Platform Zorg voor Leven verweert zich uitgebreid tegen klachten over reclame Week van het Leven
Nog nooit kwamen er tijdens de Week van het Leven zoveel klachten bij de Reclame Code Commissie binnen als dit jaar. In totaal werd er 960 keer een officiële klacht ingediend vanwege de reclamespotjes die tijdens die week zijn uitgezonden. De commissie heeft de drie meest representatieve uitgekozen om te behandelen. Ondertussen heeft Platform Zorg voor Leven een uitgebreid verweerschrift opgesteld.
Diederik van Dijk, directeur van NPV - Zorg voor het Leven én senator namens de SGP, zet in het verweerschrift uitgebreid uiteen wat de grondslag en de beweegredenen zijn van de Week van het Leven. Daarnaast verweert hij zich tegen de vele klachten die zijn binnengekomen over de reclamespotjes. ‘De conclusie van het Platform is dat haar boodschap niet in strijd is met de Nederlandse Reclame Code en dat de klachten van de klagers daarom niet-ontvankelijk verklaard dan wel afgewezen behoren te worden.’
‘Onder het recht van vrijheid van meningsuiting vallen niet alleen die uitingen die door anderen als ‘prettig’ en ‘aansprekend’ worden ervaren, schrijft men onder meer in het verweerschrift. ‘Maar ook de uitingen die anderen aan het denken zetten en/of als indringend worden ervaren en daardoor sterke gevoelens oproepen. Het enkele gegeven dat een boodschap niet als prettig of aansprekend wordt ervaren, maakt dus niet dat deze niet in het publieke domein verspreid zou mogen worden.’
Donderdag vond er een zitting plaats, waarbij Van Dijk ook aanwezig was. Het is opvallend dat de zitting zo snel plaatsvond, aangezien de voorzitter van de rechtbank benadrukte dat het niet om een spoedzitting ging. Hij stelde dat de zitting zo snel was gepland omdat er ruimte in de agenda was. Er was bij de zitting niemand van de 960 klagers aanwezig. De uitspraak volgt binnen drie weken.
Praatmee