Week van het Leven
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

26 november 2021 door Redactie

Platform Zorg voor Leven verweert zich uitgebreid tegen klachten over reclame Week van het Leven

Nog nooit kwamen er tijdens de Week van het Leven zoveel klachten bij de Reclame Code Commissie binnen als dit jaar. In totaal werd er 960 keer een officiële klacht ingediend vanwege de reclamespotjes die tijdens die week zijn uitgezonden. De commissie heeft de drie meest representatieve uitgekozen om te behandelen. Ondertussen heeft Platform Zorg voor Leven een uitgebreid verweerschrift opgesteld.

Diederik van Dijk, directeur van NPV - Zorg voor het Leven én senator namens de SGP, zet in het verweerschrift uitgebreid uiteen wat de grondslag en de beweegredenen zijn van de Week van het Leven. Daarnaast verweert hij zich tegen de vele klachten die zijn binnengekomen over de reclamespotjes. ‘De conclusie van het Platform is dat haar boodschap niet in strijd is met de Nederlandse Reclame Code en dat de klachten van de klagers daarom niet-ontvankelijk verklaard dan wel afgewezen behoren te worden.’

‘Onder het recht van vrijheid van meningsuiting vallen niet alleen die uitingen die door anderen als ‘prettig’ en ‘aansprekend’ worden ervaren, schrijft men onder meer in het verweerschrift. ‘Maar ook de uitingen die anderen aan het denken zetten en/of als indringend worden ervaren en daardoor sterke gevoelens oproepen. Het enkele gegeven dat een boodschap niet als prettig of aansprekend wordt ervaren, maakt dus niet dat deze niet in het publieke domein verspreid zou mogen worden.’

Donderdag vond er een zitting plaats, waarbij Van Dijk ook aanwezig was. Het is opvallend dat de zitting zo snel plaatsvond, aangezien de voorzitter van de rechtbank benadrukte dat het niet om een spoedzitting ging. Hij stelde dat de zitting zo snel was gepland omdat er ruimte in de agenda was. Er was bij de zitting niemand van de 960 klagers aanwezig. De uitspraak volgt binnen drie weken.

Lees hier het hele verweerschrift van Platform Zorg voor Leven.

Lees ook: Hoe pro-life organisaties juist in Week van het Leven feller dan ooit worden aangevallen.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

J
Blijkbaar was de reclame van de Week van het leven een schot in de roos. Dat er een groep mensen is die zich daardoor onaangenaam getroffen voelt wil ik geloven. De wijze waarop deze groep zich heeft geuit maakt naar mijn indruk wel duidelijke dat men op geen enkele wijze aangesproken wenst te worden over het onderhaveige onderwerp. Helaas trokken ze prubliciteit. Laten we ons daarover echter niet al te druk maken. Het zou wel eens kunnen dat veel mensen met een gematigder opvatting wel aan het denken is gezet. En daar gaat het om. Toch?
J
Abortus is MOORD, ja zelfs `GELEGALISEERDE MOORD`

Hoe kun je daar een gematigde opvatting over hebben.

ZOLANG wij angst hebben om deze simpele waarheid te benoemen,

WEET de tegenstander dat we in wezen de WIL, MOED EN HOOP

al opgegeven hebben om dit ooit terug te draaien.

Zonder FORSE DWANG ONZERZIJDS WEIGERT de regering om deze jaarlijkse slachtpartij van ca. 33.000 potentiele Nederlanders stop te zetten!

Eerste stap tot de oplossing is ALTIJD, het probleem CORRECT benoemen!

DUS vanaf nu: ABORTUS = MOORD!