Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

25 mei 2021 door Jeffrey Schipper

Waarom wees Jezus op nieuwe wijn in oude zakken?

"In Lukas 5:36-39 spreekt Jezus over nieuwe en oude kleding en nieuwe en oude wijn(zakken). Ik begrijp voor mij persoonlijk en voor ons als (Zijn) Kerk niet goed wat Jezus hier precies mee bedoelt en wat Hij wil dat ik of wij (hiermee) doen. Hoe kunnen wij ermee aan de slag of waar moeten we daarbij op letten?", aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl.

Ds. K. van den Geest antwoordt: "Jezus spreekt hier naar aanleiding van de vraag waarom de discipelen van Johannes wel vasten en die van Jezus niet. De discipelen van Johannes houden zich aan alle Joodse voorschriften, die van Jezus lijken dat niet te doen. Toch wil Jezus niet zo maar in één keer de wetten van Mozes opzij schuiven. Hij had zelf gezegd: Ik ben niet gekomen om Wet en Profeten af te schaffen. Wel is Hij gekomen om die te vervullen. Dat betekent dat Hij in Zijn leven en sterven, en in Zijn woorden en werken, wil laten zien dat Hij de waarheid van al die oudtestamentische wetten en beloften is.

Dat is dan ook de reden waarom Zijn discipelen zich minder met die regels en wetten bezighouden. Hij leert ze dat er nieuwe tijden op komst zijn. (...) Dat is dan ook de les die Hij hier leert met de voorbeelden over oude en nieuwe kleding, oude en nieuwe wijnzakken. Oude kleren lap je niet op met een lap stof die je uit een nieuw kledingstuk knipt. En nieuwe wijn bewaar je niet in oude zakken, die scheuren als de wijn nog verder rijpt. Het is tijd om radicaal te veranderen: als de beloofde Bruidegom er nu is, is de tijd voorbij dat je leeft alsof je nog in de oude bedeling verkeert. Het oude moet weg, om volledig ruimte te geven aan het nieuwe. 

Wat dit voor ons betekent is dat we nu moeten leven in het besef dat het koninkrijk van de Hemel met Jezus’ komst is aangebroken. Wie zich aan Hem overgeeft, moet in dat nieuwe Koninkrijk leven. Dat heeft z’n eigen regels, feest- en ‘vastentijden’. We leven dan in de aanwezigheid van de Bruidegom en tegelijk in de verwachting van Zijn terugkomst. Niet langer beheerst door regels die de klok van Gods plan en werk terugzetten, maar in de vrijheid van de kinderen Gods. Als mensen die in een nieuwe ruimte leven", aldus de gereformeerd-vrijgemaakte predikant.

Lees zijn volledige antwoord op de site van Refoweb

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen