zoenen
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

20 augustus 2021 door Jeffrey Schipper

'Mijn vriendin en ik hebben seks voor het huwelijk gehad en hebben dat nog steeds'

"Ik en mijn vriendin hebben seks voor het huwelijk gehad en hebben dat nog steeds. Wel hebben we grenzen in onze relatie als het om seks gaat. Ook hebben allebei nog nooit seks gehad met iemand anders. Aan de ene kant snap ik dat God graag ziet dat we breken met deze zonde en verder gaan zonder seks. Maar aan de andere kant hebben we deze zonde al gedaan en is het niet terug te draaien, we zullen sowieso moeten trouwen", aldus een 20-jarige vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. Hij vraagt om advies.

"De eerste vraag die ik aan jullie wil stellen is deze: vertrouwen jullie God?", reageert ds. G. K. Terreehorst. "Vertrouwen jullie erop dat God met de wetten en regels in Zijn Woord het beste met jullie voorheeft? Als je Hem kent dan zul je ook weten dat God al Zijn wetten en regels met goede redenen geeft. Ook alle regels uit de Bijbel over seksualiteit zijn door de Heere uit liefde gegeven. Uit jullie vraag proef ik dat jullie niet zonder God willen leven en beseffen Zijn zegen nodig te hebben. Wat mooi en fijn om te horen! Wie op Hem vertrouwt verlangt ernaar om ook naar die wetten en regels te leven.

Je lichamelijk aan de ander geven, is zoiets moois en kwetsbaars dat de Heere het huwelijk als bescherming heeft ingesteld. Hij heeft dit voorbehouden aan één man en één vrouw in een levenslange verbintenis van trouw. Hij wil ook dat je als stel eerst geestelijk naar elkaar toegroeit, voor je ook lichamelijk één wordt. Ook leer je zo om niet onmiddellijk aan je verlangens toe te geven, maar om jezelf te beheersen. Seksualiteit zoals God het bedoeld heeft draait dan ook niet om het bevredigen van je eigen lusten, maar om het jezelf werkelijk geven aan de ander.

Wanneer jullie -ondanks dat jullie dit alles weten- toch ongehoorzaam zijn aan God dan is dat zonde. Jullie halen Gods volgorde door elkaar en grijpen vooruit op iets dat God pas voor na het huwelijk heeft bedoeld. Daar kan geen zegen op rusten. Er is maar één oplossing: onmiddellijk ermee breken. Breek met de zonde en maak heel duidelijke afspraken over hoe je in de toekomst voorkomt dat je opnieuw zondigt. Het verlangen naar elkaar is heel natuurlijk, maar toch vraagt de Heere er niet aan toe te geven.

Als jullie zo samen het huwelijk ingaat dan maken jullie een verkeerde start. Bij de Heere is altijd een weg terug, maar dat is wel een weg van berouw en breken met de zonde. Dat betekent dus ook samen bidden en om vergeving vragen."

Lees zijn volledige antwoord op Refoweb.nl

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

K
Ik geef het alle stellen te doen, die willen trouwen, maar geen huis kunnen vinden.
R
Om trouw te beloven en een verbond aan te gaan heb je toch geen huis nodig? Sterker nog, als de situatie bepaalt of je dat kan, dan is het aan te raden om na te denken wat je echt motiveert.



Ik hoor bovenstaande vaker bij stellen die willen trouwen, en ik snap het ook nog wel met m'n ratio, maar in zo'n geval lijkt het er wel op dat je je keuzes laat afhangen van de wereld om je heen en in mindere mate van God.
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (3)