Maartien Hutter, NBG
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

06 juli 2021 door Geerten van Breugel

Samen met je kind je in de Bijbel verdiepen: "Het zijn gelijkwaardige gesprekspartners"

Samen met een kind de Bijbel lezen, het is een flinke uitdaging. Hoe ga je samen rond de Bijbel aan de slag en kom je daarover in gesprek? Maartien Hutter schreef er samen met Henk Kuindersma het boek 'Nooit meer een kleurplaat' over, dat vanaf vandaag bij het Nederlands Bijbelgenootschap uitkomt. "Laat kinderen echt zelf aan het woord, kijk en luister naar hen."

Waarom kijkt een kind anders tegen de Bijbel aan dan een volwassene?
"Kinderen hebben vaak een meer onbevangen blik, staan open voor wat ze nog niet kennen en denken daar graag over na. Ze doen dat op hun eigen manier. Vaak creatief, intuïtief en met een open en ruime blik."

Hoe kan je daar rekening mee houden als je in gesprek gaat met een kind?
"Je kan daar rekening mee houden door kinderen echt zelf aan het woord te laten (letterlijk in gesprek, maar ook bijvoorbeeld in hun spel, in hun doen en laten). Kijk en luister goed en aandachtig naar kinderen. Zo kun je goed bij hen aansluiten, hen alle ruimte geven, en je ook echt door hen laten verrassen."

Waarom is het belangrijk om met je kinderen te praten over de Bijbel, ze niet alleen bijbelverhalen te vertellen?
"Het is waardevol om kinderen een eigen en actieve rol te geven als het gaat om het ontdekken van de Bijbel en geloof. Kinderen kunnen daar zelf over nadenken, er zelf betekenissen in ontdekken. Zo bouwen ze aan hun geloofsweg. Dat vraagt ruimte voor die eigen, actieve rol van kinderen. En die ontstaat wanneer je samen in gesprek gaat. Maar ook als je samen aan de slag gaat rondom de verhalen. Zo ga je samen ‘op reis’ met de verhalen uit de Bijbel, in gesprek en door te beleven en ontdekken."

Gelijkwaardige gesprekspartners, dat kunnen ouder en kind zijn, schrijf je in het boek. Hoe zorg je daarvoor?
"In de kindertheologie worden kinderen gezien als gelijkwaardige gesprekspartners. Als je dat in de praktijk wilt brengen, begint dat met een visie, een houding: zie ik kinderen echt als gelijkwaardig? Kan en wil ik hen die ruimte geven? Zie ik de inbreng van de kinderen en die van mijzelf als even waardevol? Sta daar om te beginnen eens bij stil."

"Daarnaast heeft het natuurlijk ook een praktische kant. Het gaat dan om op een open en gelijkwaardige manier met kinderen in gesprek gaan. Dat doe je bijvoorbeeld door een veilige sfeer te bieden. Door open, niet-sturende vragen te stellen. Door door te vragen. En door je te realiseren dat jij als opvoeder niet het antwoord op vragen hoeft te weten of te geven. En dat een vraag ook een vraag mag blijven."

Kan je een voorbeeld geven van een goed gesprek? Hoe stelt een ouder zich dan op?
"Een ouder luistert en kijkt dan goed naar het kind: Wat is de vraag die het kind hier écht stelt. En hoe kunnen we daar samen over nadenken, op een open manier. Het gaat steeds om goed luisteren, kijken en afstemmen, en zo samen verder komen in het gesprek."

Hoe weet je dat je op een goede manier over de Bijbel praat met je kind? Wat krijg je dan terug?
"Je zult merken dat kinderen volop kunnen en willen nadenken over vragen of bijbelverhalen. Ze hebben daar plezier in. Er komt iets in beweging. De wereld van het kind en de wereld van de Bijbel en geloof ‘ontmoeten’ elkaar als het ware, en dan kunnen er nieuwe betekenissen oplichten. Kinderen doen ontdekkingen, en zullen die ook graag met je delen."

Benieuwd naar het boek? Bestel het hier

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen