China app cancelcultuur
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

26 april 2021 door Redactie

Cancelcultuur in China: komst van app voor aangeven standpunten gelovigen

In China kan je tegenwoordig makkelijk bijdragen aan de 'cancelcultuur' door het gebruik van een simpele app. De communistische partij lanceerde een app om mensen met een 'onbegrepen mening' aan te geven. Hiermee willen ze volgens CBN News het vormen van een 'gewenste publieke opinie' stimuleren. Christelijke standpunten vallen hier niet onder, omdat de Chinese Communistische Partij het geloof ziet als een bedreiging van de macht van de staat.

De cancelcultuur is een sociaal fenomeen waarin mensen die een controversiële mening of leer aanhangen worden 'gecanceld'. Ze worden geblokkeerd of zelfs gebannen van bepaalde kanalen op social media, maar het kan ook zijn dat mensen zich massaal tegen de omstreden persoon keren en iemand boycotten wegens een uitspraak of standpunt. In de westerse cultuur heeft dit voornamelijk sociale en maatschappelijke gevolgen, maar in China gaan de gevolgen van deze cancelcultuur veel verder dan het verlies van een aantal volgers op social media.

Door mensen via de app aan te geven, kunnen zij worden vervolgd of gearresteerd. Christenen die christelijke standpunten of Bijbelteksten delen op het internet lopen hierdoor nog grotere risico's. De arrestatie van christenen naar aanleiding van online gedrag is niet nieuw. Recent bracht een Chinese christen vijftien maanden door in de gevangenis wegens een online uitspraak over een communistische leider in een groepschat.

Chinese christenen hebben het zwaar te verduren onder het bewind van Chinese Communistische Partij. Het land staat op plek 17 op de ranglijst christenvervolging van Open Doors. Dit betekent dat het lastig is om christen te zijn in het communistische land. De regering is anti-religieus, omdat zij willen dat de staat alle macht toebehoort en niet aan God. Dit resulteert in zware vervolging van gelovigen. Zij lopen het risico op arrestatie en een zware gevangenisstraf en worden in sommige gevallen gedeporteerd naar heropvoedingskampen.

Reacties

Wanneer zal dit in het westen gebruikt gaan worden? Op dit gebied loopt China ver vooruit en het westen is er wel geïnteresseerd naar. Natuurlijk wordt het eerst voor goede doeleinden gebruikt maar daarna als het misbruikt wordt is het een groot wapen.

Praat mee