Ds. W. G. Hulsman
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

08 november 2021 door Jeffrey Schipper

Hoe dicht staat de huidige avondmaalspraktijk in refokerken bij de vroege kerk?

"Het heilig avondmaal lijkt voor alle gemeenteleden te zijn en Paulus lijkt alleen te waarschuwen tegen misstanden. In 1 Korinthiërs 11 is het heilig avondmaal duidelijk een gedachtenismaaltijd in de gemeente. Hoe dicht staat de huidige avondmaalspraktijk in reformatorische kerken nog bij de avondmaalspraktijk van de vroege kerk? Is het niet te ingewikkeld geworden, waaronder het avondmaalsformulier?", aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl.

"Je hebt gelijk dat het heilig avondmaal in de Bijbel iets was voor heel de gemeente, dat wil zeggen voor al de gelovigen", maakt ds. W. G. Hulsman (foto) in zijn antwoord. "Wanneer er misstanden waren zoals in de gemeente van Korinthe , werd daarop gewezen opdat dat zou veranderen. In 1 Korinthe 11:28 staat: “Laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken van de drinkbeker.” Het beproeven dient dan niet om af te blijven maar om zich te bekeren van wat niet goed is en om op die wijze aan te gaan aan de heilig avondmaal.

Het afleggen van de belijdenis werd in de kerkgeschiedenis vaak meer een formaliteit. Het leven dat geleid werd na de belijdenis was vaak ver verwijderd van waar we toe geroepen zijn. Om dit recht te trekken werd er steeds meer nadruk gelegd op de bekering, vooral dat die oprecht moest zijn. Met name in de reformatorische kerken groeide dat uit tot de praktijk dat slechts enkelen uit de gemeente aan het heilig avondmaal aangaan. Er is veel vrees om aan te gaan. Velen zijn bang om zich een oordeel te eten en te drinken. Men vreest dat de bekering niet echt is en neemt het zekere voor het onzekere en men blijft zitten.

Juist doordat de bekering sterk benadrukt wordt, is het voor velen ingewikkeld geworden. Men ziet geen mogelijkheid, geen openheid. Belangrijk is dat juist ook het geloof benadrukt wordt. We mogen met al ons tekort naar de Heere Jezus gaan en ons aan Hem toevertrouwen. Wie het van Hem verwacht, wie in Hem gelooft, komt niet beschaamd uit. De enige mogelijkheid om het oordeel te ontgaan is tot Christus te vluchten. En wie tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen. Bemoedigend vind ik steeds weer dat de Heere Jezus het eerste avondmaal vierde met Zijn discipelen. Er valt op hen nog wel wat aan te merken. Toch had de Heere Jezus grote begeerte om met Zijn discipelen aan te zitten (Lukas 22:15). 

Belangrijk is natuurlijk vooral hoe je er zelf instaat. Verwacht je het van de Heere Jezus? Strijd je tegen de zonde? Verlang je naar de wil van de Heere te leven?", aldus de hervormde predikant uit Genemuiden.

Lees zijn volledige antwoord op Refoweb.nl

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

De avondmaalspraktijk bij de Refo’s staat niet zo dicht bij het NT. Zij beschouwen het HA, zoals de meeste Protestanten, vaak als een herinneringsmaaltijd. Zij zien/beleven Christus’ tegenwoordigheid in het HA vooral als een symbolische tegenwoordigheid.

Maar brood en wijn krijgen er door Gods Geest een meerwaarde: ‘Dit is Mijn lichaam, Mijn bloed, voor jullie gegeven.’ ‘Zijn gekruisigd vlees is zo voor ons waarlijk spijze, waarlijk drank Zijn heilige bloed.’ We vieren en beleven in het HA ons deelhebben aan Christus!

Kosse, je schrijft: ‘Zijn gekruisigd vlees is zo voor ons waarlijk spijze, waarlijk drank Zijn heilige bloed.' Je zult dit zeker niet letterlijk in natuurlijk opzicht bedoelen, maar kun je misschien eenvoudig en gefundeerd uitleggen wat de geestelijke betekenis hiervan is?
Toon meer antwoorden (3)
Toon meer reacties (2)