Jaleesa Vos
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

01 juni 2021 door Mozaiek Magazine

Jaleesa ontmoet God in muziek: "Zingen is voor mij als een gebed"

“U bent de levende God. Wij komen bij U, Heer, kwetsbaar en met open harten”, bidt Jaleesa Vos in de livestream van zondag 17 januari. “Ik bid dat wij onze identiteit zullen vinden in wat U over ons zegt. Doorzoek ons hart, Heer. Wilt U tot ons spreken? Spreek met Uw Geest en waarheid.

De dienst wordt na het lied ‘Raise a hallelujah’ klein en intiem. Na het gebed zingt Jaleesa, samen met de band en mede-zangeressen Talitha en Petra, het lied ‘Hier is mijn hart, Heer’. Op de YouTube-chat komen ontroerende reacties binnen. Mensen worden geraakt door Gods waarheid. “Muziek is mijn passie en mijn liefde voor God is onbeschrijflijk. Zingen is voor mij als een gebed”, vertelt de aanbiddingsleider later. Jaleesa (32) is samen met haar man Simeon en drie kinderen, Joachim (9), Salomé (6) en Imani (4), deel van Mozaiek033. Ze is vrolijk, gedreven, chaotisch, rustig en muzikaal.

Muziek als uitlaatklep
Liefde voor zingen en muziek heeft ze altijd gehad. Ze zong overal. En dan met name Soul en Jazz. “Muziek was altijd mijn uitlaatklep en dat is het nog steeds.”

Vanaf haar vijftiende was ze onderdeel van het gospelkoor Gospel Inc. “Ik raakte bevriend met de andere koorleden. Zij waren écht christenen”, zegt Jaleesa die destijds wel in God geloofde, maar Hem niet goed kende. “Ik ben niet gelovig opgevoed; wel met het besef dat er een God bestaat. Met Pasen en Kerstmis gingen we altijd naar de kerk. We deden er alleen niet zoveel mee. Ik zag God als een grote liefdevolle God, maar dan wel heel ver weg.”

"We deden er alleen niet zoveel mee. Ik zag God als een grote liefdevolle God, maar dan wel heel ver weg."

Het was voor haar moeilijk om Hem als Vader voor te stellen. “Ik kom uit een echt meidenhuis. Mijn moeder kwam op haar achttiende uit Suriname naar Nederland. Ze heeft mij en mijn drie oudere zussen alleen opgevoed. Toen ik zes jaar was, is mijn vader bij ons weggegaan. Om God daarom als een Vader te zien, voelde vreemd. Alsof het beeld niet helemaal klopte.”

De eeuwige liefde
Steeds vaker ging de jonge zangeres in gesprek met haar nieuwe koorvrienden over Jezus. “We zongen liedjes over dat God het begin en het eind is. Hij is de eeuwige liefde. Ik dacht: Wat zing ik eigenlijk?” Zo ontdekte Jaleesa langzaam meer over de onvoorwaardelijke liefde van de Vader.

Het was een proces van jaren, waarin God haar bleef aanraken met gospelmuziek. “Als ik de liederen luisterde, raakten de tekst en de muziek mij op een hele nieuwe manier. Ik heb in die tijd zoveel gehuild.”

Ze was zeventien jaar toen ze op een zondagmorgen in de kerkbanken zat. “Mijn voorganger deed een oproep. Als je Jezus wilde aannemen, dan mocht je naar voren komen. Het was alsof zijn woorden voor mij bedoeld waren. Hij zei: ‘Je bent op zoek naar God en Hij ziet je. Hij wacht op je. Je bent al lang onderweg, je hoeft niet verder te zoeken.’” Ze nam de hemelse uitnodiging aan en haar leven veranderde.

Vooral Psalm 24 zorgde voor een ommekeer:
Van de Heer is de aarde en alles wat daar leeft,
de wereld en wie haar bewonen,
Hij heeft haar op de zeeën gegrondvest,
op de stromen heeft Hij haar verankerd.

"Mensen linken aanbidding vaak aan muziek, maar het is veel meer dan dat. Met mijn manier van leven probeer ik God te aanbidden."

Wie Jaleesa (een beetje) kent of haar op Instagram (@jaleesaisabella) volgt, weet dat zij en duurzaamheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Waar menig mens zich nu erg verdiept in duurzame en groene thema’s, ging dat bij Jaleesa hand in hand met haar geloof in God en het dienen van Hem.

Levensstijl van aanbidding
“Ik vind het een mooie psalm over God die alles gemaakt heeft: de aarde en iedereen die er op woont. Als ik kijk naar de vlees- of kledingindustrie en de manier hoe we daarmee omgaan, dan geloof ik niet dat God het zo bedoeld heeft”, vertelt Jaleesa die eigenaar is van Vrolijk, een groene kinderopvang in Almere.

“Dit is één van de redenen dat ik geen vlees eet en dat ik alleen eerlijke kleding wil kopen. Mijn levensstijl is aanbidding naar God. Mensen linken aanbidding vaak aan muziek, maar het is veel meer dan dat. Met mijn manier van leven probeer ik God te aanbidden.”

Vaak voelt duurzaamheid een ver-van-ons-bed-show, maar met alle keuzes die we maken hebben we invloed, vindt Jaleesa. “Jane Goodall is een Engelse antropoloog. Zij zegt: ‘Wat je doet, maakt een verschil. En je kunt zelf beslissen wat voor verschil je wilt maken.’ Ik voel sterk dat God ons de heerschappij over de aarde heeft gegeven. Wij zijn rentmeesters van deze wereld.”

"Ik moest genezen van het onbewuste gemis dat ontstaan was door het opgroeien zonder vader."

Kleine keuze, grote impact
Kleding is de afgelopen jaren voor haar een belangrijk thema geworden. “Door stil te staan bij mijn waarden, zoals liefde en rechtvaardigheid, en de schokkende werkelijkheid achter de kledingindustrie besloot ik om andere keuzes te maken in het aanschaffen van kleding.”

“Voor mij strookt het niet om iemand in een ander land broer of zus in Christus te noemen en tegelijkertijd die persoon mijn broek of shirt voor vijf euro onder erbarmelijke omstandigheden te laten maken”, vindt Jaleesa. “De kleine keuzes die wij maken, kunnen zoveel impact hebben. Als we dat meer gaan beseffen, ontdekken we dat we groots kunnen zijn met onze impact.”

God is trouw
Lang vond Jaleesa het moeilijk om God als Vader te zien, omdat zij zelf zonder vader opgroeide. Met een lied als ‘Til mij op’ uit de Opwekkingsbundel kon ze dan ook weinig.
Ik wil heel dicht bij u zijn,
Als een kind bij de vader op schoot.

Maar God is trouw en geduldig. Haar beeld van God veranderde. “Ik moest genezen van het onbewuste gemis dat ontstaan was door het opgroeien zonder vader. Door het erkennen van mijn gevoelens over vaderschap, leerde ik om God als Vader te zien.”

Bovenstaand artikel verscheen eerder in Mozaiek Magazine en is met toestemming overgenomen door CIP.nl.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen