgeven. Nadenkend over ‎het ‘onder Wie’ in de samenvatting van de statenvertalers voeg ik ongemerkt twee woorden toe: ‎Herder en Vorst. Onder Zijn ‘hoede en regering’ zullen de schapen gezegend zijn. Bij een herder ‎hoort het hoeden en van een vorst wordt verwacht dat hij regeert. Maar hoe verhouden die twee ‎taken zich tot elkaar? Kan iemand tegelijkertijd herder en vorst zijn in één persoon? Hoe kan iemand ‎als vorst én knecht zijn weg door het leven gaan? ‎

Als God ingrijpt, klinkt ook de naam van David. Kijken we naar David, de verre voorvader van onze ‎Heere Jezus, dan zien we in zijn leven heel duidelijk dat het de ene taak is of de andere, maar niet ‎beide tegelijkertijd. Eerst is hij herder van de schapen, die vader Isaï hem heeft toevertrouwd. ‎Daarná wordt hij de nieuwe koning over het volk als opvolger van Saul. Na een jeugd als herder ‎volgt een leven als koning van Israël. De Messias over Wie Ezechiël spreekt, zal echter ‎tegelijkertijd Herder en Vorst zijn.‎

Deze messiaanse profetie is onderdeel van een hoofdstuk waarin het prachtige, bijbelse beeld van ‎de herder en zijn kudde tot in de details is uitgewerkt. Wanneer Jezus Zich in Johannes 10 typeert ‎als de goede Herder, klinken die woorden tegen de achtergrond van deze profetie. In Ezechiël 34 ‎ziet Jezus Zijn taak en roeping voor ogen geschilderd. Maar de vraag blijft staan: hoe kan dat zo ‎samengaan dat iemand tegelijkertijd herder en koning is?‎

De slechte herders die we aan het begin van het hoofdstuk ontmoeten, zijn ongetwijfeld de ‎overheden en leiders van het volk. Zij hebben aan ‎de macht geroken en zijn bezweken voor de verleiding om misbruik te maken van hun positie. ‎

Positie misbruikt
De slechte herders die we aan het begin van het hoofdstuk ontmoeten, zijn ongetwijfeld de ‎overheden en leiders van het volk. Aan hen is de verantwoordelijke taak toevertrouwd om te zorgen ‎voor Gods volk. Dit is echter overduidelijk misgegaan. Door de wijze waarop zij aan hun ‎herdersambt invulling gaven, hebben zij het werk van een herder in diskrediet gebracht. Zij hadden ‎geen oog voor de vermoeide, de zieke, de zwakke en verloren dieren van de kudde. Zij hebben aan ‎de macht geroken en zijn bezweken voor de verleiding om misbruik te maken van hun positie. ‎

Fel klinken de verwijten in het vierde vers. Jullie doen niet wat van de pastor bonus, de goede ‎herder, verwacht mag worden. Tussen haakjes: hebben we in de gaten dat hier bij Ezechiël heel ‎nauwkeurig beschreven wordt hoe ook nu in de gemeente, die het lichaam van Christus is, naar ‎elkaar omgekeken behoort te worden? Wat we hier lezen, staat haaks op een egocentrische houding ‎die slechts gefocust is op eigen ontplooiing, geluk, genot en welvaart. ‎

Waar de herderstaak misbruikt wordt, valt de kudde uiteen. Dreigend klinkt het: ‘Zie, Ik zál die ‎herders!’ (vs.10) Maar op hetzelfde moment werpt God Zich op als de Herder – Ik zal Zelf naar Mijn ‎schapen vragen, Ik zal hen opzoeken, Ik zal hen verzorgen, Ik zal het verlorene aannemen. ‎

Onrecht
We komen dichter bij de woorden over de Herder en de Vorst. Wanneer we dan nog iets ‎nauwkeuriger naar de kudde kijken, zien we dat onder de dieren van de kudde ook geen eenheid ‎meer is. Er is geen recht meer. Het enige recht dat lijkt te triomferen, is het recht van de sterksten. ‎De krachtige dieren drukken de zwakkere weg met hun flanken. En als dat niet voldoende is, dan ‎gebruiken ze hun horens. Zo houden ze de zwakken en weerlozen bij het voedsel en het drinken ‎vandaan. Diepe crisis. Ten hemel schreiende wandaden. ‎

De Heere Zelf zal ‎Herder zijn. Hij kan het onrecht dat de schapen van Zijn kudde wordt aangedaan, niet langer ‎verdragen.

In die crisis neemt Ezechiël namens zijn Zender het woord. Ik zal redden. En hoe! De Heere Zelf zal ‎Herder zijn. Hij kan het onrecht dat de schapen van Zijn kudde wordt aangedaan, niet langer ‎verdragen. Hij wordt daardoor bewogen tot reddend ingrijpen. ‎

David
Vlak daarna lezen we echter dat de knecht David herder zal zijn, waarbij dus God en David als ‎gelijkwaardig naast elkaar worden gesteld. Dr. A.H. Edelkoort legt hier de vinger bij in zijn boek De ‎Christusverwachting in het Oude Testament: ‘David is hier geen gewoon menselijke herder, maar ‎een wezen Gode gelijk.’ (p.366) Hij is de Messias! Ezechiël is de profeet die diep doordrongen is ‎van de geweldige kloof die God en mens scheidt. Een mens aan God gelijkstellen is voor hem de ‎zonde bij uitstek. Wanneer de Messias, hoewel afkomstig uit Davids huis, zo’n goddelijke rang ‎ontvangt, dan heeft dat ons heel veel te zeggen. Evangeliewoord zovele eeuwen voor de geboorte ‎van Jezus. De contouren worden al voor ogen geschilderd. God Zelf ziet om naar Zijn volk. Hij zal ‎Herder zijn, maar direct daarna is het ‘David’ die de kudde zal hoeden. Hij handelt namens de Heere. ‎Dan is de stap naar Johannes 10 niet zo groot, waar we Jezus ontmoeten en horen: ‘Ik ben de goede ‎Herder.’ Hij doet Zijn werk met inzet van Zijn eigen leven!‎

Troost
Wij zetten trefzeker de stap naar Johannes 10, maar wanneer we ons verplaatsen in de eerste ‎hoorders van Ezechiël, dan is het beeld minder helder. Er blijven vragen over, waarop de tekst geen ‎antwoord geeft. Hoe verhoudt zich deze tweede David tot de eerste David, de zoon van Isaï? Op dit ‎moment is het voldoende te weten dat Hij én Vorst én Herder zal zijn. Laat die typering ons nu tot ‎troost zijn. God laat het werk van Zijn handen niet los. In de persoon van deze Vorst zal er Gods ‎eigen Herder zijn, Die niet langer zal leven op kosten van de kudde, maar Wiens leven voor de ‎kudde zal zijn. Eén verloren schaap gaat Hem ter harte. Hij gaat er net zo lang achteraan, totdat Hij ‎het gevonden heeft. En als Hij het gevonden heeft, legt hij het vol blijdschap op zijn schouder ‎‎(Luk.15:4-5). Vuisten en ellenbogen worden niet meer geduld. Die moeten thuisgehouden worden. ‎

De messiaanse profetie van Ezechiël wordt nog veel spannender wanneer we het ‎beeld dat hij voor ogen schildert, op onszelf betrekken. ‎

In zijn eigen donkere dagen mag Ezechiël zijn hoorders op het hart binden: ‘Verkijk je niet op de ‎crisis waarin we nu leven. Dit is de toekomst die Gods volk tegemoet gaat. Een toekomst met Gods ‎Knecht David, Die Vorst zal zijn.’ Herder en Vorst – een Lam als geslacht én tegelijkertijd de Leeuw ‎uit de stam van Juda, de wortel van David. De Enige Die het waard is de boekrol te openen ‎‎(Openb.5).‎

Iedere christen
Het beeld dat Ezechiël oproept, neemt ons mee naar de grenzen van de tijd. Maar we lezen de ‎woorden nu, anno 2021. Zouden we nu ook ontrouwe herders van Gods volk tegen kunnen komen? ‎Ongetwijfeld! Maar de messiaanse profetie van Ezechiël wordt nog veel spannender wanneer we het ‎beeld dat hij voor ogen schildert, op onszelf betrekken. ‎

Martin Bucer, de reformator van Straatsburg, heeft dat ook gedaan. Als gemeente vorm je een ‎lichaam onder het Hoofd Christus. Het gaat om de persoonlijke band met Jezus. Liefdevolle ‎pastorale zorg kun je niet uitbesteden aan ambtsdragers. Er is ook het herdersambt van álle ‎gelovigen. Christus werkt niet alleen door ambtsdragers, maar door iedere christen. In De ware ‎zielzorg heeft Bucer zich laten inspireren door Ezechiël 34. Maar waar blijft dan de vorst? Christus is ‎gezalfd tot onze eeuwig Koning, Die ons met Zijn Woord en Geest regeert. Wij zijn geroepen met ‎een vrij en goed geweten, dat wil zeggen op vorstelijke en koninklijke wijze, in dit leven tegen de ‎zonde en de duivel te strijden. In Christus liggen het herderlijke en het vorstelijke dicht bij elkaar. ‎Dus ook voor allen die Hem als hun Vorst en Herder erkennen.‎

Dr. W. H. Th. Moehn is bijzonder hoogleraar Geschiedenis van het gereformeerd protestantisme vanwege de Gereformeerde Bond aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU – vestiging Amsterdam). Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr

synode
Nieuws

PKN geeft preekbevoegdheid voor kerkelijk werkers in vacante gemeenten

In haar vergadering van 20 april heeft de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) besloten dat kerkelijk werkers - in een nieuwe categorie - predikantsbevoegdheid kunnen ontvangen, namelijk in vacante gemeenten. Dit betreft een tijdelijke

kerk san francisco
Nieuws

Man (25) steekt kerkganger bij dienst in San Francisco

In San Francisco is een kerkganger neergestoken. Voorafgaand aan het incident zette het slachtoffer de dader uit de kerk, nadat hij de orde verstoorde. De aanval vond plaats terwijl aartsbisschop Salvatore in dezelfde kerk een dienst leidde. Dat meld

aanval bisschop
Nieuws

Australische politie arresteert zeven geradicaliseerde tieners na terreuraanval op bisschop

Naar aanleiding van het strafrechtelijke onderzoek dat is geopend naar de islamitische terroristische aanval op een bisschop, heeft de Australische politie zeven tieners gearresteerd. Ze worden verdacht van het aanhangen van een gewelddadige extremis

Louisa
Video

Video: Louisa vond zichzelf niet knap genoeg en stopte met eten

Louisa (16) kreeg op haar dertiende anorexia. Het begon met minder eten en meer bewegen, maar een paar maanden later lag ze in het ziekenhuis. In een videoserie over verslavingen gaat BasiC in gesprek met jongeren die te maken hebben gehad met versla

Meerartikelen

Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden
Nieuws

GGiN IJsselmuiden hoopt voor zeventiende keer op komst ds. J. Roos

Sinds haar oprichting in 1979 is de Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden op zoek naar een eigen dominee. Recent heeft de kerkelijke gemeente voor de zeventiende keer een beroep uitgebracht op ds. J. Roos (Barneveld). Roos werd eerder d

Jan van Luik
Video

IZB sluit zich aan bij gebedsinitiatief Thy Kingdom Come

Op initiatief van de Anglicaanse Kerk worden christenen sinds 2016 wereldwijd opgeroepen om tussen Hemelvaart en Pinksteren te bidden om de komst van Gods koninkrijk. Bij dit initiatief, dat 'Thy Kingdom Come' heet, sluiten veel kerken en christelijk

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat mensen mede door hel- en vermoedenispreken de kerk verlaten

"Natuurlijk kan een hel- en vermoedenispreek mensen tot God brengen, maar ik ben er niet zeker van dat deze manier van getuigen in de postmoderne wereld nog werkt. De kans is groot dat mede door deze manier van preken veel mensen de kerk de rug hebbe

Han den Dekker
Verdieping

Totaal absurd: Jezus doorkruist het menselijke ego

Leven in, uit en door God, vanuit het Christusbewustzijn is non- duaal. Jezus leefde ons non- dualiteit voor. Het is een leven voorbij de polariteiten. Je ego, je oude mens leeft in polariteiten of tegenstellingen. Je ego is aan het overleven vanuit

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 38

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

dakloze
Column

Een mooie opdracht: Jezus zichtbaar maken in contact met daklozen

In de straat kwamen we meerdere mensen tegen die zichtbaar onder invloed van het een of ander waren. Eenmaal binnen hadden we vol zicht op een continue stroom mannen en vrouwen die een smoezelig pand - binnen bevond zich een bordeel - in gingen en ee

Ds. Bram Hofland
Opinie

Van een écht gesprek was tijdens het CGK-convent geen sprake

Afgelopen zaterdag waren we met bijna 400 leden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bij elkaar. Een familiegesprek. Hoognodig: want zoals het soms in families kan gaan zijn we met een heel aantal niet ‘on speaking terms’. Sommige familiele

Partijkantoor ChristenUnie
Nieuws

Partijkantoor ChristenUnie in een week tijd drie keer beklad, partij doet aangifte

Het partijkantoor van de ChristenUnie is in een week tijd drie keer beklad met pro-Palestijnse leuzen. Dat laat Jacqueline Vandermeer, adjunct-directeur van het partijkantoor, in gesprek met het Nederlands Dagblad weten. Aanvankelijk deed de partij g

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet
Nieuws

Zeldzame 2000 jaar oude Joodse kleitablet gevonden op Tempelberg

De archeologen Gabriel Barkay en Zachi Dvira hebben op de Tempelberg in Jeruzalem een bijzondere vondst gedaan. Het gaat om een 2000 jaar oude kleitablet die een Griekse inscriptie bevat en voorzien is van een afbeelding van een wijnkruik. De vondst