Arnon Grunberg bij Adieu God: "Er zit iets heel aantrekkelijks in Jezus"

God15 april 2021
Arnon Grunberg

Schrijver Arnon Grunberg vertelt in deze uitzending van Adieu God? dat hij Jezus iets heel aantrekkelijks vindt hebben. Grunberg: "Ik begrijp de behoefte om de wereld te willen redden. Ik denk dat ik daar zelf te ironisch voor zou zijn, daarom ben ik ook geen politicus. Maar ik heb er wel een tijd over nagedacht om een commune te beginnen. Maar toen kwam corona", zegt de schrijver met een knipoog.

Het gesprek met Tijs van den Brink vindt voor het eerst plaats in een moskee, op verzoek van Grunberg. Hij groeide zelf op in een orthodox-Joods milieu maar stopte op 15-jarige leeftijd met het bezoeken van de synagoge op zaterdag. Toch interesseert hij zich nog steeds in theologische vraagstukken en ook in Jezus. "Sommige uitspraken die Jezus heeft gedaan hebben voor mij een hoog sentimenteel gehalte. Ik denk ook dat dit één van de redenen is waarom ze zo krachtig zijn. Ze worden gedaan vanuit de behoefte om de wereld te redden, zo begrijp ik Jezus althans. Dat vind ik een hele sentimentele behoefte maar ik zeg dat ook met enige identificatie. Ik begrijp dat wel, ik ben romanschrijver en er zit iets heel aantrekkelijks in Jezus." 

Auschwitz
Het gezin waar Grunberg in opgroeit kampt overduidelijk met de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. "Mijn moeder heeft de kampen overleefd en mijn vader was ondergedoken. Mijn vader was een agnost en mijn moeder hield vast aan de traditie. Maar ik had een enorme vrijheid om te worden wie ik wilde zijn. Ik heb het altijd voor mijn moeder opgenomen, ook als ze mij uitschold. Sommige zouden zeggen dat ze mij 'mishandelde' maar dat woord zou ik zelf niet willen gebruiken. Mijn moeder heeft weleens gezegd: 'Jullie zijn erger dan Auschwitz.' Het gezin stond onder spanning maar dat heeft mij ook wat opgeleverd, ik denk dat ik daardoor een betrekkelijk sterk en weerbaar mens ben."

"Sommige uitspraken die Jezus heeft gedaan hebben voor mij een hoog sentimenteel gehalte. Ik denk ook dat dit één van de redenen is waarom ze zo krachtig zijn."

Toch zijn de harde uitspraken van zijn moeder niet in de koude kleren gaan zitten. "Ik denk wel dat je al heel jong leert om jezelf als iets slechts te zien. Dat blijft altijd. Je beseft dat je je ouders erg teleurstelt als ze zoiets tegen je zeggen. Ik zou mezelf nooit een goed mens noemen maar als ik beschuldigd word, wil ik mezelf wel verdedigen."

Job
Er zat veel woede bij zijn moeder richting God vertelt Grunberg. "Het was een beetje zoals bij Job. Ze maakte ruzie met God. Ze vocht met God. Als ze nadacht over een God die het goede met de mens voorheeft en almachtig is, werd ze een beetje als Job. Ze vroeg zich af waarom dit haar en haar familie kon overkomen en waarom God dat had toegelaten."

Het was voor haar geen reden om God vaarwel te zeggen, en het onrecht in de wereld is dat ook voor Grunberg niet. "Je kunt je natuurlijk afvragen of God goed is voor de mensen. Als gedachte-experiment houd je dan zeker rekening met een God als wezen. Maar die sprong, zoals Kierkegaard het zegt, kan ik niet maken."

"Mijn moeder werd een beetje als Job en vroeg zich af waarom dit haar en haar familie kon overkomen en waarom God dat had toegelaten."

Individueel
Toch is zijn leven één grote poging om die sprong te maken volgens Grunberg. "Natuurlijk, mijn voorstelling en relatie met God is een geheime relatie, een individuele relatie. Dat houdt eigenlijk in dat ik voortdurend spring. Maar men heeft mij eigenlijk van alle kanten proberen te bekeren. Dus die relatie met God is zo individueel dat ik daarvoor eigenlijk geen gemeenschap nodig heb. Die hindert mij zelfs."

In de synagoge deed Grunberg verplicht mee met alle rituelen. "Ik moest dingen voorlezen maar dat was dan vooral heel technisch, dat wilde ik zo goed mogelijk doen. Dat deed ik voor mijn omgeving. God was voor mij toen al een abstractie, een idee. Maar het grappige is, en misschien is dat ook wel heel erg Joods, dat één van de rabbijnen zei: 'Doe maar gewoon de rituelen, het gevoel en de intentie komen later wel.' Er zijn veel dingen in de religieus Joodse traditie die mij enorm aanspreken. Ik denk niet dat je van literatuur kan houden en dan de Bijbel als tekst kan verwerpen. Dat is zo'n mooie en belangrijke tekst. De echte liefde voor God is voor mij te abstract. Maar je kan ook zeggen: 'God is het woord.' Dan wordt het weer iets heel anders of je kan zeggen: 'God is een liefde voor waarheid.' Als je het zo ziet ben ik zeker een gelovige jongen."

Grunberg vertelt tot slot dat hij "stiekem licht probeert te brengen" in deze wereld met het schrijven van zijn boeken. "Als ik niet zou geloven dat de duisternis die in mijn boeken zit, maar ook de pijn en de lach, licht kunnen brengen, dan zou ik er acuut mee stoppen." 

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Vluchtelingen in Soedan
Dagelijks leven

ZOA: vergeet miljoenen vluchtelingen in Soedan niet

Christenen moeten rampen als die in Soedan niet vergeten in hun gebed. Dat is de stelling van KlaasJan Baas, woordvoerder van ZOA. Daarom roept hij namens de noodhulporganisatie Nederlandse christenen ertoe op te bidden voor miljoenen mensen die op d

Dit is onze God
Video

Luister naar het nieuwe 'Dit is onze God' van Stichting Opwekking

'Dit is onze God. Dit is wie Hij is: Hij houdt van ons. Dit is onze God. Dit is wat Hij doet: Hij redt ons. Hij droeg het kruis, versloeg het graf. Laat de schepping vol ontzag zingen voor Hem, Koning Jezus.' Deze zijn woorden zijn afkomstig uit het

Bisschop
Nieuws

Neergestoken bisschop vergeeft dader: "Moge de Heer Jezus je zegenen en de weg wijzen"

Bisschop Mar Mari Emmanuel heeft gereageerd op de terroristische aanslag waar hij slachtoffer van werd. Tijdens zijn preek in de Christ The Good Shepherd Church in Sydney werd hij maandagavond neergestoken door een 16-jarige moslim. Dezelfde avond on

Kevin R. Johnson
Nieuws

Amerikaanse kerk kiest ondanks aanklacht voor 'genderdiscriminatie' opnieuw mannelijke pastor

Een baptistenkerk in New York, die eerder dit jaar werd aangeklaagd wegens ‘genderdiscriminatie’, kiest opnieuw voor een mannelijke pastor. Dat meldt The Christian Post. De kerk in kwestie, de Abyssinian Baptist Church, heeft pastor Kevin R. Johnson

Greg Laurie
Nieuws

Amerikaanse predikant stelt dat Iraanse aanval op Israël ‘vervulling was van Bijbelse profetie’

De Amerikaanse predikant en evangelist Greg Laurie zegt dat hij gelooft dat de Iraanse aanval op Israël vorige week een vervulling was van een Bijbelse profetie. Dat meldt CBN News. In de nacht van zaterdag 13 op zondag 14 april gingen in heel Israël

Ds. W.A. Zondag
Video

Volgens ds. Zondag beschouwen sommige christenen de rustdag als een soort concentratiekamp

De rustdag als een soort concentratiekamp, omgeven door prikkeldraad. Volgens ds. W.A. Zondag, verbonden aan de Gereformeerde Gemeente in Dordrecht, is dat hoe sommige christenen de zondag beschouwen. De predikant merkte dit op in een preek die hij e

gamen
Video

Video: Dennis raakte verslaafd aan gamen toen zijn droom in duigen viel

Op de basisschool viel de droom van Dennis (23) in duigen. Vanwege een handicap kon hij geen vrachtwagenchauffeur worden, dus had Dennis geen zin in school. Hij ging liever gamen en gooide minimaal 16.000 euro weg. In een videoserie over verslavingen

Zie ik kom spoedig
Video

Openbaring 15: Zeven gouden schalen gevuld met de toorn van God

Het is tijd voor de laatste ronde. Johannes ziet zeven engelen tevoorschijn komen met zeven gouden schalen in hun hand. Deze zijn gevuld met de toorn van God. Het wordt heel heftig! Maak in onderstaande video tijd voor aflevering 29 van een 40-delige

Meerartikelen

Jeremia 29:11-12
Verdieping

Een hoopvol bericht van God terwijl je midden in de ellende zit

‘Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jullie zullen mij aanroepen en tot mij bidden, en ik zal naar jullie luisterenʼ - Jeremia 29:11-12. Je zul

Soedan
Nieuws

Soedan: Christelijke moeder verliest twee baby's in vluchtelingenkamp en wordt mishandeld

Ze verloor twee baby's en heeft te kampen met zwaar lichamelijk en geestelijk lijden doordat ze wordt mishandeld vanwege haar christelijke geloof. De 41-jarige Fatima Adam, moeder van vier kinderen, is een van de naar schatting 8 miljoen mensen in So

Pinksterfestival Onstwedde
Nieuws

Pinksterfestival in Onstwedde verwelkomt InSalvation, Matthijn Buwalda en Elly Zuiderveld

In het Pinksterweekend van 2024 wordt in Onstwedde, bij Stadskanaal, het Amazing Grace Festival gehouden. Dit kleinschalige festival trekt met name gezinnen aan die houden van het gemoedelijke karakter van het festival. Dit jaar treden bij Amazing Gr

TU
Nieuws

Theologische Universiteit Utrecht en Evangelische Theologische Faculteit, Leuven maken samen dubbele graad deeltijdstudenten mogelijk

De Theologische Universiteit Utrecht (TUU) en de Evangelische Theologische Faculteit, Leuven (ETF Leuven), hebben een onderwijsprogramma ontwikkeld waarbij deeltijdstudenten op een flexibele manier een dubbele graad kunnen halen: de graad van Master

woestijn
Boekfragment

Iedere christen kan een geestelijke woestijnervaring gebruiken

Heb jij weleens een woestijnervaring gehad? Denk dan niet aan een reis door de Sahara of naar het Midden-Oosten. Het gaat om een woestijn in geestelijke zin. Met woestijnervaring wordt bedoeld dat je het gevoel hebt dat alles je uit handen geslagen i

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp: "Het kruis is zoveel meer dan de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde"

"Het kruis is zoveel meer dan de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde. In de Oosters-Orthodoxe Kerk is het kruis geen teken van smaad en schande, maar is de gekruisigde de triomferende verlosser. Gods triomftocht begint aan het kruis. Door

Iran
Verdieping

Hoe kunnen christenen reageren op de aanval van Iran op Israël?

Afgelopen zaterdag (13 april) kwamen Iraanse voorgangers van Transform Iran bij elkaar om te bidden voor Iran, Israël, de oorlogsdreiging in het Midden-Oosten en voor vrede en herstel en verandering van Iran. Na maanden van proxy gevechten en bedreig

Jerry Savelle
Nieuws

TV-evangelist Jerry Savelle (76) overleden

Jerry Savelle, een populaire Amerikaanse tv-evangelist en voorstander van het welvaartsevangelie, is maandag op 76-jarige leeftijd overleden. Dat meldt The Christian Post. Jerry Savelle Ministries International (JSMI) kondigde op Facebook aan dat de

Biecht
Nieuws

Amerikaanse priester aangevallen met pepperspray tijdens afnemen biecht

In de St. Mary's Kathedraal in het Amerikaanse Amarillo is een priester met pepperspray aangevallen tijdens het afnemen van de biecht. Als reactie hierop heeft de kerk aangekondigd dat alle reguliere biechtsessies voor onbepaalde tijd worden opgescho

Mannenzangavond Katwijk aan Zee
Video

Kippenvel: 1700 mannen zingen Psalm 71 in de Nieuwe Kerk van Katwijk aan Zee

'Ik roem, o eeuwig Alvermogen, 'k Roem Uw gerechtigheid, Die zoveel glans verspreidt, Zo heerlijk schittert uit den hoge, O HEER der legerscharen, Wie kan U evenaren?', deze woorden zijn afkomstig uit het eerste vers van Psalm 71. De Psalm werd vorig

Dopeling
Nieuws

Megadoop in Frankrijk: 12.000 mensen geven tijdens Pasen hun leven aan Jezus

Op Eerste Paasdag zijn liefst meer dan 12.000 mensen gedoopt in Frankrijk. Dat meldt CBN News. Het betekent een record voor het land waar ongeveer 50% van de mensen zegt niet in God te geloven en waar de secularisatie steeds meer doorzet. Volgens Fra

Oeganda
Nieuws

Moslim in Oeganda verdacht van moord op tot christendom bekeerde moeder

In Kamuli, een district in Oost-Oeganda, is de 50-jarige Sulaina Nabirye onder tragische omstandigheden overleden. Nabirye, die zich op 10 februari bekeerde tot het christendom, zou door haar eigen zoon zijn vergiftigd omdat ze weigerde terug te kere