Kees van Velzen
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

01 april 2021 door Jeffrey Schipper

"Velen zien de Biblebelt als een soort Amish-cultuur" - CIP Podcast

"Veel Nederlanders zien de Biblebelt als een soort Amish-cultuur; een groep apart. In hun ogen rijden ze nog net niet op paard en wagen", merkt spreker Kees van Velzen op in de CIP Podcast. Hij ziet de verhouding tussen kerkelijk Nederland en journalistiek in hard tempo achteruit gaan.

"Ik maak me weinig illusies over wat er in redactieraden allemaal besproken wordt en sluit niet uit dat er na afgelopen zondag op sommige redacties high fives of ellebogen werden gegeven: 'Dit hebben we mooi voor elkaar gekregen!' Zo werkt het nu eenmaal. Slecht nieuws verkoopt. In die zin deel ik de analyse van Jolyn van der Garde en ben ik blij dat ze dit als journalist openlijkt durft te zeggen."

"Aan de andere kant: als je weet dat het zo werkt, ga er dan goed mee om en het gesprek met die journalisten aan. 'Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend', zegt de Bijbel. En daar staat dan nog achter: 'De Here is nabij.' Wij zijn ambassadeurs van Christus. Ga met die houding het gesprek aan als journalisten je gemeenschap opzoeken om die gereformeerden weer even aan te pakken. Verspreid zo die geur van Christus."

Van Velzen: "Ik ken de reformatorische wereld van binnenuit en ben oprecht heeft blij met mijn reformatorische opvoeding." Volgens de voormalig EO-medewerker en voorganger zouden de positieve kanten van de refowereld meer benoemd mogen worden.

Beluister het fragment vanaf minuut 20:30

- Beluister het volledige gesprek in de CIP Podcast via iTunes.
- Beluister het volledige gesprek in de CIP Podcast via Stitcher.
- Beluister het volledige gesprek in de CIP Podcast via Spotify.


CIP Podcast
- Coronaberichtgeving: wordt de Biblebelt in een kwaad daglicht gezet? CIP Podcast
- Wordt het christelijk onderwijs aangevallen? - CIP Podcast
- Is het klimaatdrammen de PKN binnengedrongen? - CIP Podcast
- Lijdt politicoloog André Krouwel aan christofobie? - CIP Podcast
- Waarom voor de ChristenUnie een spannende tijd aanbreekt - CIP Podcast
Meer over CIP Podcast »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

L
Ik voel me als biblebeld christen niet meer geaccepteerd in dit land. Iedereen en alles moet en mag kunnen behalve refo zijn. Het voelt bedreigend, maakt onrustig en verdrietig. Het is bovendien krom en oneerlijk. Waarom wel begrip voor de ene minderheid en minder voor de andere? Omdat die geen goede pr hebben worden ze geframed en weggezet als achterlijk. Koren op de molen voor links Den Haag die niets liever willen dan hun rechten inperken. En ik keur het geweld bij de kerken ook af. Maar de andere kant wordt onderbelicht.
Beeldvorming. Ongelovigen en vrij gelovigen zien idd parallellen tussen de Amish, de Gergem, de Haredim en de Salafisten. Zo is nl het beeld dat deze bubbel-kringen zelf creëren. En ze kunnen daar idd zelf het beste iets aan doen. Maar willen ze dat of zien ze de reacties op dat isolement liever als een bewijs dat ze juist in de leer zijn omdat ze vervolgd worden...
L. Post ,

Uw bijdrage heb ik gelezen. U vraagt zich af waarom de ene minderheid meer begrip ontvangt dan de andere. Ik denk dat enige "exclusiviteit" uw kerk niet vreemd is. Die draagt men ook zichtbaar uit. Wederzijds begrip ontstaat door kennisname van elkaars leven. Hoe treedt men als kerk de wereld tegemoet? Mogelijk door van tamelijke geslotenheid naar meer openheid te gaan en met een getuigenis in de wereld te staan.

Uw kerk heeft de wereld veel te bieden en exclusiviteit staat dat deels in de weg denk ik.