Bond tegen vloeken start nieuwe landelijke campagne: "Mensen bewust maken van kwetsend taalgebruik"
Bond tegen vloeken is dinsdag met een nieuwe campagne gestart. Door heel Nederland zijn er posters te zien met de woorden Jezus, God, jood en kanker vergezeld van foto’s van mensen die gekwetst zijn door deze woorden. Onder meer opperrabbijn Jacobs is op de posters te zien.
De campagne krijgt als naam #weetwatjezegt en heeft als doel om Nederlanders bewust te maken van kwetsend taalgebruik en vloeken. ’Kanker wil je nóóit horen. Jezus is Alles, behalve een stopwoord. God is geen vloek, maar een zegen. Jood is een afkomst, nooit een scheldwoord’, maakt de organisatie duidelijk op haar website. ’Woorden doen iets met mensen. Met deze bewustwordingscampagne roept de Bond tegen vloeken Nederlanders op om na te denken bij wat ze zeggen, kortom: weet wat je zegt.’
Volgens Kees van Dijk, directeur van Bond tegen vloeken, is schelden van alle tijden: ”Op straat, op de werkvloer en online horen en lezen we nog steeds te veel vloeken en scheldwoorden. Degene die het scheldwoord of de vloek uitspreekt, heeft vaak niet eens door wat hij of zij zegt en hoe kwetsend het is voor anderen. Daarom zijn wij deze campagne gestart. We willen mensen bewust maken van kwetsend taalgebruik.”
Praatmee