Arnold Huijgen
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

27 mei 2021 door Redactie

Prof. dr. Arnold Huijgen ziet populariteit podcasts als kans voor kerkelijk Nederland

"Het lijkt me voor de hand te liggen om als kerk te investeren in laagdrempelige middelen om mensen te bereiken. Podcasts dus", schrijft prof. dr. Arnold Huijgen op Theologie.nl. De christelijke gereformeerde hoogleraar wijst op de populariteit van podcasts en waarom kerken daarop in zouden moeten zetten.

Ter illustratie verwijst hij naar de podcasts ‘Eerst dit’ en 'Dit is de Bijbel’ van de EO. Bij 'Dit is de Bijbel' is hij zelf ook betrokken. "Er zijn meerdere verklaringen voor de populariteit van podcasts", schrijft hij. "Zo is er de timing: je luistert een podcast wanneer het jou uitkomt. En er is de mogelijkheid om te multitasken: je luistert een podcast gemakkelijk tijdens een rondje lopen of tijdens het wegwerken van de was. Maar er is ook een meer inhoudelijke reden: wie mondeling communiceert, moet dat helder doen, met de juiste informatiedichtheid. Het moet niet te complex, maar ook niet te langdradig zijn. Bij het gesproken woord luistert het nauw. En dan is er nog het gevoel van nabijheid – van intimiteit haast – als je een podcast luistert."

Huijgen vervolgt: "Dat de wereld na de coronacrisis er anders uit zal zien, is wel zeker. De vraag is: hoe? Veel kerken zijn bezig met de vraag hoe de kerk weer vol te krijgen wanneer er eenmaal meer bezoekers worden toegelaten. Dat is een terechte vraag. Tegelijkertijd kijken er bij sommige kerken, sinds de uitbraak van corona, meer mensen mee dan er leden zijn. Kennelijk spreekt er iets aan. Het lijkt me voor de hand te liggen om te investeren in laagdrempelige middelen om mensen te bereiken. Podcasts dus."

Lees hier het volledige artikel op Theologie.nl.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen