Moskee
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

07 december 2021 door Redactie

SGP wil dat 'geblèr' vanaf moskee verboden wordt

Als het aan de SGP-fractie van de Tweede Kamer ligt, wordt het ‘geblèr’ van een moskee voortaan verboden. Die woorden worden namelijk in een PVV-motie gebruik om de islamitische gebedsoproep te omschrijven. De SGP steunt de motie.

De motie werd eerder ingediend door PVV-Kamerlid Machiel de Graaf. ‘Bij steeds meer moskeeën in Nederland valt een al dan niet versterkte oproep te horen die moslims aanspoort op de knieën te gaan richting het oosten, de zogenaamde azan. Overwegende dat dit geblér van de azan niet in Nederland thuishoort, verzoeken we de regering om snel met gemeenten waar dit plaatsvindt, in overleg te gaan om te regelen dat dit direct wordt verboden.’ De motie werd, naast de PVV, ook gesteund door FvD, Groep Van Haga, JA21 én SGP.

De partij van Kees van der Staaij kreeg de nodige kritiek te verwerken vanwege het steunen van de motie. ‘Treurig om de SGP in dit rijtje godsdiensthaters te zien staan’, reageert theoloog Stefan Paas op Twitter. Hij noemt de woordkeuze van de motie ‘bewust en onnodig beledigend’. ‘Daar stemt een christelijke partij dan voor. Ik vind het echt naar. Behandel een ander zoals u zelf behandeld wilt worden.’ Even later spreekt de theoloog nog over een ‘schofterige motie’.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

Tja, botte woordkeus. Maar een gebedsoproep, dat moet kunnen. Ook de kerken doen dat met bimbam zonder woorden. Mijn grote bezwaar betreft vooral de inhoud:

"Allah is de grootste, (4x)

Ik getuig dat er geen andere godheid is dan Allah (2x)

Ik getuig dat Mohammed de Boodschapper van Allah is (2x)

Kom naar het gebed, (2x)

Kom naar de verlossing, (2x)

Allah is de grootste, (2x)

Ik getuig dat er geen andere godheid is dan Allah."

Met deze specifieke geloofsbelijdenis wordt dagelijks vijf keer de atmosfeer beïnvloed.



Deze oproep is niet alleen een oproep tot gebed. Het is het vastleggen van territorium. Dat betreft ook de bouw van een moskee. Het is een bolwerk, zoals de foto duidelijk laat zien. Als ik er dan aan denk wat een problemen die familie van Ooijen met de overheid kreeg, toen ze de tekst "Jezus Redt" op het dak van hun boerderij schilderden... dan lijkt het er op dat de Islam in NL meer vaste voeten aan de grond heeft dan eenvoudige Jezus-mensen en ander christelijk ongeregeld.
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (12)