Is er ook buiten de Bijbel over de Heere Jezus geschreven?

God3 juni 2021 Gábor Locht
Jezus in bronnen buiten de Bijbel

Over de Heere Jezus weten we heel veel uit de Bijbel, maar niet-christenen wantrouwen de Bijbel nog weleens. Daarom vraagt Gábor Locht, schrijver van het boek Eerste hulp bij ongeloof, zich af: zijn er ook bronnen buiten de Bijbel over de Heere Jezus? Die bronnen zijn er wel, maar heel vaak hebben ze gebruik gemaakt van de Bijbelse Evangeliën. Het zijn geen onafhankelijke bronnen. Het zou dus erg interessant zijn als we een onafhankelijke buiten-Bijbelse bron zouden hebben. Is er zo’n bron?

Eén onafhankelijke bron uit de eerste eeuw na Chr., waarin de Heere Jezus ook genoemd wordt, is het werk van de historicus Flavius Josephus.

Josephus heette eigenlijk Jozef ben Matthias. Hij was van Joodse komaf en behoorde tot de adel. Al vroeg in de Joodse opstand tegen de Romeinen (66-73 na Chr.) werd hij gevangengenomen. Tijdens zijn gevangenschap voorspelde hij dat de Romeinse opperbevelhebber Vespasianus keizer zou worden. Kort daarna pleegde keizer Nero (bekend van de brand in Rome en zijn felle vervolging van christenen) zelfmoord. Vespasianus haastte zich terug uit Judea om de troon te bemachtigen. Zijn zoon Titus nam het bevel in de strijd tegen de Joden over. Het lukte Vespasianus om keizer te worden, waarna hij Jozef ben Matthias vanwege zijn voorspelling in vrijheid stelde. Jozef mocht de keizerlijke familienaam (Flavius) dragen en heette vanaf toen Flavius Josephus. 

In 70 n.Chr. werd Jeruzalem door Titus verwoest en werden de tempelschatten (onder andere de zevenarmige kandelaar) naar Rome gebracht. Die tempelschatten moeten trouwens groot zijn geweest, want de bouw van het Colosseum werd onder andere daarvan bekostigd! Toen deze schatten in een grote triomftocht door Rome werden gevoerd, was Josephus daar getuige van – niet als krijgsgevangene, maar als begunstigde van de overwinnaar! Het is dan ook niet verwonderlijk dat Josephus in Joodse kringen vaak als verrader werd gezien …

Josephus over de Heere Jezus
Josephus schreef verschillende boeken, waaronder De oude geschiedenis van de Joden. In dit boek wijdde hij enkele regels aan de Heere Jezus: 

‘In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voor zover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verrichtte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van heden is de naar hem genoemde groep van christenen niet verdwenen.’

Gepuzzel met de tekst
De tekst van Josephus’ werken is bewaard gebleven in middeleeuwse kopieën (zoals vrijwel alle werken uit de oudheid). De originele handschriften bestaan niet meer. Nu is er waarschijnlijk met deze tekst ‘geknoeid’. Josephus was zelf geen christen en het is daarom niet aannemelijk dat hij de cursief gedrukte zinnen zo heeft opgeschreven. Die conclusie wordt bevestigd doordat de kerkvader Origenes, die het werk van Josephus kende, rond 250 na Chr. schreef dat ‘Josephus niet in Jezus als de Christus geloofde’. Hiëronymus (ca. 347-420 n.Chr.) – ook een kerkvader – citeert daarnaast een gedeelte van de bovenstaande tekst in een eigen Latijnse vertaling. Zijn citaat luidt echter niet ‘Hij was de Christus’, maar: ‘Men geloofde dat hij de Christus was’. Josephus heeft volgens de meeste historici dus wél over Jezus geschreven, maar de cursief gedrukte zinnen zijn waarschijnlijk door een ijverige, christelijke kopiist, aan het einde van de derde eeuw toegevoegd. In ieder geval moet dat voor ongeveer 320 n.Chr. zijn gebeurd, want kerkvader Eusebius schreef omstreeks die tijd en hij citeert de tekst mét de woorden die hierboven cursief zijn afgedrukt.

Nu zou je heel sceptisch kunnen denken: is het héle citaat niet door een christelijke kopiist ingevoegd? Dat is echter onwaarschijnlijk. Elders in De oude geschiedenis noemt Josephus namelijk Jakobus, die hij omschrijft als: ‘de broer van Jezus die Christus genoemd wordt’. Die beschrijving suggereert toch eigenlijk wel dat Josephus eerder iets over die ‘Jezus die Christus genoemd wordt’ geschreven moet hebben.

Bovendien bestaat er een interessante bron die dat bevestigt: de christelijke Arabische historicus Agapius schrijft in de tiende eeuw n.Chr. een Wereldgeschiedenis en in dat boek citeert hij de woorden van Josephus over de Heere Jezus. Deze Agapius citeert Josephus zonder de woorden die hierboven cursief zijn afgedrukt. Kortom, naar alle waarschijnlijkheid heeft Josephus dus inderdaad over de Heere Jezus geschreven en zijn de woorden uit het citaat zoals Josephus ze heeft opgeschreven (behalve de hierboven cursief gedrukte woorden).

Een waardevol getuigenis
Josephus’ getuigenis is voor ons heel erg interessant. Er wordt weleens beweerd dat het leven van de Heere Jezus door legendevorming steeds mooier is gemaakt en dat de Evangeliën daar het product van zijn, maar Josephus laat als onafhankelijke getuige zien dat die visie niet klopt. Als tijdgenoot van Jezus’ discipelen, bevestigt Josephus dat de Heere Jezus wonderen deed, dat Hij werd aangegeven door de Joodse leiders en werd gekruisigd door Pilatus. Josephus’ getuigenis laat zien dat Jezus’ volgelingen geloofden dat Hij na drie dagen is opgestaan uit de dood en dat Joden en niet-Joden in Hem geloofden, precies zoals het Nieuwe Testament beschrijft. Al die zaken werden dus al door de allereerste christenen geloofd.

Het boek Eerste hulp bij ongeloof van de auteur, Gábor Locht, is te bestellen via de webshop van Israël en de Bijbel. De opbrengst hiervan komt ten goede aan het werk van deze stichting. 

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr

synode
Nieuws

PKN geeft preekbevoegdheid voor kerkelijk werkers in vacante gemeenten

In haar vergadering van 20 april heeft de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) besloten dat kerkelijk werkers - in een nieuwe categorie - predikantsbevoegdheid kunnen ontvangen, namelijk in vacante gemeenten. Dit betreft een tijdelijke

kerk san francisco
Nieuws

Man (25) steekt kerkganger bij dienst in San Francisco

In San Francisco is een kerkganger neergestoken. Voorafgaand aan het incident zette het slachtoffer de dader uit de kerk, nadat hij de orde verstoorde. De aanval vond plaats terwijl aartsbisschop Salvatore in dezelfde kerk een dienst leidde. Dat meld

aanval bisschop
Nieuws

Australische politie arresteert zeven geradicaliseerde tieners na terreuraanval op bisschop

Naar aanleiding van het strafrechtelijke onderzoek dat is geopend naar de islamitische terroristische aanval op een bisschop, heeft de Australische politie zeven tieners gearresteerd. Ze worden verdacht van het aanhangen van een gewelddadige extremis

Louisa
Video

Video: Louisa vond zichzelf niet knap genoeg en stopte met eten

Louisa (16) kreeg op haar dertiende anorexia. Het begon met minder eten en meer bewegen, maar een paar maanden later lag ze in het ziekenhuis. In een videoserie over verslavingen gaat BasiC in gesprek met jongeren die te maken hebben gehad met versla

Meerartikelen

Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden
Nieuws

GGiN IJsselmuiden hoopt voor zeventiende keer op komst ds. J. Roos

Sinds haar oprichting in 1979 is de Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden op zoek naar een eigen dominee. Recent heeft de kerkelijke gemeente voor de zeventiende keer een beroep uitgebracht op ds. J. Roos (Barneveld). Roos werd eerder d

Jan van Luik
Video

IZB sluit zich aan bij gebedsinitiatief Thy Kingdom Come

Op initiatief van de Anglicaanse Kerk worden christenen sinds 2016 wereldwijd opgeroepen om tussen Hemelvaart en Pinksteren te bidden om de komst van Gods koninkrijk. Bij dit initiatief, dat 'Thy Kingdom Come' heet, sluiten veel kerken en christelijk

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat mensen mede door hel- en vermoedenispreken de kerk verlaten

"Natuurlijk kan een hel- en vermoedenispreek mensen tot God brengen, maar ik ben er niet zeker van dat deze manier van getuigen in de postmoderne wereld nog werkt. De kans is groot dat mede door deze manier van preken veel mensen de kerk de rug hebbe

Han den Dekker
Verdieping

Totaal absurd: Jezus doorkruist het menselijke ego

Leven in, uit en door God, vanuit het Christusbewustzijn is non- duaal. Jezus leefde ons non- dualiteit voor. Het is een leven voorbij de polariteiten. Je ego, je oude mens leeft in polariteiten of tegenstellingen. Je ego is aan het overleven vanuit

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 38

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

dakloze
Column

Een mooie opdracht: Jezus zichtbaar maken in contact met daklozen

In de straat kwamen we meerdere mensen tegen die zichtbaar onder invloed van het een of ander waren. Eenmaal binnen hadden we vol zicht op een continue stroom mannen en vrouwen die een smoezelig pand - binnen bevond zich een bordeel - in gingen en ee

Sieberen Voordewind
Column

In de evangelische beweging worden misstanden met de mantel der liefde bedekt

Het klinkt erg vroom om misstanden in de zo mooie evangelische wereld met 'de mantel der liefde' te bedekken. Maar juist daardoor is de kans groot dat misstanden doorgaan en er nog meer mensen innerlijk (ernstig) beschadigd raken. Ook door het niet e

Ds. Bram Hofland
Opinie

Van een écht gesprek was tijdens het CGK-convent geen sprake

Afgelopen zaterdag waren we met bijna 400 leden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bij elkaar. Een familiegesprek. Hoognodig: want zoals het soms in families kan gaan zijn we met een heel aantal niet ‘on speaking terms’. Sommige familiele

Partijkantoor ChristenUnie
Nieuws

Partijkantoor ChristenUnie in een week tijd drie keer beklad, partij doet aangifte

Het partijkantoor van de ChristenUnie is in een week tijd drie keer beklad met pro-Palestijnse leuzen. Dat laat Jacqueline Vandermeer, adjunct-directeur van het partijkantoor, in gesprek met het Nederlands Dagblad weten. Aanvankelijk deed de partij g

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni