Mieraskerk
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

28 maart 2021 door Redactie

Journalisten in Urk en Krimpen aan den IJssel aangevallen door kerkgangers

Bij kerken in Krimpen aan den IJssel en Urk zijn journalisten aangevallen door kerkgangers. Beide kerken houden zich niet langer aan de corona-adviezen van de overheid bij het organiseren van diensten. Dat trok vandaag de aandacht van journalisten. Die kregen allesbehalve een warm welkom en werden flink belaagd. In Krimpen aan den IJssel werd een journalist van achteren aangevallen en in zijn buik getrapt, op Urk reed een man in op een journalist en was er ook sprake van geweld. 

Vorige week ontstond er de nodige ophef omdat de Sionkerk op Urk besloot om weer diensten te gaan organiseren met alle kerkgangers. Deze week volgde de Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel dat voorbeeld en nodigde men alle 1900 leden uit om de dienst bij te wonen. De Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland riep haar leden daarbij wel op om voldoende afstand te houden. In de lokale politiek maakte men zich hier zorgen om en riep men de kerk op om af te zien van de uitnodiging vanwege het gezondheidsrisico. Daaraan gaf men geen gehoor. Er kwamen zondagmorgen honderden kerkgangers op de dienst af.

Zoals verwacht kwamen er echter niet alleen maar kerkgangers naar de Mieraskerk. Er waren ook journalisten aanwezig. Een van hen was Jacco van Giessen, verslaggever namens omroep Rijnmond. Hij probeerde mensen die naar de kerk liepen vragen te stellen, maar werd vervolgens plotseling van achter aangevallen. Hij werd geduwd en in zijn buik getrapt. Van Giessen besloot aangifte te doen. Nog tijdens de kerkdienst werd de man door de koster naar buiten begeleid waar hij door de politie werd opgepakt. Later op de dag kwam hij weer vrij, al zal hij zich later nog voor zijn actie moeten verantwoorden. 

Let op: in onderstaand filmpje is sprake van geweld en grof taalgebruik.

Excuses
De koster bood na de dienst zijn excuses aan voor de camera. Ook zei hij dat de kerkenraad met de dader in gesprek zou gaan. Van Giessen stelde tegenover zijn eigen werkgever dat hij die excuses niet accepteert: “Ik accepteer alleen excuses van de dader. Ik ben geschokt: de laatste keer dat ik me een beetje onveilig voelde was tijdens het verslag van de avondklokrellen op Zuid. Maar daar kon ik nog zien waar het gevaar vandaan kwam. Zo’n aanval van achteren, zo’n laffe daad van geweld… dat had ik niet verwacht in Krimpen op zondagochtend.”

"Je mag naar kerk. DAt staat in de grondwet. Maar in diezelfde grondwet staat ook dat je als pers gewoon vrij je werk moet kunnen doen."

Zondagmiddag kwam ook burgemeester Martijn Vroom met een reactie op het incident bij de Mieraskerk: “Afschuwelijk. Je bent echt niet goed bij je hoofd als je een journalist aanvalt die gewoon zijn werk staat te doen. Ik vind het ook echt heel erg. Kijk, mensen hebben volgens de grondwet het recht om naar de kerk te gaan. Zelfs als de burgemeester en het gemeentebestuur heel vaak hebben verzocht het niet te doen. Dan ga je toch naar de kerk. Dat mag, dat staat in de grondwet. Maar in diezelfde grondwet staat ook dat je als pers gewoon vrij je werk moet kunnen doen. Je kunt niet daartussen gaan schipperen. Die vrijheid voor de pers is ontzettend belangrijk. Een journalist aanvallen is ver de grens over.”

Sionkerk
Ook op Urk hadden zich tal van journalisten verzameld bij de Sionkerk waar wederom een dienst werd georganiseerd voor alle 500 leden. De kerk werd vorige week landelijk nieuws toen men besloot zich niet langer aan de adviezen van de overheid te houden. Daarom werden alle leden van de kerk uitgenodigd. Een woordvoerder van de kerk stelde desgevraagd dat het om een proef ging. Er werd heftig op dit nieuws gereageerd. Zo stelde een OMT-lid dat de kerk Russisch roulette speelt, noemde demissionair premier Mark Rutte de Sionkerk egoistisch en werden er verschillende leden van de kerk bedreigd. 

Toch besloot de gemeente om ook deze week weer 'gewoon' samen te komen. Zoals verwacht waren daar veel journalisten bij aanwezig. Maar daar was schijnbaar al rekening mee gehouden. Zo hielden de meeste kerkgangers hun kaken stijf op elkaar ondanks dat journalisten ze vragen stelden. Ook liepen er jongeren rond die zich gedroegen als bewakers en die de journalisten probeerden te intimideren. Gezien de wijze waarop ze zich gedroegen, de kleding die ze droegen en het feit dat ze buiten bleven toen de dienst begon, is het nog maar de vraag of deze jongeren ook daadwerkelijk bij de Sionkerk horen. 

Helaas liep het ook op het vissersdorp vervolgens uit de hand. Op beelden is te zien dat Mark Baanders, journalist van PowNed, door de eerder genoemde jongeren werd aangevallen en getrapt. Ook zijn cameraman moest het daarbij ontgelden. Baanders werd bovendien ook nog aangereden op een auto. Terwijl hij op een parkeerplaats stond, besloot een kerkganger extra gas te geven, waardoor de journalist op de motorkap terecht kwam. De bestuurder kwam vervolgens op agressieve wijze uit de auto, sloeg de microfoonhengel van Baanders weg en liep samen met zijn jonge dochter (die ook in de auto zat) richting de kerk. Ook Baanders heeft aangifte gedaan. Er is nog niemand opgepakt. De politie zegt op zoek te zijn naar drie verdachten. 

Let op: in onderstaand filmpje is sprake van geweld en grof taalgebruik

De gemeente Urk, de politie en het Openbaar Ministerie brachten zondagavond een korte schriftelijke verklaring naar buiten: “De driehoek keurt de incidenten die vanochtend hebben plaatsgevonden ten zeerste af. Wij staan voor zowel persvrijheid als vrijheid van godsdienst. En iedereen heeft het recht om wel of niet in gesprek te gaan met journalisten. We respecteren elkaar daarbij. Geweld hoort daar niet bij.”

"Wij staan voor zowel persvrijheid als de vrijheid van godsdienst."

In het statement staat verder dat de politie gedurende de zondagmorgen opvallend én onopvallend aanwezig was op Urk. “Om escalatie te voorkomen is in deze specifieke situaties niet direct ingegrepen, maar ervoor gekozen om de rust ter plaatse zo snel mogelijk te herstellen. De politie heeft contact met de desbetreffende journalist en zijn redactie over het doen van aangifte om tot vervolgstappen te komen.”

Beschamend
Gert-Jan Segers, fractievoorzitter van de ChristenUnie, noemde het een droeve Palmzondag: “Met meer ‘kruisig hem’ dan ‘hosanna’. Ik had vandaag een tweet kunnen plaatsen over de aanslag op geloofsgenoten in Indonesië. Over de geslaagde intimidatie van Lale Gül die stopt met islamkritiek. Maar de ‘ja maar Krimpen en Urk dan!’ waren m’n deel geweest. De agressie van enkele kerkgangers in Krimpen en Urk is beschamend.”

Segers stelt vervolgens daar twee gedachten bij te hebben: “Allereerst is agressie de bittere oogst als je vrij consequent negatief spreekt en denkt over ‘de overheid’ en ‘de wereld’. En dat vraagt om bekering in denken en spreken. Juist als je gelooft in genade weet je dat christenen geen beter DNA hebben en dat niet-gelovigen tot de beste dingen in staat zijn. ‘De wereld valt mee en de kerk valt tegen’, zei Kuyper eens treffend. Dit uitgangspunt voorkomt een bittere antithese zoals we die vandaag zagen.”

“Dan m’n tweede gedachte”, vervolgt Segers. “Ik kan weinig intellectueel respect opbrengen voor mensen die in misdragingen van Gods grondpersoneel bewijs zien van de juistheid van hun eigen ongeloof. ‘Als ik dronken over een weg waggel, dan is die weg nog niet verkeerd’, zei Tolsjoj ooit. Terecht. We leven hier met steeds grotere verschillen die steeds vaker ontaarden in bittere tegenstellingen. Wat ons daarbij helpt? Liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Vruchten van de Geest die waait waarheen Hij wil. Punt.”

Bekijk hier hoe iemand namens de kerkenraad van de Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel excuses maakte:

Reacties

Ik begrijp dat journalisten uit zijn op sensatie en nieuwsgaring. Ik begrijp dat kerkgangers in toenemende mate hier moeite mee hebben. Maar wat zou het verschil moeten zijn tussen die partijen? Geduld en verdraagzaamheid behoort tot de vrucht van Gods Geest en hierin zouden christenen zich kunnen onderscheiden. Het is evident dat deze gebeurtenissen niet zullen bijdragen aan verdraagzaamheid in de samenleving. Anderzijds hoeven christenen ook geen doetjes te zijn, maar onze wapens zijn vooral geestelijk en niet vleselijk.
C
Wat wordt de Naam van onze lieve Heer hierdoor weer door het slijk gehaald...

Het is verdrietig dat wij als Christenen niet meer op het beeld van Jezus lijken.

Petrus hieuw het oor van Malchus af bij de gevangenneming van Jezus en o wonder Jezus heelde en genas deze wond en bestrafte Petrus in plaats van hen die Hem gevangen namen.
J
Wat een beschamende vertoning!
Toon meer reacties (51)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen